:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی بورس:

نقاط ضعف و قوت سامانه معاملاتی بورس به محک آزمایش گذاشته می‌شود

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی بورس با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه گفت: مسئولان بازار سرمایه با راه‌اندازی مسابقه الگوریتمی تلاش کرده‌اند تا با جلب توجه به این شیوه پیشرو در بازارهای سرمایه جهان، نقاط ضعف و قوت سامانه‌های معاملاتی را نیز ارزیابی کنند.
کد خبر: ۱۲۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
اقتصادگردان- یاسر فلاح درباره مسابقه معاملات الگوریتمی که برای نخستین بار در ایران اجرا می‌شود، اظهار کرد: این مسابقات در حالی در ایران برگزار می‌شود که اولین تجربه در غرب آسیا به حساب می‌آید. معاملات الگوریتمی این روزها مراحل پیش‌مسابقه خود را طی می‌کند. با توجه به اینکه این مسابقه اولین دوره خود را می‌گذارند و دارای اجزای متعدد فنی است، بنا به درخواست تیم‌های شرکت‌کننده دو هفته اول این مسابقات به تست نرم‌افزاری اختصاص یافته است و دوره مسابقه اصلی نیز دو هفته افزایش یافته است. این مسابقات در سه بخش "اوراق بهادار با درآمد ثابت"، "خرید و فروش سهام" و "حل مسأله" برگزار می‌شود که دو مسابقه اول به صورت پیوسته است و مسابقه "حل مسأله" تنها در هر هفته یک بار توسط برگزارکنندگان مسابقه طراحی می‌شود. در این مقطع، هر تیم دارای اعتبار یک میلیون تومانی برای هر یک از مسابقات "اوراق بهادار با درآمد ثابت" و "خرید و فروش سهام" است و در صورت نیاز به تخصیص مبلغ برای مسابقه حل مساله این کار انجام خواهد شد. از آنجا که شرکت در همه محورها اجباری نیست، شرکت‌کنندگان می‌توانند در یکی از مسابقات حضور داشته باشند.

وی افزود: در اولین روز دوره پیش‌مسابقه، جلسه‌ای به شکل حضوری و ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان این مسابقه برگزار شد تا ضمن آشنایی بیشتر با مسائل فنی، پاسخ سؤالات خود را از کارشناسان فنی مسابقات جویا شوند. همچنین شبکه‌ای تعاملی برای ارتباط با شرکت‌کنندگان شکل گرفته که می‌توانند سؤالات یا مشکلات احتمالی را از این طریق طرح کرده و پاسخ خود را در زمان کوتاهی دریافت کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران اظهار کرد: خوشبختانه به رغم تعدد مراکز ارائه دهنده خدمات به این مسابقه، هماهنگی خوبی بین آنها ایجاد شده و امکان انتخاب‌های متعدد و آزادانه‌ای نیز برای مسابقه‌دهندگان مهیا شده است؛ به نحوی که این افراد می‌توانند الگوریتم خود را به صورت مستقیم یا از طریق دو جعبه ابزار با قابلیت‌های مختلف بر روی سرورهای مسابقه قرار دهند. بدین ترتیب، زبان نگارش الگوریتم مانعی برای شرکت در مسابقات نیست.

فلاح ادامه داد: در ادامه و پس از پایان دوره پیش‌مسابقه، مسابقه معاملات الگوریتمی از روز شنبه ۲۹ دی‌ماه وارد مرحله اصلی می‌شود که در اولین روز آن مبلغ ۳۰ میلیون تومان به ازای هر مسابقه به تیم‌های شرکت‌کننده پرداخت می‌شود و در پایان مسابقات دارنده بالاترین بازدهی‌ها به عنوان برنده انتخاب خواهند شد. در حال حاضر، اولین سوال حل مسئله در اختیار تیمها قرار گرفته است. در این بخش امتیاز مربوط به چالش‌ها به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده که امکان جبران امتیازات از دست رفته از چالش‌های اولیه در چالش‌های پایانی به خاطر ضریب امتیازی بیشتر وجود خواهد داشت. چالش اول  در مجموع برای هر تیم حداکثر ۱۰۰ امتیاز و حداقل ۵ امتیاز خواهد داشت که این امتیازات در ادامه افزایش خواهد داشت و نهایتا در پایان ۴ چالش هر تیم حداکثر ۱۰۰۰ امتیاز و حداقل ۵۰ امتیاز خواهد داشت. نحوه محاسبه امتیازات هر چالش به صورت نسبی است؛ بدین ترتیب که جواب‌های ارسالی بر اساس دقت برآورد رتبه‌بندی می‌شود و  در چارچوب حداقل و حداکثر امتیاز به صورت یکنواخت امتیازبندی می‌شود. بنابراین امتیاز هر تیم در هر چالش و هر سهم، بستگی به میزان دقت تخمین در بین سایر تیم‌های حاضر در رقابت دارد.

وی تاکید کرد: در چالش اول ۲۲ شرکت در صنایع مختلف که در گروه خود دارنده بیشترین ارزش معاملات طی سه ماه گذشته بوده‌اند، انتخاب شده‌اند و الگوریتم‌ها باید بتوانند تا ساعت ۹:۳۰ چهارشنبه هفته بعد، حجم معاملات آن روز این شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند. پاسخ‌های تیم‌ها همان روز بررسی و نتیجه طی هفته بعد اطلاع‌رسانی می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران درباره اهداف برگزاری این مسابقات گفت: مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با هدف "تلاش در جهت رسیدن به استانداردهای جهانی"، "مشارکت بیشتر نخبگان حوزه‌های فناوری اطلاعات و مالی در بازار سرمایه"، "گسترش و بسط مفاهیم نوین بازار سرمایه به جامعه"، "معرفی فرصتهای شغلی فعالان حوزه معاملات الگوریتمی در سطح کشور"، "معرفی قابلیتهای نرم افزاری و ابزارهای معاملاتی نوین به افراد جامعه" و"ارتقای دانش حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه" در حال برگزاری است. مرحله پیش‌مسابقه از روز شنبه ۱۵ دی‌ماه تا چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه خواهد بود و مسابقه اصلی از روز شنبه ۲۹ دی‌ماه شروع و چهارشنبه اول اسفند به پایان خواهد رسید. سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی بازار سرمایه عهده‌دار مدیریت راهبردی این رویداد است و شرکت‌های متعددی در بازار سرمایه جهت تامین نیازهای لازم شرکت‌کنندگان در مسابقات باهمدیگر همکاری می‌کنند.

فلاح همچنین اظهار کرد: این مسابقات برای نهاد ناظر بازار سرمایه نیز محکی برای سنجش فضای معاملات الگوریتمی است؛ معاملاتی که مجوز کلی آن بیش از یک سال پیش توسط سازمان بورس صادر شده اما به دلیل مشخص‌نشدن رویه خاصی برای جداکردن معاملات متعارف و الگوریتمی آمار مشخصی از میزان آنها وجود ندارد. حال مسؤولان بازار سرمایه با راه‌اندازی این مسابقه تلاش کرده‌اند تا ضمن جلب توجه به این شیوه پیشرو در بازارهای سرمایه جهان، نقاط ضعف و قوت سامانه‌های خود را نیز ارزیابی کنند.