:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ساخت اینورتر متصل به شبکه در پژوهشگاه مواد و انرژی

اینورتر متصل به شبکه، پل ارتباطی مولدهای برق تجدیدپذیر و شبکه برق سراسری توسط عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۱۲۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
اقتصادگردان- دکتر فرهاد براتی، مجری طرح با اشاره به اهمیت بکارگیری اینورترهای متصل به شبکه در کشور، گفت: اینورترهای متصل به شبکه، پل ارتباطی مولدهای برق تجدیدپذیر اعم از بادی و خورشیدی و شبکه برق سراسری هستند و با بروز بحران‌های زیست محیطی، در کشور لزوم بهره‌گیری از مولدهای برق تجدیدپذیر به منظور تامین بخشی از نیاز شبکه برق سراسری روز به روز نمایان‌تر می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه مواد و انرژی با داشتن پیشینه طولانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و با پیش‌بینی نیازهای این صنعت در آینده، از بهمن ماه سال ۱۳۹۳، طراحی و ساخت اینورتر متصل به شبکه را در دستور کار و مورد حمایت قرار داد.

این پژوهشگر ادامه داد: در همین راستا تعدادی پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی و طرح‌های درون‌سازمانی، تعریف و در آنها به جنبه‌های مختلف موضوع پرداخته شد.

دکتر براتی اظهار کرد: در بهمن ماه ۹۶ یک نمونه آزمایشگاهی ۵ کیلو وات از این دستگاه ساخته و تست شد. در ادامه، کاربر یک نمونه نیمه‌صنعتی ۱۰ کیلو وات دنبال شد؛ بدین شکل که این نمونه در تابستان سال جاری طراحی و ساخته شد.

بر اساس اعلام پژوهشگاه مواد و انرژی، اینورترهای متصل به شبکه مورد استفاده در بازار ایران، همگی وارداتی هستند و محصول ارائه‌شده نمونه مشابه ساخت داخلی ندارد.

این محصول که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار ملی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران رونمایی شد.