:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
دستگيري ۲۵ نفر از عوامل اخلال ارز، فعاليت نيما ادامه دارد

افزايش نرخ اونس جهاني و طلا و سكه، تكذيب عدم فعاليت نيما و تاكيد بانك مركزي بر رشد تامين ارز

در بازار طلا و ارز آزاد نيز با افزايش هر اونس طلا به 1291 دلار، و همچنين اعلام نرخ دلار آزاد به نرخ 11 هزار تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت و نرخ مظنه مثقال طلاي 17 عيار به 1 ميليون و 480 هزار تومان، گرم 18 عيار 342 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون و 765 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 930 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 200 هزار تومان، سكه گرمي 660 هزار تومان معامله شد. در بازار هرات نيز درهم 2975 و دلار 10630 تومان معامله شده است
کد خبر: ۱۲۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
اقتصاد گردان - روز دوشنبه 17 دي 97، سامانه نيما نرخ لحظه اي دلار را 10700 و نرخ يورو را 12600 تومان اعلام كرد و براي روز يكشنبه نيز نرخ ميانگين مبادله شده را براي دلار 10650، يورو 12401، درهم 2961، يوآن 1585، پوند 13759  و لير تركيه 2093 تومان اعلام كرده است. 
 در بازار طلا و ارز آزاد نيز با افزايش هر اونس طلا به 1291 دلار،  و همچنين اعلام نرخ دلار آزاد به نرخ 11 هزار تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت و نرخ مظنه مثقال طلاي 17 عيار به 1 ميليون و 480 هزار تومان، گرم 18 عيار 342 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون و 765 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 930 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 200 هزار تومان، سكه گرمي 660 هزار تومان معامله شد. در بازار هرات نيز درهم 2975 و دلار 10630 تومان معامله شده است. 


فعاليت نيما ادامه دارد 

از سوي ديگر، به دنبال انتشار اخباری در بعضی از رسانه ها در مورد عدم فعالیت سامانه نيما و نوسانات نرخ خرید و فروش معاملات، روابط عمومي واكنش نشان داد و ضمن تكذيب عدم فعاليت نيما، اعلام كرد كه تامين ارز واردات در بازار نيما روند روبه رشدي داشته است. 
به گزارش تعادل، بانك مركزي تاكيد كرد كه نه تنها توقف فعالیت سامانه نیما صحت ندارد و فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان در این سامانه با قوت ادامه دارد بلکه در روزهای اخیر شاهد ثبات در تعداد و حجم معاملات در جهت جذب ارز حاصل از صادرات و تامین ارز واردات هستیم.
همچنین از ابتدای اجرای سیاست‌های جدید ارزی در مردادماه، میزان معاملات و میانگین نرخ خرید و فروش ارز در سامانه نیما به صورت روزانه و هفتگی در سایت سناریت به آدرس sanarate.ir  و‌ در قالب "گزارشات خرید و‌فروش ارز در سامانه نیما" برای عموم قابل مشاهده است. اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی در راستای آرامش و ثبات بازار ارز با جدیت ادامه خواهد داشت و انتشار شایعاتی از این دست خللی در اراده این بانک برای ایجاد شفافیت در بازار ارز بوجود نخواهد آورد.
طی دو روز گذشته تامین ارز واردات در بازار نیما از محل عرضه ارز صادر کنندگان و نیز عرضه ارز توسط بانک مرکزی روند افزایشی و رو به رشد به خود گرفته است.  چند کانال بانکی برای تامین و انتقال ارز با برخی کشورها عملیاتی شده و بر همین اساس این بانک نسبت به تسریع در تخصیص و تامین ارز اقدام كرده است. 
در همين زمينه بانک‌هاي کشور موظفند به منظور پاسخگویی و سرعت بیشتر تامین ارز، درخصوص ثبت سفارش های انجام شده برای مشتریان خود و نیز خرید ارز مورد نیاز صرافی ها، از طریق بخش بین الملل آن بانک، هماهنگی های لازم را با اداره بین الملل بانک مرکزی به عمل آورند.
همچنین براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سنا، میزان عرضه ارز صادراتی و نیز خرید و فروش صرافی ها طی روزهای اخیر روند افزایشی داشته و به نظر می رسد در سه ماهه پایانی سال میزان عرضه ارز در این بازار روند افزایشی خود را ادامه دهد.
 
