او اظهار کرد: 98 درصد انرژی که در بخش حملونقل مصرف میشود توسط سیستم جادهای صرف میشود این در حالی است که حملونقل ریلی ظرفیت بسیار بالایی برای جذب بار و مسافر دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ریلی از جابهجایی بار حدود 13 تن کیلومتر در سال است، ادامه داد: طبق اهداف برنامه باید این رقم به 27 درصد سهم بار کشور برسد که با انتقال بخشی از بار از جاده به ریل مصرف در سوخت صرفهجویی میشود.محمدزاده گفت: طبق آمارهای معاونت حملونقل وزارت راه 12 درصد تلفات سوانح رانندگی توسط ناوگان باری رخ میدهد، در حالی که بسیاری از اینبارها، ریلپسند است و میتوان آنها را از طریق قطار جابهجا کرد.او افزود: پیش از افزایش نرخ ارز شرکتهای ریلی درخواست افزایش 40 درصدی قیمت بلیت قطار را داشتند که آن را به 10 درصد کاهش دادیم، اما برخی نهادها فشار آوردند که این 10 درصد هم لغو شود. محمدزاده ادامه داد: اعتقاد نداریم که به راهآهن ارز 4200 تومانی اختصاص یابد، اما رقابت هم باید عادلانه باشد و باید برای توسعه این بخش، هزینههای آن را بپردازیم که معتقدم مدل خرید خدمت را میتوان برای حملونقل ریلی اجرا کرد.
او با بیان اینکه راهآهن ریسک سرمایهگذاری در این حوزه را میپذیرد، افزود: سال گذشته نسبت به انتشار اوراق صکوک اجاره اقدام کردیم، به این معنا که بخشی از ریسک سرمایهگذاری در این حوزه برطرف شود. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سال 92 تا سال 96 میزان 22.5 میلیارد تن بار در شبکه راهآهن جابهجا شد که این رقم امروز به 30.5 میلیارد تن کیلومتر رسیده است و رشد صد درصدی این رقم تا سال آینده قابل تحقق است.