:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

حذف یارانه 3 دهک به نفع حمل و نقل عمومی، افراد بی بضاعت و تولید در استان ها

در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل و نقل، تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند
کد خبر: ۱۲۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
اقتصاد گردان -   عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در همایش روز ملی حمل و نقل از حذف یارانه سه دهک در لایحه بودجه سال ۹۸ به نفع حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل و نقل، تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند.

حذف یارانه پردرآمدها موضوعی است که دولت سال‌ها است برای آن تلاش می‌کند، اما به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه شناسایی نزدیک به80 میلیون نفر کار دشواری است. بنابراین قرار شد برای این کار از ظرفیت استان‌ها استفاده شود. بدین معنا که بر اساس حوزه جغرافیایی رقمی که برای یارانه خانوار پرداخت می‌شود، متناسب با کمیت و جمعیت هر استان در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گیرد تا با توجه به امکانات استان تصمیم بگیرند. روز گذشته اما وزیر کشور از جزییات بیشتر این بخش لایحه بودجه 98 رونمایی کرد و گفت: قرار است با حذف سه دهک، تمرکز روی حمل و نقل عمومی در استان‌ها افزایش یابد.

به گفته وزیر کشور قرار بود از محل هدفمندی یارانه‌ها در حوزه تولید و حمل و نقل استفاده شود، او در این باره گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود از محل درآمد یارانه‌ها برای حمل و نقل و تولید استفاده شود اما متاسفانه در مسیر کار به دلیل اینکه مجبور شدیم یارانه‌ها را به همه افراد پرداخت کنیم، این رقم کم شد و در ادامه مسیر از محل درآمد یارانه‌ها که برای تولید و حمل و نقل در نظر گرفته شده بود، برای پرداخت یارانه‌ها برداشت شد، متاسفانه دولت تدبیر و امید نیز درگیر همین موضوع شده و امکان کاهش یارانه‌ها اصلا وجود نداشت، البته دو سه بار تلاش‌هایی انجام شد اما این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه از استان‌ها خواستیم با همکاری مردم و شهرداری‌ها این منابع را صرف تولید، گسترش حمل و نقل و معیشت افراد محروم کنند، گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل و نقل تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند.

 او در خصوص جزییات حذف یارانه برخی از مردم به نفع حمل و نقل عمومی گفت: در قالب یک پیشنهاد در لایحه بودجه سال آینده دولت موافقت کرده است، یارانه سه دهک از مردم حذف و صرف سه موضوع کمک به تولید، توسعه حمل و نقل و کمک به معیشت افراد نیازمند شود. این موضوع بنا به تشخیص استانداری‌ها، وزارت رفاه و وزارت کشور انجام می‌شود و امیدواریم بتوان از این محل پروژه‌های بزرگی که به نفع مردم است را انجام دهیم تا به اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی کمک کند.

او با بیان اینکه ترافیک هزینه‌های زیست محیطی و اجتماعی بسیاری دارد، گفت: روزانه حدود ۸۵ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود، البته در برخی موارد میزان به ۱۰۰ میلیون لیتر نیز رسیده که نسبت به شاخص بین‌المللی رقم بسیار بالایی است همچنین میزان هزینه‌های برطرف شدن آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامت مردم بسیار بالاست. ترافیک بخشی از جریان زندگی است و نقش مهمی در جریان زندگی مردم دارد اما باید بتوانیم هزینه‌های آن را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه وزارت کشور توانسته هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد کند، گفت: تاکنون سفارش خرید ۲ هزار واگن در یک نوبت و در نوبت دیگر ۳۵۰ واگن داده شده است، خوشبختانه در این دولت کمیسیون کلان‌شهرها تشکیل شده و به موضوعات حمل و نقل ریلی و معاینه فنی به خوبی پرداخته شده است، اما معتقدم این روند باید شتاب بیشتری بگیرد.

