:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

برخی تصمیم‌سازان با علم روز آشنایی ندارند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در نظر داشت که برخی تصمیم‌سازان فعلی بهترین‌های کشور نیستند و با علم روز و دانش تخصصی مربوطه آشنایی ندارند، همین مساله موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
اقتصادگردان- احمدعلی کیخا در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور با بیان اینکه چالش‌های اقتصادی امروز معلول سیاست‌های توسعه‌ای نادرست است، اظهار کرد: توسعه نامتوازن امکانات باعث شده فقر در سیستان و بلوچستان دامن‌گیر مردم شود، در حالی که در گوشه دیگری از کشور برج‌سازی انجام می‌شود.

وی افزود: اگر پول در سایر مناطق وجود دارد، چرا نباید مناطق محروم نیز سهمی از آن ببرند؟  74 درصد بودجه کشور مختص شرکت‌های دولتی و نزدیک به یک چهارم بودجه نیز عمومی است؛ در حقیقت سهم بسیار ناچیزی از بودجه به فعالیت‌های عمرانی تخصیص می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این وضعیت زمانی رخ داد که نگاه‌ها بخشی، بومی و منطقه‌ای شد و هرکس تصور کرد که شهر خودش، ایران است. در واقع به جای نهادینه شدن فرهنگ «همه ایران سرای من است»، مناطق محروم به فراموشی سپرده شد و بافت‌های جغرافیایی که نقش کمتری در حاکمیت و تصمیم‌گیری داشت، عقب ماند.

کیخا عنوان کرد: باید تصمیمات در سطوح کلان بر مبنای منطق و علم اخذ شود و مبنای تصمیمات در همه سطوح نظرات کارشناسی و علمی باشد، در صورت تحقق این شرایط است که امور سامان خواهد گرفت. باید در نظر داشت که برخی تصمیم‌سازان فعلی بهترین‌های کشور نیستند و با علم روز و دانش تخصصی مربوطه آشنایی ندارند، همین مساله موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی درباره تغییرات پرشتاب اقلیمی کشور، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها جمعیت ایران طی 20 تا 30 سال آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت اما بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هیچ فرصتی برای جذب نیروی جدید ایجاد نکرده‌؛ بنابراین تنها کاری که از دست مردم برمی‌آید، دستکاری کردن آب و خاک برای کسب روزی است.

وی با بیان اینکه آب مایه پایداری و حیات اجتماعی در شرق کشور است، عنوان کرد: از همین منظر، توجه به بحران آب در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. مهاجرت‌های گسترده مردم سیستان و بلوچستان روی می‌دهد؛ این مهاجرت‌ها ناشی از بحران در بخش‌های آب و اقتصاد است. درنتیجه در این راستا، نیازمندیم اتاق ایران مسائل اساسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و علل عقب‌ماندگی و عدم توسعه‌یافتگی را ریشه‌یابی کند.

کیخا با اشاره به ظرفیت‌های مجلس برای کمک به بهبود وضعیت آب در کشور، خاطرنشان کرد: اگر در حوزه آب نیاز به اصلاح قوانین باشد، حتما مجلس همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت. بهتر است با مشورت، پیشنهاداتی به ما ارائه شود تا آن را در دستور کار مجلس قرار دهیم.