:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
از پارلمان شهری پایتخت گزارش شد

تک باغ‌های پایتخت شناسنامه‌دار می‌شوند

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران یک فوریت طرح دستورالعمل اجرایی بند الف تبصره ۲۶ مصوب بودجه ۹۷ و نیز لایحه شناسنامه تک‌باغات و اراضی مشجر در این جلسه به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۲۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
اقتصادگردان- به گزارش تعادل، مطابق با دستورالعمل اجرایی بند الف تبصره ۲۶ مصوب بودجه ۹۷، شهرداری تهران موظف است در قالب دستورالعملی مشخص که باید تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به تایید کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی و شورای اسلامی شهر تهران می‌رسید 3.5 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای معاونت‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری را در چارچوب وظایف هر یک از این واحدها در حوزه فرهنگی ــ اجتماعی و هنری هزینه می‌کرد. اما با توجه به گذشت حدود 7 ماه از موعد مقرر در مصوبه بودجه و محدودیت زمانی حدود سه ماهه تا پایان سال جاری، تصویب طرح حاضر با قید دو فوریت به منظور اجرایی شدن بند الف تبصره 26 بودجه سال 1397 به شورای اسلامی شهر تهران داده شد تا آیین‌نامه‌ اجرایی توسط کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تدوین و در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برسد.

اعضای شورای شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی در خصوص یک فوریت این طرح با 14 رای موافق و 4 مخالف فوریت این طرح را به تصویب رساندند.

موضوع دیگری که روز گذشته در صحن شورا مطرح شد، لایحه شناسنامه تک‌باغات و اراضی مشجر بود. در حال حاضر پرونده‌های اراضی به صورت موردی به شورا می‌آیند تا شورا تشخیص دهد باغ هستند یا خیر. برای مطالعه و بررسی تعداد بیشتری از اراضی مقرر شد لایحه باغات و اراضی مشجر اجرایی شود. کلیات این لایحه این است که شهرداری از طریق یک مطالعه مفصل و گسترده اراضی مشجر شهر را شناسایی کند و آن دسته از اراضی را که سند آنها باغ است یا رای کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر باغ بودن، دارند بررسی کند و به صورت یکجا به شورا ارایه دهد. این لایحه بعداً می‌تواند به طرح تفصیلی اضافه شود. اکنون در طرح تفصیلی این امکان وجود ندارد که به صورت کلی نوعیت زمین مبنی بر باغ بودن یا نبودن آن تعیین شود. با لایحه جدید این امکان فراهم می‌شود که این کار به صورت یکپارچه انجام شود و در نهایت به صحن شورا بیاید و پس از تصویب در طرح تفصیلی قرار گیرد.این لایحه مربوط به 8 ماه قبل است و به تفصیل در دو کمیسیون درباره آن بحث شده بود.

در جریان بررسی این لایحه، محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران که معتقد بود طولانی شدن تهیه شناسنامه موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شده است، در این باره توضیح داد: ما در شهر تهران دو دسته باغ داریم، باغات به هم پیوسته و انبوه مانند باغات کن، فرحزاد، سوهانک، ازگل و کوهسار که نیاز به تشخیص باغ و غیرباغ بودن در شورا ندارند و باغ بودن آنها مسجل است و باید برای آنها طرح‌های موضعی تدوین شود. خوشبختانه با پیگیری‌های کمیسیون‌های تخصصی شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست برای باغات کن و فرحزاد بعد از رفت و برگشت‌های چندساله، طی ماه‌های گذشته طرح‌هایی تهیه به تصویب رسید و ابلاغ شد.وی ادامه داد: امیدواریم در طول مدیریت شهری دوره پنجم با اجرایی شدن مفاد طرح‌های باغات پیوسته، فضاهای تفرجگاهی جذاب برای حضور مردم در این باغات و صیانت از آنها که اکنون وضعیت نابهنجاری دارند ایجاد شود.

سالاری با بیان اینکه سایر باغات شهر، تک باغات هستند که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع تشخیص باغ و غیرباغ شوراهای شهر هستند، ‌تصریح کرد: پرونده این باغات جهت تشخیص به صورت تک تک به شورا می‌آید. در مجموع بررسی‌هایی که سازمان بوستان‌ها و معاونت خدمات شهری با توجه به عکس‌های هوایی و بررسی پرونده‌ها انجام داده‌اند، کلیه قطعات و پارسل‌های بالای ۵۰۰ متر مربع موضوع تشخیص باغ و غیرباغ است.

سالاری با بیان اینکه ۳۵هزار هکتار از قطعات بالای ۵۰۰ متر مربع در تهران شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای، ۹هزار هکتار این قطعات دارای سبزینگی هستند که این میزان، ۱۲۹۶۰ پارسل است. از این ۹هزار هکتار، هزار و 700 هکتار باغات پراکنده و 7 هزار و 400 هکتار باغات بهم پیوسته هستند. سازمان بوستان‌ها در راستای قانون حفظ و گسترش باغات برای ۶ هزار و 183 قطعه اقدام به تهیه شناسنامه باغات کرده است که از این میزان هزار و 614 قطعه دارای حکم باغ هستند و ۴ هزار و ۵۶۹ قطعه فاقد حکم باغ هستند.

به گفته او، موضوع لایحه این باغات هستند و شهرداری تهران لایحه‌ای داده و می‌خواهد دیگر شورا به تک تک پرونده تشخیص باغات ورود نکند. در اصل شهرداری تهران طی سال‌ها و دهه‌های گذشته باید باغات را شناسایی و احصا می‌کرد و شناسنامه آنها را تهیه و مجوز شورا را می‌گرفت و به عنوان یک لایحه در طرح تفصیلی قرار می‌داد.

سالاری در خصوص تصمیم مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و کمیسیون سلامت و محیط زیست گفت: اکنون شهرداری تهران شناسنامه‌های تهیه شده را به شورا ارسال کرده است تا ما تصمیم بگیریم و پس از بررسی‌های ما روی لایحه شناسنامه، به این جمع‌بندی رسیدیم تا این پرونده‌ها به کمیسیون ماده هفتم بروند و آنجا فرایند قانونی طی شود و نهایتا نظریه کارشناسی آن کمیسیون به شورا بیاید. کمیسیون تخصصی شورا نیز نظر خود را به صورت کلی اعلام و تبدیل به یک مصوبه شورا شود و دیگر نیاز نباشد تک تک پرونده باغات در صحن شورا بررسی شود، چرا که ممکن است این روند ۱۰ سال طول بکشد و این طولانی شدن در تشخیص باغ موجب شده بسیاری از باغات ما از بین برود.

اعضای شورا در خصوص این لایحه نظارت مختلفی داشتند. به گفته برخی اعضا اراضی مشجر در این لایحه نیامده بود اما برخی این نظر را داشتند که ممکن است زمینی مشجر نباشد اما در سند آن آمده باشد که باغ است یا رای کمیسیون ماده ۱۲ را داشته باشد. اختلاف این بود که اگر لایحه صرفاً به اراضی مشجر بپردازد مسائل شورا را حل نمی‌کند و باید آن دسته از زمین‌هایی که به وسیله سند یا رای کمیسیون ماده ۱۲ که باغ هستند هم به این مصوبه اضافه شوند.

این لایحه در نهایت پس از بحث و بررسی این لایحه با تغییراتی در جزییات به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.