 فرسودگی 50 درصد ناوگان درون‌شهری

مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزارت کشور نیز در این همایش از فرسودگی بیش از 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری خبر داد. او با بیان اینکه برنامه‌های زیادی را برای شهرها در قالب بازآفرینی شهری و حمل و نقل عمومی و ارتقای آن در دستور کار داریم، گفت: سیاست کلان وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها انسان‌محور کردن شهرها و پیاده راه کردن هسته‌های مرکزی شهر است خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این عرصه آغاز شده است.

جمالی نژاد با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل اقدامات خوبی در دست انجام است، اظهار کرد: به تازگی نیز سازمان شهرداری‌ها با توجه به دغدغه‌ای که دارد، در زمینه نوسازی این ناوگان اقدامات مناسبی را انجام داده است و تلاش شده اتوبوس‌های فرسوده فعلی را به ناوگان برگردانده و اتوبوس‌های جدید را وارد ناوگان کنیم.ما نیز پیگیری می‌کنیم تا از طریق تبصره 17 اتوبوس‌های جدید را خریداری کرده و ناوگان اتوبوسرانی کشور را نوسازی کنیم و به نوعی بتوانیم ناوگان اتوبوسرانی پویا و بانشاطی داشته باشیم.

معاون عمرانی وزارت کشور در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز گفت: گرانی بسیاری از تجهیزات و لوازم، شرایط را برای رانندگان تاکسی سخت کرده است. اتحادیه تاکسیرانی و سازمان شهرداری‌ها تلاش کرده یکسری از این تجهیزات را به قیمت مناسب تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهد. خوشبختانه در حال حاضر نیز 150 هزار حلقه لاستیک تحویل داده شده است و در حال پیگیری هستیم تا نوسازی ناوگان انجام شود.همچنین 2200 میلیارد تومان برای بیمه رانندگان تاکسی در مجلس مصوب شده و امیدواریم شورای نگهبان در خصوص آن نظر مثبت دهد تا بتوانیم مشکل بیمه رانندگان تاکسی را نیز از این طریق برطرف کنیم.جمالی‌نژاد در خصوص حمل و نقل ریلی نیز گفت: 9 کلان‌شهر در این خصوص فعالیت می‌کنند و در حال حاضر چیزی در حدود 295 کیلومتر خطوط ریلی درون شهری در دست بهره‌برداری داریم و حدود 193 ایستگاه در حال بهره‌برداری است و قطعاً این تعداد ارتقاء پیدا خواهد کرد. شرکت‌های داخلی نیز در حال ساخت واگن و پیگیری رفع مشکل ما هستند.برای حدود 2 هزار واگن قراردادهای لازم بسته شده است.

 وام نوسازی ناوگان

او در خصوص افزایش وام‌ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: یکی از دغدغه‌های ما همین افزایش وام‌هاست و این موضوع در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است. تمام تلاش ما این است در قالب تسهیلات و اوراق مشارکت این ناوگان را تجهیز کنیم. در برخی از شهرهای کشور نیز خطوط بی.‌آر‌.تی را از طریق اوراق مشارکت تجهیز کرده‌ایم و تلاشمان این است؛ بستر را آماده کرده و پشتیبانی لازم را از این افراد داشته باشیم.در حال حاضر چندین شهر هستند که از طریق اوراق مشارکت اقدامات لازم برای نوسازی ناوگان صورت گرفته اما در سال آینده قطعاً اقدامات گسترده‌تری انجام خواهیم داد.

 درخواست حناچی از گروه‌های مرجع

پیروز حناچی شهردار تهران نیز که در این همایش حضور داشت با بیان اینکه همه ما در برابر وقت و زمانی که در ترافیک از مردم تلف می‌شود مسوول هستیم، تصریح کرد: در مقیاس کلان، شریان‌های حیاتی کشور به موضوع حمل و نقل و ترافیک وابستگی دارد و در مقیاس شهرها هم یکی از پدیده‌های زندگی شهری است. اساسا بدون حمل و نقل شهرهای بزرگ پدید نمی‌آیند و این موضوعی است که برای دوران حال حاضر ما بوده و شاید در قرون پنجم و چهارم پدیده‌ای به این شکل وجود نداشته است، اما این موضوع در عصر حاضر امری است که زندگی شهری ما به آن وابسته است.

