:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نمونه یک استراتژی عرضه در حمایت از کالای ایرانی

​​​​​​​ حمایت از کالای ایرانی ، از شاخص های اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم ساختن پایه های اقتصاد، یکی از وظایف عمومی امروز جامعه است که همه میتوانند در آن نقش ایفا کنند.
کد خبر: ۱۲۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
  
 به گزارش اقتصادگردان امیر جهانگرد محبوب در یادداشتی نوشت به نظر می‌رسد شایسته است فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به مثابه ابزاری توانا در تحقق این هدف به صحنه بیایند. در جهان امروز دیگر کسی نیست که آثار عملکرد فروشگاه های زنجیره ای سازمان یافته با مدیریت واحد که ذیل یک عنوان فعالیت می کنند را در حمایت یا عدم حمایت از کالاهای مختلف نشناسد ، صنعتی ، که می تواند با خود حمایت گسترده و همه جانبه از زنجیره های تولید کالا ، مدیریت بهینه هزینه های توزیع ، امکان نظارت بر استانداردهای کیفی و بهداشتی ، ارتقاء فروش و در نهایت ، قرار گرفتن واحدهای تولیدی در مسیر رشد و نوآوری و حمایت موثر به حاصل دسترنج کارگر ایرانی را در پی آورد .
ظرفیت بزرگ فروشگاه های زنجیره ای پیشرو در حمایت از کالای ایرانی و تولید کننده و کارگر ایرانی و جلوگیری از عرضه انبوه کالای خارجی امری است که نباید از نگاه تصمیم سازان و صاحبنظران دور بماند.
اهمیت مصرف تولیدات داخلی به حدیست که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) تاکید و فرموده اند : «مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است. بعضی ها هستند حتّی حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، امّا در عمل به کارگر ایرانی لگد بزنند. لگد زدن به کارگر ایرانی این است که انسان جنس مصنوع این کارگر را مورد استفاده قرار ندهد و برود مشابه این را از خارج بگیرد؛ گاهی هم به قیمتهای گران تر! .
این تاکید معظم له در حالیست که سابقه هفتاد و هفت ساله فروشگاه های زنجیره ای در ایران ، این صنعت را به خوبی به مصرف کننده ایرانی شناسانده و هنوز بازارهای منطقه ای و جهانی از عراق و قطر تا آسیای میانه و از اسپانیا تا چین و روسیه در رصد کالای با کیفیت ایرانی فتح نشده باقیست ، و نظام توزیع فروشگاه های زنجیره ای ایرانی هنوز پای قدرتمند خود را به این بازارها باز نکرده اند ؛
از سوی دیگر شرایط خاص تحریم ، موجب شده ، شبکه توزیع و عرضه در داخل ، نیاز بیشتری به بازتعریف فرآیندهای خود در جهت پشتیبانی از زنجیره های واحدهای تولیدی داخلی و حمایت از مصرف کننده ایرانی داشته باشد.
بنظر می رسد در پنج محور : نوسازی و تجهیز و بازآرائی فروشگاه ها ، تشویق تولیدکننده ایرانی به ارتقاء کیفیت بسته بندی ، آموزش منابع انسانی ، بهره برداری قدرتمند از بستر فضای مجازی و سازوکارهای نوین انبارداری ، اینک ضرورت های بازنگری و اصلاحات ساختاری صنعت فروشگاه های زنجیره ای کشور است.
محورهایی که دکتر مسعود سریع القلم ، متخصص مدیریت استراتژیک و بازرگان زاده ای که مدیریت فروشگاه های زنجیره ای شهروند را بر عهده گرفته ، بطور پیوسته دنبال می کند ، و توانسته با اصلاحات ساختاری یکساله ، مدیریت بهینه هزینه ها و فروش ، وضعیت سودآوری شهروند را از منفی ۵۷ درصد در پایان آذرماه ۹۶ به مثبت ۱۵۸ درصد در انتهای آذر ۹۷ برساند و رشد ۳۲۴ درصدی شهروند را موجب شود ، این در حالیست که با پایش فرآیندهای تحولی شهروند ، حذف مستمر تامین کنندگان خارجی و محصولات وارداتی و جایگزینی پیوسته آنها با نمونه های داخلی مشاهده می شود ، قراردادهای کالاهای خارجی حتی الامکان تمدید نمی شود و در طول چند ماه بیش از ۲۵۰۰ بارکد جدید ایرانی به کالای عرضه شده شهروند اضافه شده است.
او که اکنون مسئولیت دبیرخانه حمایت از کالای ایرانی را بر عهده گرفته ، پایش کیفیت کالای عرضه شده بمنظور اطمینان از عرضه کالای ایرانی مرغوب و باکیفیت ، کاهش تعرفه تبلیغ کالاهای ایرانی ، حذف واسطه های غیرضرور ، انبوه چینی کالای ایرانی و مقابله با چیدمان وسیع کالاهای خارجی ، مکانیزه نمودن سنجش رضایتمندی شهروندان و رضایت شغلی کارکنان ، تدوین جداگانه برنامه ارتقاء فروش پایدار برای هر فروشگاه بطور جداگانه ، مقابله با عرضه کالای قاچاق ، فراهم سازی بستر مناسب برای مشارکت اقشار کم درآمد بخصوص بانوان سرپرست خانوار جهت ارائه تولیدات ، حمایت نظام مند از آموزش های شهروندی بمنظور اصلاح الگوی مصرف و ترغیب مصرف کننده به خرید کالای ایرانی ، اصلاح نظام انبارداری و بهره گیری از فضای مجازی و اپلیکیشن های ایرانی برای ایجاد یک شبکه وسیع عرضه را در دستور کار قرار داده در حوزه بکارگیری ظرفیت های فضای مجازی ، او با ساماندهی توافقات پایه با دو شرکت توانمند سانا و ارتباط فردا ، پلتفرم قدرتمندی را برای یک اپلیکیشن اختصاصی پیش بینی نموده تا ناوگانی عظیم از هزاران سفیر شهروند جهت پذیرش و تحویل بیست و چهارساعته کالا و خدمات بکار افتد و چندین ماه کار مطالعاتی را با رخی دگرگون از مدیریت اثربخش شبکه توزیع و عرضه کالای ایرانی بنمایاند.
راهی که برای حمایت از کالای ایرانی آغاز شده پایان ناپذیرست و مدیران نخبه و جوان ایرانی با همه قدرت و دانش وارد این عرصه شده اند تا قدم های محکمی در تحقق شعار سال بردارند.
راهی که با پیروی از توصیه های مکرر مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) بر فرهنگ سازی و مدیریت مصرف تاکید دارد و می کوشد با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی ، دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا را تحقق بخشد.