:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
در آستانه سالروز زمین لرزه 5.2 ریشتری سال گذشته تهران عنوان شد

نظر متفاوت حناچی درباره زلزله احتمالی پایتخت

«در مقابله با زلزله ما دو راه در پیش رو داریم؛ یا باید خود را به دست سرنوشت بسپاریم یا اینکه فرض کنیم زلزله در بدترین شرایط آمده و به دنبال راهکار مقابله با آن باشیم.» این صحبت‌های پیروز حناچی شهردار تهران است که روز گذشته در مراسم امضاء تفاهم‌نامه سازمان بسیج شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، به درستی عنوان کرد.
کد خبر: ۱۲۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
اقتصادگردان- به نظر می‌رسد، طی سال‌های گذشته بخش اول صحبت‌های حناچی مورد نظر مسوولان بوده و به همین دلیل با وجود هشدار کارشناسان زلزله مبنی بر احتمال وقوع زلزله بالای 7 ریشتر در تهران، تمهیداتی برای مقابله با این رخداد طبیعی در نظر گرفته نشد و فقط شاهد برگزاری سیمنار و سخنرانی در این زمینه بودیم.

 زلزله 5.2 ریشتری سال گذشته ملارد تهران اما زنگ هشدار جدی برای شهر تهران بود. بعد از وقوع زلزله که هیچ گونه خسارات مالی و جانی نداشت شهر کلا بهم ریخت و شهروندان سراسیمه و سرگردان به خیابان‌ها ریختند. ترافیک سنگین در همه خیابان‌ها و بزرگراها ایجاد و شهر مسدود شد.همزمان آمار و اطلاعات مختلفی در شبکه‌های مجازی و حتی رادیو وتلویزیون منتشر می‌شد که بر نگرانی شهروندان می‌افزود. حال تصور کنید زلزله‌ای 7 ریشتری دراین شهر رخ دهد. با این حجم از ساختمان‌های بلندمرتبه در کوچه‌ها و معابر باریک، مناطق بافت فرسوده، کمبود امکانات آتش نشانی که در قضیه ساختمان پلاسکو به خوبی نمود پیدا کرد، عدم هماهنگی بین سازمان‌های مختلف شهری و نبود مدیریت یکپارچه چه فاجعه‌ای در انتظار تهران و ساکنان آن خواهد بود.

 هشدار در آستانه سالروز زلزله 5.2 ریشتری

فردا سالروز زلزله تهران است و شهردار تهران روز گذشته با امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان آتش‌نشانی اولین گام در راستای مقابله با این رخداد طبیعی را برداشت.حناچی در این مراسم توضیحاتی در خصوص وضعیت شهر تهران در شرایط بحرانی ارایه کرد و گفت: در حفاری‌های جنوب تهران گاهی در عمق ۹ متری آجر یافت می‌شود که این نشان می‌دهد شهر تهران چند بار زیر و رو شده است، ایران جزو ۱۰ کشور بحران خیز جهان است و باید بپذیریم که زلزله در تهران جزئی از زندگی ماست. بر این اساس نیز باید نحوه مقابله با آن را بیاموزیم و به شهروندان آموزش دهیم.

حناچی با اشاره به تجربه زلزله بم گفت: سفیر ایران در فرانسه تعریف می‌کرد، روزی که زلزله بم آمد ساعت ۴ صبح زنگ خانه ما به صدا درآمد، گروهی آمده بودند و گفتند که تخصص امدادرسانی در زلزله دارند و می‌خواهند که ویزا برایشان صادر شود که به بم بروند. این در حالی بود که به گفته وزیر هنوز کسی در تهران از زلزله اطلاع نداشت.

شهردار تهران با بیان اینکه مشکل ما در مقابله با بحران‌ها در هوشمند بودن یا نبودن سازمان ذیربط است، عنوان کرد: اینکه سازمان‌های مسوول چقدر بتوانند با سرعت به محل حادثه برسند و در زمان طلایی به امداد رسانی بپردازند، نکته بسیار مهمی است. در واقع، این نکته که در همان ساعات اولیه امدادرسانان آموزش کافی دیده باشند تا بتوانند با کمترین آسیب مصدومان را نجات دهند، بسیار حائز اهمیت است.

حناچی ادامه داد: در حوادثی که در کشور ما اتفاق می‌افتد، با هجوم افرادی مواجه هستیم که قصدشان کمک به آسیب دیدگان است، اما آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و گاهی حضور این افراد برای سایر امدادرسانان دردسرآفرین می‌شود. به همین دلیل، در برخی از کشورهای پیشرفته منطقه آسیب دیده کاملاً بسته می‌شود و حالت نظامی پیدا می‌کند. این امر برای جلوگیری از ورود افراد ناآشنا و نابلد به منطقه آسیب دیده است.

  تجربه نادر پلاسکو

وی در ادامه تصریح کرد: تجربه ساختمان پلاسکو برای ما تجربه نادری بود و امیدوارم دیگر تکرار نشود. البته باید بدانیم در تهران ۹۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه داریم که ۲۰۰ ساختمان از این تعداد در معابری قرار دارد که سازه‌های عظیم امدادرسانی نمی‌توانند به آن وارد شوند. این جاست که ضرورت آموزش ساکنان این برج‌ها خود را نشان می‌دهد تا بدانند در برابر

آتش‌سوزی چگونه باید رفتار کنند.