دستگيري ۲۵ نفر از عوامل اخلال ارز

 از سوي ديگر،  وزارت اطلاعات اعلام کرد: ۲۵ نفر از عوامل اخلال در نظام ارزی کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند و در پی اشراف اطلاعاتی در اداره کل اطلاعات استان قزوین، ۱۲ نفر از عوامل اخلال در بازار ارز، به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور، قاچاق ارز از طریق خرید و فروش غیرقانونی، تحصیل مال و کسب منفعت نامشروع، فرار مالیاتی و پولشویی در استان های قزوین، تهران و مازندران دستگیر و برای رسیدگی به جرایم مزبور، تحویل مراجع قضایی شدند. سرکرده این باند نیز در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، شناسایی و دستگیر شد.
اعضای این باند که به صورت شبکه سازمان‌یافته و حرفه‌ای فعالیت می‌کردند، از سال ۹۳ تاکنون در مجموع بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی داشته و خرید و فروش غیر قانونی نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار داشته‌اند.
همچنین، در آذربایجان شرقی نیز با انجام اقدامات اطلاعاتی چند ماهه موفق به کشف تخلفات گسترده در حوزه حوالجات ارزی شدند که در این رابطه ۱۳ نفر از عناصر اصلی به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور که تعدادی از متهمین با هویت جعلی قصد خروج غیر قانونی از کشور را داشتند دستگیر و بعد از مستندسازی جرایم، تحویل مراجع قضایی شدند.
این باند با تاسیس شرکت های کاغذی و سوءاستفاده از ظرفیت شرکت‌های بازرگانی فعال برای سوءاستفاده از مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد به ثبت سفارش کالاهای مشمول ارز دولتی (مبادله‌ای) اقدام کرده و پس از تخصیص ارز دولتی نسبت به فروش حوالجات ارزی در بازار آزاد، با مشارکت عوامل خود در تهران اقدام کرده‌اند. حدود ۶۵ میلیون دلار از تخلفات ارزی باند مذکور مستندسازی شده است.

حباب نرخ ارز کاهش یافت

همچين عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برخورد دستوری با نرخ ارز تبعات ناگواری برای اقتصاد داشته است، افزود: بازار به سمت ساماندهی هدایت شد.
سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتگو با ایبِنا با بیان اینکه افزایش نرخ سکه و ارز ناشی از تغییر شاخص های اقتصادی نبوده است، گفت: صرفا فضای روانی حاکم بر کشور که بخشی از آن داخلی و بخشی دیگر خارجی بوده بر نرخ ها اثر گذاشته است.
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی ایجاد شده از یکسو متاثر از سیاست گذاری های غلط داخل و از سوی دیگر بازار افسار گسیخته ای که هیچ نظارتی بر آن نبوده است، تصریح کرد: عدم اقدام قاطع توسط قوه قضاییه نیز در برهه ای بر آشفتگی قیمت ها دامن زد.
وی با بیان اینکه فشارهای دشمنان به ویژه رسانه های بیگانه با تبلیغات سوء که و در خدمت استکبار قرار گرفته بودند فضای روانی جامعه را ملتهب کرد، افزود: در بحث خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های شدید شاهد تنش جدی در حوزه ارز و طلا بودیم که تاثیرات خود را بر اجناس دیگر داشته و در نتیجه تورم افسارگسیخته را منجر شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید براینکه وضعیت رخ داده برای ارز و طلا منجر به تنش های اجتماعی و بلکه امنیتی می شود، تصریح کرد خوشبختانه با تغییر سیاست‌های دولت و قاطعیت قوه قضاییه و همچنین با اختیارات خاص و ویژه ای که مقام معظم رهبری به سران قوا دادند، اکنون بازار به سمت ساماندهی هدایت شده و حباب نرخ ها در سطح بازار کوچک شده است.
حسینی شاهرودی با تاکید بر اینکه هنوز اعتقاد به وجود حباب داریم، گفت: سکه و ارز باید به قیمت واقعی خود برسد. وی با بیان اینکه حباب سکه و ارز تبعات خود را در تورم نشان داده و تورمی افسار گسیخته و نابجا و غیر واقعی ایجاد کرده است، افزود: حباب تورم باید با تلاش های دولت بشکند تا سال آینده ما نه تنها شاهد افزایش قیمت ها نباشیم، بلکه کاهش قیمت کالاها به ویژه کالاهایی که نیاز به ارز ندارد را شاهد باشیم.
وی با تاکید بر اینکه همه چیز در اقتصاد شناور و سیال بوده و ظروف مرتبطه یکدیگر هستند، افزود: ما در چند سال گذشته صرفا دنبال این بودیم که تورم را کاهش بدهیم که در پی آن  شرایطی پیش آمد که کنترل نرخ از دست خارج شد.

