:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
با كسب رتبه پنجم از بازار تراکنش های بانکی صورت گرفت

بانک پارسیان در بین چهار شرکت اول جذب منابع در بازار تراکنش صادره و پذیرش شده، رتبه نخست تراکنش اینترنتی

اين بانك رتبه نخست تراکنش اینترنتی را به خود اختصاص داد / آمار عملکرد بانک ها در آبان 97 در شبکه شاپرک و تراکنش های بانکی نشان می دهد که بانک پارسیان رتبه نخست تعداد تراکنش ابزار پذیرش اینترنتی، رتبه چهارم تعداد تراکنش موبایلی و رتبه چهارم مبلغ تراکنش ابزار اینترنتی را به خود اختصاص داده و جایگاه ویژه ای در بین شبکه بانکی در رشد ابزارهای اینترنتی و موبایلی داشته و به ابزارهای جدید پرداخت توجه ویژه داشته است. همچنین بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی به بانک های پارسیان، ملی، ملت و اقتصاد نوین تعلق داشته و بانک پارسیان رتبه نخست را در این حوزه کسب کرده است. بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی نیز به بانکهای ملت، شهر، سامان و پارسیان، تعلق داشته و بانک پارسیان رتبه چهارم در مبلغ تراکنش اینترنتی را کسب کرده است
کد خبر: ۱۲۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
اقتصاد گردان - محسن شمشيري:  بانک پارسیان با سهم 6.3 درصدی از کل تعداد تراکنش های بازار، رتبه پنجم در بین بانک های کشور را از نظر سهم از تعداد تراکنش ها به خود اختصاص داده است. همچنین بانک پارسیان با 3.53 درصد از مبلغ تراکنش های بانکی، رتبه نهم را در بین بانک های کشور از نظر سهم از مبلغ تراکنش های بانکی دارد. 
سهم بانک  پارسیان در تعداد  و مبلغ ابزارهای پذیرش نیز نشان می دهد که در تعداد تراکنش کارتخوان های فروشگاهی 5.65 درصد، در ابزار اینترنتی نزدیک به 20.64 درصد و از ابزار موبایلی نزدیک به 3.16 درصد سهم داشته است. سهم بانک پارسیان از مبلغ تراکنش کارتخوان های فروشگاهی نیز  نزدیک به 3.16 درصد، از ابزار اینترنتی 7.87 درصد و از  ابزار موبایلی  نزدیک به 4 درصد اعلام شده است.
بانک پارسیان سهم تعدادی خود از ابزار موبایلی و اینترنتی را افزایش داده و با کسب رتبه چهارم در بین بانک های کشور بیشترین سهم تعدادی از تراکنش های موبایلی و اینترنتی را به خود اختصاص داده  که  نشان می دهد که بانک پارسیان به سرمایه گذاری و افزایش سهم از بازار ابزارهای اینترنتی و موبایلی که آینده بازار پرداخت است توجه داشته است. 

رتبه نخست بانک پارسیان در تراکنش اینترنتی 

بانک پارسیان رتبه نخست تعداد تراکنش ابزار پذیرش اینترنتی، رتبه چهارم تعداد تراکنش موبایلی و رتبه چهارم مبلغ تراکنش ابزار اینترنتی را به خود اختصاص داده و جایگاه ویژه ای در بین شبکه بانکی در رشد ابزارهای اینترنتی و موبایلی داشته و به ابزارهای جدید پرداخت توجه ویژه داشته است. 


در آبان 97، بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی به بانک های پارسیان، ملی، ملت و اقتصاد نوین و  بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی به بانکهای ملت، ملی، آینده و  پارسیان، بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانکهای ملت، ملی، کشاورزی و صادرات، اختصاص داشته است. 
همچنین بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی به بانکهای ملت، شهر، سامان و پارسیان، بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانکهای ملت، صادرات، ملی و کشاورزی،   بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی به بانکهای ملت، ملی ایران، آینده و سامان مرتبط بوده است.

ترکیب و سهم هر ابزار از تراکنش بانک پارسیان 

ترکیب تعداد و مبلغ تراکنش های هر بانک نیز نشان می دهد که در بانک پارسیان،  حدود 80 درصد تعداد تراکنش ها در کارتخوان فروشگاهی، بالاتر از 17 درصد درابزار اینترنتی و بالاتر از 3 درصد در ابزار موبایلی بوده است و بیشترین تعداد تراکنش های این بانک مربوط به سرمایه گذاری و گسترش کارتخوان فروشگاهی بوده است. از نظر مبلغی نیز بیش از 82 درصد مبلغ تراکنش ها متعلق به کارتخوان ها، 17 درصد متعلق به ابزار اینترنتی و حدود 4 دهم درصد متعلق به ابزار موبایلی بوده است. 
بررسی های ابزار های جدید بانکداری الکترونیک نشان می دهد که رتبه چهارم سهم از تعداد تراکنش های موبایلی  و رتبه چهارم  در سهم از تعداد تراکنش های ابزار اینترنتی متعلق به بانک پارسیان بوده است و بانک پارسیان سهم تعدادی خود از ابزار موبایلی و اینترنتی را افزایش داده و با کسب رتبه چهارم در بین بانک های کشور بیشترین سهم تعدادی از تراکنش های موبایلی و اینترنتی را به خود اختصاص داده  که  نشان می دهد که بانک پارسیان به سرمایه گذاری و افزایش سهم از بازار ابزارهای اینترنتی و موبایلی که آینده بازار پرداخت است توجه داشته است. 


