:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور مطرح شد؛

میزان مصرف آب در تمام استان‌ها بیش از ظرفیت تامین است

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفا گفته، در حقیقت تبادل آب بین بخش‌های مختلف توسعه به درستی صورت نگرفته است. عدم نظارت بر این مساله موجب شده آب‌های زیرزمینی با افت سطح مواجه شود و میزان مصرف آب در تمام استان‌ها بیش از ظرفیت تامین باشد.
کد خبر: ۱۲۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
اقتصادگردان- رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد در خصوص مساله آب مجازی که یکی از مهمترین مسائل در روابط دیپلماتیک است، گفت: از سازمان توسعه تجارت در خواست کردیم که میزان مبادله آب مجازی را استخراج کند.

علی شریعتی مقدم در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور سخن در اتاق مشهد با اشاره به اینکه باید با حفظ ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی استان بتوانیم مصرف آب را به نصف کاهش دهیم، اظهار کرد: چراکه توانایی عمل در این حوزه را داشته و به آن اعتقاد داریم، البته باید این برنامه را پیگیری کنیم؛ محصولات کم آب‌بر همچون پسته و زعفران باید با روش‌های آبیاری نوین تولید شده و با  افزایش سطح زیرکشت محصولات مختلف، منابع آبی کاهش نیابد و با ادامه این روند، محصولات بیشتری تولید شود.

باید مساله سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد

وی در خصوص اهمیت ارتباط دادن بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی به اقتصاد، تصریح کرد: باید مساله سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد؛ سهم تسهیلات این بخش بسیار ناچیز است اما برای تغییر و تحول در این بخش علاوه بر اقدامات مطلوب در سال‌های اخیر، نیازمند یک نقطه عطف هستیم؛ ما امروز هم از نظر کار علمی در دنیا عقب هستیم و هم سرمایه گذاری به طوریکه نسبت سرمایه‌گذاری و تسهیلات‌دهی به بخش کشاورزی به برخی بخشها از جمله خدمات بسیار پایین است.

شریعتی‌مقدم عنوان کرد: برای اجرا و عملیاتی شدن برنامه‌ها در کاهش مصرف آب، باید حوزه جغرافیایی مدیریت مشخص باشد و استان‌های خراسان در این حوزه در شرایط حساسی قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص مساله آب مجازی که یکی از مهمترین مسائل در روابط دیپلماتیک است، اظهار کرد: این امر به عنوان یکی از مهمترین مسائل باید پیگیری شود. در همین راستا، از سازمان توسعه تجارت در خواست کردیم که میزان مبادله آب مجازی را استخراج کند.

ایران به کاهش فزاینده ظرفیت تامین آب رسیده است

در ادامه این مراسم بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفا با تاکید بر اینکه در خصوص مواجه‌ با بحران کم‌آبی باید مسیری منطقی طی کرد، اظهار کرد: اگر نتوان ظرفیتی برای مدیریت منابع آبی ایجاد کرد، نمی‌توان ظرفیت پذیرش شده و حق آبه‌های زیست محیطی نیز داشت. در حقیقت اگر مسیر توسعه به طور منطقی در کشور دنبال شود، به تدریج آب مورد استفاده در بخش کشاورزی با توسعه شهرنشینی و صنایع، به این بخش‌ها منتقل می‌شود.

میزان مصرف آب در تمام استان‌ها بیش از ظرفیت تامین است

وی ادامه داد: با این حال ما نتوانسته‌ایم این مسیر را طی کنیم؛ بخش کشاورزی با روندی که طی کرده، نیاز بیشتری به آب پیدا کرده است. در حقیقت تبادل آب بین بخش‌های مختلف توسعه به درستی صورت نگرفته است. عدم نظارت بر این مساله موجب شده آب‌های زیرزمینی با افت سطح مواجه شود و میزان مصرف آب در تمام استان‌ها بیش از ظرفیت تامین باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد مصرف آب، به راهکارهای بهبود این روند اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارها افزایش ظرفیت تامین است که می‌تواند تا حدی بخشی از نیازها را برآورده سازد ولی پس از افت روند تامین، ضروری است راهکارهایی مانند کاهش تلفات آب، افزایش بهره وری آن درکشاورزی، نمک زدایی و... را مد نظر قرار داد.

زهرایی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت ارائه و بکارگیری راهکارهای بیشتر جهت تامین آب، به کاهش مصرف منجر نمی‌شود، در واقع ایران به کاهش فزاینده ظرفیت تامین رسیده اما همچنان در برنامه‌ریزی‌های بودجه، تصور می‌شود امکان افزایش ظرفیت تامین آب وجود دارد. به عنوان نمونه در خراسان رضوی بخشی از منابع آب زیرزمینی از بین رفته و باید برای حل این مساله بهترین بازچرخانی‌ها و افزایش بهره‌وری آب صورت می‌گرفت و نیاز کشاورزی از طریق آب مجازی تامین می‌شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا تصریح کرد: امروز دولت در نقطه افزایش ظرفیت تامین و کاهش تلفات آب متوقف شده و گویی راهکار دیگری نمی‌داند و فقط می‌تواند برای تبادل آب بین بخش‌ها ساز و کاری ایجاد کند. با این حال باید توجه داشت اصلی‌ترین راهکار برای بهبود این وضعیت همراهی بخش خصوصی است.

وی افزود: اگر بازسازی اقتصادی در کشور صورت گیرد، در توسعه محصولات کم آب طلب هم موفق خواهیم بود اما راهکارهای کنونی منجر به کاهش مصرف نمی‌شود و این روند تا زمان پایداری میزان مصرف می‌تواند پیش برود.

زهرایی با تاکید بر اینکه نبود ساز و کار لازم دلیل کند بودن روند سازگاری با کم آبی است، اضافه کرد: سازگاری با کم‌آبی باید با کمک بخش خصوصی اجرایی شود؛ مدیریت‌های مشارکتی که در جهان اتفاق افتاده ظرفیت مناسبی برای درس گرفتن است. برای سازگاری با کم‌آبی نیازمند هم‌افزایی هستیم؛ ما آماده دریافت نظرات بخش خصوصی درباره آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر موارد هستیم تا بدانیم بخش خصوصی چگونه می‌تواند به سمت سازگاری با کم آبی حرکت کند.