شهردار تهران به آتش سوزی در ساختمان وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: تجربه پلاسکو در مهار

آتش‌سوزی کمک بسیاری به نیروهای ما در آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو کرد، اما ما همچنان با مشکلات دیگری مواجه بودیم که یکی از آنها نداشتن نقشه ساختمان بود. در حالی که در کشورهای توسعه یافته زمانی که ساختمانی آسیب می‌بیند معمار و سازنده آن ساختمان نیز با تمام مدارک ساختمان در اتاق بحران حاضر می‌شوند.به گفته حناچی، خوشبختانه در پرتال شهرداری تهران هم‌اکنون مدارک ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند نگهداری می‌شود، اما در مورد ساختمان‌های قدیمی چنین چیزی وجود ندارد.

  راهی جز آموزش نداریم

شهردار تهران یادآور شد: ژاپنی‌ها در دهه ۷۰ در مورد زلزله تهران مطالعاتی را انجام دادند که در دسترس است. یکی از بحران‌هایی که ما در صورت وقوع زلزله در تهران با آن رو به رو خواهیم شد شبکه گازرسانی در معابر است که اگر ایمنی لازم و تجهیزات قطع گاز در آن وجود نداشته باشد بحرانی به مراتب بزرگ‌تر از تخریب ساختمان‌ها خواهد داشت.زلزله یک موضوع واقعی است و ما باید آموزش‌های لازم برای مقابله با آن را به شهروندان ارایه دهیم و راهی جز این وجود ندارد. نیروهای متخصص ما می‌توانند به عنوان نیروهای اصلی در مقابله با بحران حضور داشته باشند و نیروهای مردمی و بسیج در صورت داشتن آموزش‌های لازم می‌توانند کمک‌کننده باشند. بسیجیان امتحان خود را در جنگ به خوبی پس دادند و در مواقع بحرانی می‌توانند به یاری آسیب دیدگان بشتابند. براین اساس، تفاهم نامه‌ای که امروز امضا می‌شود برای آموزش این عزیزان است.واقعیت این است که زلزله در کمین شهر تهران است و هر لحظه امکان وقوع آن وجود دارد.چنانچه مسوولان این موضوع را بطور جدی مورد توجه قرارندهند فاجعه در انتظار تهران خواهد بود. اما چنانچه تمهیدات لازم اندیشیده شود قطعا میزان تلفات جانی و مالی نیز کاهش می‌یابد. البته طی یک سال گذشته اقدام‌هایی در این زمینه انجام شده و سازمان آتش‌نشانی با همکاری شهرداری اقدام به شناسایی ساختمان‌های نا ایمن بلندمرتبه کرده است. همچنین سازمان آتش‌نشانی نیز موفق شد تجهیزات جدیدی خریداری کند، سوله‌های بحران که تا قبل از این در اختیار صدا وسیما بود به شهرداری برگردانده شد. قطعا این اقدام‌ها برای شهر تهران با جمعیت 12 میلیونی کافی نیست و از شهردار جدید انتظار می‌رود تا در این زمینه بطور جدی ورود پیدا کند.

 روزانه ۳۰۰ حادثه در تهران رخ می‌دهد

مهدی داوری مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: تهران حدود ۱۳۰ ایستگاه و ۵ هزار آتش نشان دارد که هر روز تلاش می‌کنند با کیفیت بیشتر به مردم خدمات دهند، اما این تعداد آتش نشان و ایستگاه برای یک حادثه بزرگ کافی نیست و اگر بخواهیم در این مواقع امدادرسانی‌ها شرایط مناسبی داشته باشد باید از همین الان به فکر باشیم و تلاش کنیم.

وی افزود: با مساعدت معاون خدمات شهری شهرداری تهران، تمام ساختمان‌های شهر مشمول ضوابط نظام بازرسی ایمنی خواهد شد. پیرو تلاش‌هایی که انجام شده است رشته مهندسی حریق در دانشگاه خواجه نصیر دانشجو می‌پذیرد. این رشته جزو رشته‌های میان رشته‌ای است و ما جزو ۵ کشوری هستیم که آن را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم.

داوری گفت: در تهران روزانه حدود ۳۰۰ حادثه رخ می‌دهد که ۷۰ تا ۸۰ حادثه حریق است و آتش نشانان ما تلاش می‌کنند در این حوادث به بهترین نحو امداد رسانی کنند، اما همانطور که گفتم اگر آن اتفاق بزرگ بیفتد این تعداد آتش نشان کافی نیست. ما نگران معابر شهر در روز حادثه هستیم و بهترین کار این است که مردم را آموزش دهیم و امدادرسانی محله محور شود تا بتوانیم بحران را کنترل کنیم.

داوری ادامه داد: شهرداری تهران ۳ هزار و ۵۰۰ بسیجی دارد که در این تفاهم نامه آموزش‌های لازم را خواهند دید. از آن جایی که بسیجیان اقشاری هستند که در میان مردم پراکنده هستند و زندگی می‌کنند می‌توانند سفیران خوبی برای امنیت در محیط‌های زندگی خود باشند.