:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کدام ارز در سال ۲۰۱۸ پربازده تر بود؟

كاهش نرخ دلار و سكه و طلا؛ سكه 3 ميليون و 630 هزار تومان

نرخ مظنه مثقال 17 عيار نيز با 1 ميليون و 432 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون و 630 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 880 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 180 هزار تومان و سكه گرمي 650 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۲۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 11 دي 97، به دنبال اعلام نرخ اونس جهاني طلا با نرخ 1282 دلار و همچنين كاهش نسبي نر خ ارز، نرخ طلا و سكه نيز تاحدودي كاهش يافت و نرخ گرم 18 عيار كه روز دوشنبه تا 340 هزار تومان بالا رفته بود با كاهش 10 هزار توماني به 330 هزار تومان رسيد.

نرخ مظنه مثقال 17 عيار نيز با 1 ميليون و 432 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون و 630 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 880 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 180 هزار تومان و سكه گرمي 650 هزار تومان معامله شد. 
در بازار ارز نيز نرخ دلار تا 10600 تومان كاهش يافت و نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا براي روز سه شنبه 10500 تومان و براي يورو 12450 تومان اعلام شد. همچنين نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه نيز در سامانه سنا براي دلار 10819، يور 12586، يوآن 1694، درهم 2978، پوند 13845 و لير تركيه 2156 تومان اعلام شده است. 

نرخ خرید دلار بانکی کاهش یافت

بانک‌ها نرخ خرید دلار را کاهش دادند و به ۱۰ هزار و ۶۰۳ تومان رساندند.
بانک‌ها از تابستان امسال با دستور بانک مرکزی مجاز شدند که نسبت به خرید ارز مردم و صادرکنندگان اقدام کنند.نرخ خرید ارز در بانک‌ها تفاوت زیادی با بازار آزاد داشت اما به تدریج این اختلاف کاهش پیدا کرد و نرخ خرید ارز در بانک‌ها به بازار آزاد نزدیک شد؛ تا جایی که در برخی روزها قیمت خرید در بانک‌ها از بازار آزاد پیشی گرفت.
در همین راستا، روز ۱۱ دی شعب ارزی بانک‌ها نرخ خرید دلار را حدود ۱۰۰ تومان کاهش دادند و هر دلار آمریکا را ۱۰ هزار و ۶۰۳ تومان می‌خرند. همچنین نرخ خرید یورو نیز در بانک‌ها با کاهش همراه بود و به ۱۲ هزار و ۱۶۲ تومان رسید و قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۴۹۶ تومان است.

همچنین شعب ارزی بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان می‌توانند در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا سقف ۵۰۰ یورو و ۱۰۰۰ یورو بسته نوع کشور مقصد ارز مسافرتی ارائه کنند. نرخ ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۵۱۸ تومان است که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان می‌رسد.
همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، هر لیر ترکیه امروز ۲۱۰۰ تومان، درهم امارات ۲۹۰۰ تومان و پوند انگلیس حدود ۱۴ هزار تومان است.

کدام ارز در سال ۲۰۱۸ پربازده تر بود؟

باوجود روند کاهشی چند روز اخیر، دلار بهترین عملکرد سه سال اخیر خود را در سال ۲۰۱۸ به ثبت رساند.
به گزارش رویترز، افزایش خوش‌بینی نسبت به حل و فصل اختلافات تجاری بین چین و آمریکا باعث شده است تا امسال انتظار عملکرد بهتری از دلار وجود داشته باشد. شاخص دلار که برابری این ارز در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را می سنجد در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۸ با ۰.۲۲ درصد عقب نشینی به کار خود خاتمه داده بود. شاون اوزبورن، استراتژیست ارزی بانک " اسکوشیا" گفت: دلار در پایان سال گذشته با زیان به کار خود خاتمه داد اما به لطف صعود درخشان خود در اواسط سال گذشته، ارزی پربازده باقی ماند.
جنگ تجاری بین چین و آمریکا یکی از مهم ترین دلایل ریزش سنگین بازارهای مالی در سراسر جهان بود. این تنش ها بیش از هر چیز به تقویت ین ژاپن منجر شد که یکی از امن ترین ارزهای خارجی محسوب می شود. ین اکنون در بالاترین سطح شش ماهه اخیر خود در برابر دلار قرار دارد. ارزش ین در سال ۲۰۱۸ با افزایشی ۴.۴ درصدی همراه بود که بهترین عملکرد این ارز از سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.
از طرف دیگر یورو برخلاف انتظار تحلیل گران مالی سال ضعیفی را پشت سر گذاشت و باوجود افزایش ارزش یورو در برابر دلار در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذارانی که بر روی یورو سرمایه گذاری کرده بودند، متحمل زیان پنج درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ شدند. پوند، دیگر ارز مهم اروپایی نیز چندان درخشان ظاهر نشد و بازدهی منفی شش درصدی در سال ۲۰۱۸ را به ثبت رساند.