آینده نگری در بازار 

شاخص رقابتی هرفیندال هیرشمن که میزان رقابت و تمرکز و انحصار در نظام بانکی را نشان می دهد حکایت از آن دارد که در بانک پارسیان این شاخص در کارتخوان فروشگاهی نمره 32، در ابزار اینترنتی 426 و در ابزار موبایلی نمره 10 را کسب کرده و روی ابزار اینترنتی تمرکز قابل توجهی داشته و بخش عمده ای از تراکنش های اینترنتی بازار را به خود اختصاص داده و آینده خوبی در جذب تراکنش های اینترنتی دارد و در زمینه تراکنش های موبایلی و اینترنتی برنامه ریزی موثری داشته است.  

تعداد کارت های بانکی تراکنش دار در آبان 97 به 92 میلیون و 373 هزار عدد رسیده که بیش از 97 درصد و نزدیک به 90 میلیون کارت برداشت، و بیش از 66 هزار عدد و سهم 7 صدم درصد کارت اعتباری و 2.5 میلیون کارت هدیه و بن کارت با سهم 2.75 درصدی بوده است. 


سهم بالای بانک پارسیان در صدور کارت

بانک ملی با 22.3 درصد، بانک صادرات با 11.44 درصد، بانک ملت با 11.41 درصد، کشاورزی 7.44 درصد، سپه 6.84 درصد، تجارت 6.7 درصد،  رفاه 6.4 درصد، مسکن 3.22 درصد، انصار 2.9 درصد، بانک پارسیان با 2.23 درصد،  پاسارگاد 2.18 درصد، بیشترین سهم را در صدور کارت ها دارند. براین اساس بانک پارسیان در بین 11 بانک بزرگ کشور از نظر صدور کارت بانکی قرار داشته است. 



رتبه نخست در صدور کارت هدیه و بن کارت 

بانک پارسیان در صدور کارت هدیه و بن کارت با سهم 22 درصدی سهم بالایی داشته است و در کارت اعتباری 14 صدم درصد و در کارت برداشت نیز سهم 1.7 درصدی داشته است و آمارها نشان می دهد که بانک پارسیان بیشترین صدور کارت هدیه و بن کارت را در بین شبکه بانکی داشته است
سهم کارت برداشت از تراکنش های بانک پارسیان نیز معادل 73 درصد و سهم کارت هدیه و بن کارت نیز 27 درصد بوده است. 

شاخص هرفیندال- هیرشمن برای سنجش میزان تمرکز در بازار صادرکنندگی هر یک از انواع کارتهای بانکی تراکنشدار نشان می دهد که در بانک پارسیان با نمره 478 در کارت هدیه و بن کارت، 2.8 در کارت برداشت و 2 صدم در کارت اعتباری، بیشترین تمرکز و قدرت رقابتی بانک پارسیان در کارت هدیه و بن کارت بوده است
به عبارت دیگر، به ترتیب، بانک پارسیان، ملی و شهر در کارت هدیه و بن کارت جایگاه بالایی در بازار کارت های بانکی داشته اند.

جذب منابع از طریق تراکنش های پذیرش شده و صادر شده

همچنین سهم بانک پارسیان از تعداد تراکنش های صادر شده 3.44 درصد، و از تراکنش های پذیرش شده 2.52 درصد ، سهم از مبلغ تراکنش صادر شده 6.3 درصد و از مبلغ تراکنش پذیرش شده 3.53 درصد بوده است. 
سه بانک ملت، سامان وپارسیان بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنشهای  پذیرش شده را دارا بوده و بدین معناست که در این سه بانک ورود منابع مالی بیشتر از میزان خروج آن از بانک بوده است

 همچنین بانکهای ملت، سامان،  سیناو پارسیان بیشترین اختلاف مثبت در مبلغ تراکنشهای صادرشده و پذیرش شده را دارا بوده این بدان معناست که وجوهات ذخیره شده در حسابهای دارندگان کارت عمدتا از طریق ابزار پرداخت الکترونیکی از بانکهای ملی، مسکن، صادرات و انصار به سمت بانک های ملت، سامان، سینا و پارسیان در حال انتقال است. 

هزینه تراکنش در بانک 

همچنین هزينه هر تراكنش 10 هزار توماني در بانك پارسيان 18 تومان بوده كه از ميانگين 10 توماني هزينه تراكنش در سيستم بانكي بیشتر است.