شهردار تهران اضافه کرد: گسترش شهرها تبعاتی به دنبال داشته است. معمولا در شهرسازی می‌گوییم وقتی شهرها از جمعیت 500 هزار نفر بیشتر می‌شوند باید تمهیداتی برای آن اندیشید. یعنی شهرهای کمتر از 500 هزار نفر هنوز فرصت دارند که مسائل‌شان را با هزینه کمتر مرتفع کنند، اما وقتی جمعیت شهر از یک میلیون نفر بالاتر رفت هزینه این کار نیز بالاتر خواهد شد. کلان‌شهری مانند تهران که کمتر به این موضوع به شکل منسجم پرداخته موقعی به فکر افتاد که جمعیت آن از پنج میلیون نفر بیشتر شد و طبیعتا هزینه و حل مشکلات به راحتی نبود.

حناچی تصریح کرد: حمل و نقل و ترافیک و هماهنگی آن با زندگی شهری موضوع میان بخشی است و باید حداکثر ظرفیت‌های نهفته را در این حوزه به کار گرفت و این کار جز با همدلی و همراهی دستگاه‌هایی که در این حوزه سهم دارند میسر نمی‌شود. ما کمتر عادت کرده‌ایم که خود را به کار تیمی تجهیز کنیم. بعضی اوقات بازی‌های تیمی را به شکل انفرادی انجام می‌دهیم. البته بهره‌ای هم نمی‌بریم و جایی که به شکل تیمی کار می‌کنیم بهره بهتری به دست می‌آوریم که با تلاش در این عرصه می‌توانیم بزرگ‌ترین پاداش یعنی رضایت و لبخند شهروندان را به دست آوریم.

حناچی با اشاره به اینکه حمل و نقل و ترافیک در شهرها محرک اقتصادی شهرها هم هست و بالطبع گسترش آن یکی از دغدغه‌های نظام مدیریت شهری هم تلقی می‌شود، اظهار کرد: ترافیک و به تبع آن آلودگی یکی از پیامدهای زندگی شهری، خصوصا در کلان‌شهرها است. متاسفانه در کشور به خصوص در روزهای سرد سال شهرهای میانی و شهرهایی که حتی در مقیاس کلان‌شهرهای بزرگ نیستند، در زمره شهرهای آلوده قرار می‌گیرند. شهری مانند اراک در آستانه کلان‌شهر شدن است اما در مقیاسی نیست که اولین شهر آلوده کشور در بعضی از روزهای سال شود.

به گفته وی، این مسائل صرفا به شهرسازی مربوط نمی‌شود. گاهی تجمع صنایع در محدوده کوچک می‌تواند منشأ آلودگی باشد که معضل بسیاری از کلان‌شهرهاست . 95 درصد سرمایه‌گذاری در 5 درصد مساحت مراکز استان‌ها انجام می‌شود که این یکی از دلایل آلودگی است.این وضعیت در تهران 3 برابر است و طبیعتا وقت و انرژی بسیاری از شهروندان تلف می‌شود.

 تجربه آلودگی هوا در لندن

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: باید در اینجا پرسید که آیا این موضوع غیر قابل حل است؟ در این میان می‌توان به 9 دسامبر 1952 در لندن اشاره کرد که عده‌ زیادی در این شهر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند و این روز نقطه عطفی برای اخذ تصمیمات بزرگ در این کلان‌شهر شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که این موضوع را می‌توان با مدیریت و تدبیر حل کرد. البته این موضوع فقط در لندن نبوده است و بسیاری از کلانشهرهای دنیا توانسته‌اند با برنامه‌ریزی منسجم و سرمایه‌گذاری مشکل آلودگی هوا را حل کنند.

