:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
دلار سنا 10935

اونس جهاني طلا 1290 دلار شد، سكه 3 ميليون و 860، 18 عيار 349

روز پنجشنبه ۲۰دی ماه سامانه سنا نرخ دلار را 10 هزار و 935 تومان، يورو 12 هزار و 724 تومان ، درهم 2هزار و 997 تومان،پوند 13 هزار و 984 تومان و يوان 1 هزارو 664 تومان، لير تركيه 2104 تومان اعلام كرد به گزارش تعادل، در بازار آزاد نيز نرخ دلار 11220 تومان معامله شد
کد خبر: ۱۲۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
اقتصاد گردان - روز پنجشنبه ۲۰دی ماه سامانه سنا نرخ دلار  را 10  هزار و 935 تومان، يورو 12 هزار و 724 تومان ، درهم 2هزار و 997 تومان،پوند 13 هزار و 984 تومان و يوان 1 هزارو 664 تومان، لير تركيه 2104 تومان اعلام كرد. در بازار آزاد نيز نرخ دلار 11220 تومان معامله شد و نرخ اونس جهاني نيز روز پنج شنبه 1289 دلار و روز جمعه 1292 دلار، معامله شد
 در نتيجه به دنبال افزايش نرخ هاي دلار و اونس جهانيف قيمت طلا نيز افزايش يافت و  در جریان معاملات روز پنجشنبه ۲۰ دی ماه بازار آزاد تهران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(سکه امامی) ۳ میلیون و 860 هزار تومان، طرح قدیم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و 990 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 260 هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۶۱ هزار تومان شد.
همچنين نرخ مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 513 هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۴۹ هزار و ۳۰۰تومان است. 

طراحی بازار متشکل ارزی و مکانیزم قیمت گذاری


از سوي ديگر، در ارتباط با تحولات روزهاي اخير ، فعالان اقتصادي معتقدند منابع ارزی ما نباید در این میان هدر برود از این رو به هیچ وجه نباید ارز ترجیحی برای واردات کالای غیر ضروری تخصیص یابد.
طبق تصمیم بانک مرکزی مقرر است ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها برای واردات کالای اساسی و دارو ارز اختصاص یابد و سایر اقلام مورد تقاضا برای واردات از ارز صادرات غیر نفتی استفاده کنند. و مطمئنا اگر مکانیزم درست طراحی شود، به سرعت بازار خود را پیدا کرده و به تعادل می‌رسد. در این صورت رقم بازگشت ارز هم بالا می رود اما باز هم معتقدم با توجه به شرایط کنونی تعیین مدت سه ماه برای بازگشت ارز همچنان کم است.
در اين رابطه، رییس کانون صرافان با اشاره به طراحی مراحل حقوقی بازار متشکل ارزی، اعلام کرد: مکانیزم قیمت گذاری در این بازار، براساس عرضه و تقاضا و به صورت شفاف و واقعی است.
به گزارش صداوسیما، رضا ترکاشوند افزود: بازار متشکل ارزی، اتاق شفافی است که تشکیل آن در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و همه بازیگران اصلی بازار، در آن حضور دارند.
وی در خصوص اصلی ترین کارگزاران و بازیگران این مجموعه افزود: کانون صرافان، کانون بانک های خصوصی و شورای بانک های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان ناظر عملیات،  این بازار را رصد می کند تا این بازار سالم کار کند.
رییس کانون صرافان در خصوص مکانیزم قیمت گذاری در این بازار گفت: عرضه ای که در این بازار صورت می گیرد در یک دوره زمانی از ابتدای صبح به نوان عرضه آزاد است ولی معامله صورت نمی گیرد، سپس براساس میزان عرضه و تقاضا و قیمت هایی که ارائه می شود به صورت میانگین و با توجه به نرخ روز قبل، نرخی تعریف می شود و به عنوان نخستین معامله شروع به کار می کند و بر اساس آن بازار شکل می گیرد و به کارش ادامه می دهد.
وی با اشاره به اینکه همچنان­ قیمت گذاری های ارز به صورت شفاف نیست گفت: صبح ها منتظر هستیم که نرخ ارز از دو بازار افشاری و سبزه میدان اعلام شود و این بازارها هم وابسته به بازارهای کشورهای همسایه مثل بازار هرات، سلیمانیه و دبی هستند که در این بازارها نرخی تعریف می شود و در بازار داخلی ادامه پیدا می کند.
ترکاشوند ادامه داد: بازار متشکل ارزی به دنبال این است که به صورت شفاف و براساس عرضه و تقاضا و فاکتورهای بازارهای داخلی عمل کند. وی در خصوص زمان راه اندازی این بازار افزود: مقدمات حقوقی این بازار و ساختار کلی آن، ‌از طرف بانک مرکزی در حال تعریف شدن است و به محض اینکه مراحل حقوقی آن تمام شد این بازار کارش را شروع می کند.
رییس کانون صرافان افزود: تشکیل بازار متشکل ارزی، ‌ آرزوی ۷۰ ساله در نظام ارزی کشور است و ما نیازمند این بازار بوده ایم که بدانیم عرضه در آنجا انجام می شود و ادامه دارد و براساس واقعیات بازار، ­ نرخ در آن تعیین شود.
ترکاشوند درباره وضعیت فعلی بازار ارز گفت: بازار فعلی ارز، ‌ تابع عرضه و تقاضا است و درصورتی که بتوانیم عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم، می توانیم این بازار را مدیریت کنیم. وی ادامه داد: درحال حاضر این بازار توسط بانک مرکزی مدیریت می شود­ یعنی تقاضا تعریف شده و هر کسی می داند چه میزان ارز برای چه مقصودی در سال می تواند بگیرد و از طرفی عرضه هم تعریف­ و مدیریت می شود و معلوم است که از چه کانال هایی عرضه صورت می گیرد، به چه طریقی ارز وارد کشور می شود،  چگونه در گمرکات ثبت و تایید شده و در داخل کشور توزیع می شود.
ترکاشوند گفت: نقش بانک ها، صرافی های بخش دولتی و خصوصی تعریف شده و اگرچه در این تعریف، ‌نقش صرافی های بخش خصوصی تضعیف شده، اما امیدواریم موانع موجود برطرف شود و صرافی های بخش خصوصی هم بتوانند باثبات کار خود را انجام دهند.
یوآن به ارز اصلی جهان تبدیل می‌شود
رییس بانک مرکزی انگلیس گفت: احتمال می‌رود که یوآن به رقیب جدی برای دلار تبدیل شود و به ارز اصلی جهان در تجارت بین‌الملل تبدیل شود. روزی دلار آمریکا با یوآن، ارز ملی چین رقابت می کند و احتمالا پول چین به ارز اصلی جهانی تبدیل شود.

