:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴

مشتریان بی‌بضاعتی که چوب صادرات میوه را می‌خورند

رییس اتحادیه میوه و تره بار یزد از گران شدن برخی از اقلام میوه و صیفی‌جات در هفته اخیر خبر داد و علت آن را آزاد شدن مجدد صادرات این اقلام ذکر کرد.
کد خبر: ۱۲۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
اقتصادگردان- حسین مشرف با اشاره به کاهش قیمت مرکبات در بازار میوه و تره بار یزد نسبت به همین دوره در سال گذشته، اظهار کرد: پرتقال، لیمو و نارنگی نسبت به سال گذشته به دلیل فراوانی بیشتر، ارزان‌تر هستند اما اقلامی مانند سیب درختی و کیوی به دلیل صادرات گران‌تر از سال گذشته به فروش می‌رسند.

وی در مورد قیمت انواع پرتقال گفت: هر کیلو پرتقال واشنگنتی از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، پرتقال معمولی از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰، پرتقال کوهستانی از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و پرتقال نابل کوهستانی جیرفت از ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان در میادین تره‌بار یزد عرضه می‌شود.

این مسئول در مورد قیمت دیگر اقلام مرکبات نیز تصریح کرد: نارنگی شمالی که در حال حاضر نیز رو به اتمام است، از ۳۰۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان عرضه می‍‌شود و توزیع انواع نارنگی بندری و پاکستانی تولید داخل کشور نیز هنوز آغاز نشده است.

وی با اشاره به آزاد شدن صادرات برخی اقلام میوه و به دنبال آن افزایش قیمتشان، بیان کرد : سیب ممتاز و درجه یک از ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، سیب متوسط از ۵۰۰۰  تا ۶۰۰۰ تومان و سیب درجه دو نیز در رنج قیمت ۳۰۰۰ تومان و کیوی نیز از ۳۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان در میادین توزیع می‌شوند.

مشرف، تاثیر آزاد شدن صادرات بر گوجه و سیب‌زمینی را نیز عامل اصلی گرانی دوباره این اقلام دانست و افزود: گوجه ممتاز از ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ و گوجه معمولی از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و سیب زمینی نیز از ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در میادین عرضه می‌شود.

وی، گرانتر شدن پیاز را نیز ناشی از صادرات آن عنوان کرد و گفت: پیاز زرد و سفید کهنه با قیمت ۲۵۰۰ و پیاز نو جیرفتی از ۳۰۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود .

این مسئول با بیان این که خوشبختانه کمبود میوه‌ای در استان وجود ندارد، تصریح کرد: اقلام صیفی، کاهو، کلم و کدو نیز به دلیل صادرات گراتر شده‌اند و کاهو و کلم برگ و کلم قرمز به ترتیب با قیمت‌های ۲۳۰۰، ۲۸۰۰ و ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود .

مشرف در مورد افزایش قیمت سبزیجات نیز تصریح کرد: هر کیلو سبزی خورشتی ۳۵۰۰ و سبزی خوردن ۲۳۰۰ تومان عرضه می‌‍شود ولی به دلیل گرانی سبزی و افزایش دستمزد کارگر، هر کیلو سبزی آماده خوردن ۱۴ هزار تومان و خورشتی اماده طبخ نیز ۸۰۰۰ تومان است.