پای دلالان بریده شد

 همچنين عضو کانون صرافان ایرانیان با تاکید بر اینکه پس از افزایش قیمت‌های بی سابقه در بازار ارز، اکنون آرامش برقرار است، گفت: با هماهنگی بی سابقه دستگاه‌های نظارتی، پای دلالان از بازار ارز بریده شد.
کامران سلطانی زاده در گفتگو با ایبِنا درباره وضعیت فعلی بازار ارز، اظهار داشت: پس از پشت سرگذاشتن دوران هیجانی بازار، اکنون ثباتی نسبی و آرامش در بازار ارز حاکم شده و حتی می توان گفت بازار تا حدودی راکد شده است.
وی در توضیح اینکه برخی اخبار طی روزهای اخیر مبنی بر عدم فعالیت صرافی ها وجود دارد، گفت: صرافان مشغول خرید و فروش روزانه خود هستند، اما بسیاری از افراد که نیاز به ارز دارند، به دلایل مختلف از جمله قوانین جدید، نبود سیم کارت به نام خریدار و ... موفق به خرید ارز نشده که به صورت غیر واقع اعلام می شود که صرافان ارز نمی فروشند.این در حالی است که هر صرافی در تهران بر اساس ارزی که خریداری کرده باید به مشتریان خود ارز بفروشد و در حال حاضر به دلیل عدم توانایی در فروش ارز خارج از ۲۳ مورد اعلام شده صرافان بیش از نیاز خود ارز خریداری نمی‌کند.
سلطانی زاده با اشاره به اینکه اکنون مردم در بازار بیشتر خریدار هستند تا فروشنده، درباره پیش بینی نرخ ارز در روزهای آتی، گفت: امکان پیش بینی نرخ ارز وجود ندارد زیرا تعیین این نرخ به ساختارهای مهمی از جمله ذخایر بانک مرکزی، فروش نفت، نرخ ارز در بودجه ۹۸ و ... ارتباط دارد. به گفته وی، بانک مرکزی هدفگذاری خود را بر کاهش نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان گذاشته است.

چراغ معاملات شبانه خاموش شد

عضو کانون صرافان ایرانیان، درباره وضعیت دلالان در بازار ارز، توضیح داد: وضعیت دلالی ها، به دلیل انسجام و پیگری بی سابقه ای که میان بانک مرکزی، نیروی انتظامی و دستگاه های قضایی برای جلوگیری از دلالی در بازار وجود دارد، تا ۹۰ درصد کنترل شده و بازار تحت کنترل نهادهای نظارتی است.
سلطانی زاده درباره معاملات شبانه در بازار گفت: معاملات شبانه دیگر به مانند گذشته نیست و با مدیریت فضای مجازی ۹۰ درصد این معاملات حذف شده و به دلیل کاهش قیمت ها و نظارت دقیق بر حساب های بانکی و خرید و فروش ها، مردم عادی از بازار دلالی و سرمایه گذاری در این بازار خارج شده اند.

 توقیف ۳۵ کیلوگرم شمش طلای قاچاق

از سوي ديگر، حکم پرونده توقیف ۳۵ کیلو گرم شمش طلای قاچاق که توسط ماموران گمرک شناسایی و کشف شده بود، صادر شد.
ماموران گمرک در عملیات اقدام به بازرسی محتوای داخل سپر خودرو سواری شاسی بلند کابوتاژ شده تویوتا لندکروز هنگام خروج از کشور،  موفق می شوند ۳۵ کیلوگرم شمش طلای آب شده قاچاق را از این خودرو کشف و ضبط کنند. بنا بر این گزارش، ارزش این مقدار طلای توقیف شده که به طرز ماهرانه‌ای در سپر خودروی لندکروز جاسازی شده بود و با هوشیاری ماموران گمرک کشف شد، بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال است.  
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی بیان کرد: تعزیرات حکومتی، قاچاقچی طلا را علاوه بر ضبط طلاهای مکشوفه به نفع دولت به پرداخت صد و چهل میلیارد و ۴۷۹ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۱۶۱ ریال جزای نقدی محکوم کرد.