طلا در حال صعود است

از سوي ديگر، در حالی که سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند که فدرال رزرو آمریکا در سال2019 میلادی روند سریع افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد، ارزش دلار با کاهش و قیمت طلا با افزایش روبرو شده است.بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا با 0.4 درصد افزایش به بیش از 1292 دلار رسیده است.
شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز با کاهش همراه شده است. جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا بار دیگر در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرده است که بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده صبور خواهد بود.
پیش بینی ها نشان می دهد فدرال رزرو در سال2019 میلادی تنها 2 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد. منابع آگاه از پیشرفت نسبی مذاکرات تجاری آمریکا و چین خبر می دهند. ظاهرا قرار است معاون نخست وزیر چین طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کند.
ادامه نگرانی ها درباره تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند تاثیر زیادی بر بازارهای بین المللی داشته باشد. میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با 0.18درصد کاهش به797تن رسیده است

ارزش دلار با کاهش روبرو شده است

در حالی که سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند که فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی روند سریع افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد، ارزش دلار با کاهش و قیمت طلا با افزایش روبرو شده است.بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا با 0.4 درصد افزایش به بیش از 1292 دلار رسیده است.
شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز با کاهش همراه شده است. جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا بار دیگر در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرده است که بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده صبور خواهد بود. پیش بینی ها نشان می دهد فدرال رزرو در سال 2019 میلادی تنها 2 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.
منابع آگاه از پیشرفت نسبی مذاکرات تجاری آمریکا و چین خبر می دهند. ظاهرا قرار است معاون نخست وزیر چین طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کند. ادامه نگرانی ها درباره تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند تاثیر زیادی بر بازارهای بین المللی داشته باشد.میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با 0.18 درصد کاهش به 797 تن رسیده است. تقاضای طلا با رشد فزاینده ای روبرو می شودتحلیلگران موسسه تی دی اس اعلام کردند که طلا برای ادامه روند صعودی خود باید در ابتدا سطح مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری را با قدرت بشکند.تحلیلگران معتقدند که طلا طی روزهای آینده برای دستیابی به هدف 1300 دلاری یک تلاش پرقدرت دیگر را آغاز خواهد کرد.
در صورتی که طلا بتواند سطح مقاومتی 1325 دلاری را بشکند، سرمایه گذاران زیادی برای خرید این فلز گرانبها اقدام خواهند کرد. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ادامه نگرانی ها در بازار سهام می تواند به نفع تقاضا و قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت باشد.
قیمت طلا در روزهای اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شده است. به نظر می رسد نوسانات ارزش دلار آمریکا، سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو و جنگ تجاری آمریکا و چین تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر 312 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است

تحلیل گلدمانی از روند قیمت طلا

تازه ترین تحلیل موسسه تحقیقاتی گلدمانی نشان می دهد که قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی با افزایش روبرو خواهد شد.
موسسه گلدمانی در تحلیلی اعلام کرد: کاهش ارزش دلار آمریکا، ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین و نااطمینانی اقتصادی عوامل مهمی هستند که موجب افزایش قیمت طلا در سال 2019 خواهند شد.
بر اساس این گزارش تحلیلگران گلدمانی افزودند: ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی با کاهش روبرو خواهد شد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت طلا خواهد داشت.
افزایش ارزش دلار یکی از مهمترین عوامل فشار بر قیمت طلا در سال 2018 بوده است. چین و روسیه در حال کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی خود و افزایش سهم طلا هستند. این یک چالش جدی و مستقیم برای ارزش دلار خواهد بود.
این تحلیل افزود: مسائل ژئوپلیتیک به خصوص جنگ تجاری آمریکا و چین نیز می تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا در سال جدید باشد. بعید به نظر می رسد که پکن و واشنگتن در شرایط کنونی تمایلی برای پایان دادن به جنگ تجاری و تعرفه ای داشته باشند. عامل دیگر موثر بر افزایش قیمت طلا، ادامه خرید بانک های مرکزی جهان است.