او با بیان اینکه اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل یکی از موارد تاثیرگذار در این زمینه است، افزود: در کشور ما این کار قدری دیر آغاز شد؛ اما در تهران و کلان‌شهرها این کار آغاز شده است. البته نمی‌توانیم بگوییم به شکل گسترده سهم بسزایی در حمل و نقل عمومی داریم زیرا هنوز گستردگی شبکه خطوط مترو، هم در تهران و هم در کلان‌شهرها به گونه‌ای نیست که همه مناطق کلان‌شهرها را به شکل پیوسته پوشش دهد.

  سه‌شنبه‌های بدون خودرو

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سه شنبه‌های بدون خودرو نیز اشاره کرد و گفت: سه شنبه‌های بدون خودرو این هدف را دنبال می‌کند و اگر می‌خواهیم شهری پاک و کم کربن داشته باشیم باید کسانی که مرجع در جامعه هستند پرچم‌دار این حرکت باشند. مردم از کسانی که در جامعه مرجع هستند تابعیت می‌کنند. به سهم خودم تلاش کردم که این کار را انجام دهم و به همکاران هم گفتم تا زمانی که آنها این کار را انجام ندهند مردم به باور نخواهند رسید.شهردار تهران همچنین به تغییر رفتار عمومی که تبدیل به یک عادت شده است اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار عمومی که تبدیل به رفتار روزمره شده پروسه‌ای پیچیده دارد که برای این کار نیازمند همراهی متخصصان علوم اجتماعی و همراهی نخبگان هستیم.

به گفته وی، آلودگی شهرها بعد از توسعه شبکه گاز تجاری و خانگی، ارتباط مستقیم با حمل و نقل دارد. بخش عمده‌ای از آلودگی در شهرهای ما ارتباط مستقیمی با حمل و نقل دارد. در حقیقت ما در بخش استفاده کم از خودروهای شخصی موفق نبودیم. اگرچه تلاش‌هایی در این زمینه کرده‌ایم و طرح‌های زوج و فرد و ترافیک گذاشته شده است؛ ولی هنوز استفاده از خودروی شخصی به شکل یک رفتار عمومی است که باید این نقطه را هدف قرار دهیم و تلاش کنیم مردم مجاب شوند برای هر کاری از خودروی شخصی استفاده نکنند.وی ادامه داد: در تهران مشکلی تحت عنوان توزیع یکنواخت حمل و نقل همگانی در همه مناطق شهر داریم که با تکمیل شبکه مترو و مدهای دیگر حمل و نقلی این موضوع را تغییر خواهیم داد. تهران بیش از 3000 اتوبوس برای این هدف کم دارد که تلاش می‌کنیم این مشکل نیز حل شود. همچنین محدوده طرح ترافیک کار میان بخشی است و تجربیات در دنیا نشان می‌دهد که محدوده کاهش آلودگی باید در شهرها افزایش پیدا کند.حناچی همچنین به معضل تردد موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: در تهران بیش از 3 میلیون موتور سیکلت داریم و با وجود این همه اصرار بر معاینه فنی و تلاش برای کاهش آلودگی ولی بسیاری از این موتورهای کاربراتوری معادل چند خودروی یورو 6 آلودگی تولید می‌کنند که قطعا باید به آنها توجه شود و همچنین توسعه حمل و نقل موتورهای باتری‌دار نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

حناچی در پایان صحبت‌هایش به برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طرح کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر به شکل مستمر، الزام شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی به دارا شدن معاینه فنی، الزام شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی به دارا شدن معاینه فنی، جلوگیری از عبور و مرور و تردد خودروهای دیزلی فرسوده، افزایش دقت معاینه فنی در پایتخت، اجرای طرح ترافیک جدید تهران که پس از تصویب در شورای ترافیک به نتیجه خواهد رسید، از جمله برنامه‌های شهرداری است