:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

10 فرودگاه بین‌المللی کشور

براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور از میان فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت، 10 فرودگاه با مجوز بین‌المللی، 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و 20 فرودگاه داخلی فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
اقتصادگردان- فروگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی (ره)، اصفهان، هاشمی نژاد، بندرعباس، تبریز، زاهدان، شیراز و یزد تا پیش از این 9 فرودگاه بین‌المللی کشور بودند که آذر ماه و با حکم رییس‌جمهوری، فرودگاه شاهرود هم به جمع فرودگاه بین‌المللی کشور اضافه شد. با توجه به نقش پررنگی که فرودگاه‌های بین‌المللی در جذب مسافر خارجی، بهبود جایگاه ایران در صنعت توریسم و به تبع آن افزایش درآمدهای ملی بازی می‌کنند، روزنامه تعادل نگاهی به 10 فرودگاه بین‌المللی کشور داشته است.

   فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، قدیمی‌ترین فرودگاه کشور در سال 1317 و پس از تاسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما تاسیس شد، این فرودگاه با حدود 558 هکتار مساحت و بیش از 39 هزار پا (هر پا 30.48 سانتی‌متر) ارتفاع از سطح دریا در سال 1328 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از سال 1328 پروازهای خارجی خود را آغاز کرد. در سال 1335 اولین ترمینال آن به عنوان ترمینال یک این فرودگاه راه‌اندازی شد و امروز 6 ترمینال دارد، این فرودگاه که در غرب تهران واقع شده است قطب بزرگ خدمات هوانوردی و فرودگاه کشور محسوب می‌شود. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تا اوایل سال 1386 مسوولیت خدمات رسانی پروازهای داخلی و خارجی را برعهده داشت اما از اواسط سال 1387 کلیه پروازهای خارجی آن به فرودگاه تازه تاسیس امام خمینی (ره) منتقل شد.

   فرودگاه شیراز

در سال 1330 ساخت فرودگاه بین‌المللی شیراز در مکان فعلی معروف به جعفرآباد توسط سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد و طرح احداث فرودگاه حدود 12 سال به طول انجامید. این فرودگاه که در فاصله 9 کیلومتری شهر شیراز واقع شده، مساحتی برابر با 811 هکتار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 500 متر است.

   فرودگاه کیش

فرودگاه بین‌المللی کیش که توسط سازمان منطقه آزاد کیش ساخته شده است، روزانه پروازهای داخلی و خارجی بسیاری به مقصدهای داخلی آبادان، اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، کرمان، عسلویه، لاوان، سیری و همچنین به مقصدهای خارجی دوبی، ‌شارجه، ابوظبی و بحرین انجام می‌شود.

   فرودگاه زاهدان

فرودگاه زاهدان که از سال 1348 مورد بهره‌برداری قرار گرفته، از سال 1374 پروازهای خارجی خود را آغاز کرده است. این فرودگاه به مقصد شهرهای تهران، مشهد، کرمان، اصفهان، سراوان، بندرعباس، چابهار، جده و دوبی پرواز دارد. فرودگاه زاهدان به مساحت900 هکتار در فاصله دو کیلومتری از شهر قرار گرفته است.

   فرودگاه بندرعباس

کار ساخت فرودگاه بین‌المللی بندرعباس از سال 46 آغاز شد و در سال 1349 ساخت باند این فرودگاه به اتمام رسید و ساختمان ترمینال آن در شرایط نیمه تمام مورد بهره‌برداری قرار گرفت که یک سال بعد با تکمیل ساختمان ترمینال و نصب کامل دستگاه‌های کمک ناوبری این فرودگاه بین‌المللی بطور وسیعی افتتاح شد. این فرودگاه به مساحت 487 هکتار در فاصله 8 کیلومتری از شهر و 22 هزار پا از سطح دریا واقع شده است.

   فرودگاه تبریز

از سال 1370 با تصویب هیات دولت، فرودگاه تبریز، فرودگاه بین‌المللی شد، این فرودگاه بین‌المللی که در 12 کیلومتری شهرستان تبریز واقع شده، به صورت 24 ساعته عملیاتی است و به جهت واقع شدن در مرز و کریدور هوایی ایران به اروپا و آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

    فرودگاه اصفهان

فرودگاه بین‌المللی اصفهان در شمال شرقی این شهر و به مساحت حدود هزار هکتار در سال 61 تاسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد. فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با دو باند پروازی، یک ترمینال داخلی و یک ترمینال خارجی جایگاه پذیرش انواع هواپیماهای مسافربری را دارد.

   فرودگاه‌ امام خمینی (ره)

فرودگاه امام خمینی (ره) به مساحت 14هکتار در 35 کیلومتری جنوب غربی تهران (بین آزاد راه تهران - قم و تهران - ساوه) واقع شده است. از آنجا که پایانه مسافری مهم‌ترین بنای فرودگاه است و به عنوان دروازه‌ ورودی کشور محسوب می‌شود و برای آنکه تمام خصوصیات یک پایانه مسافری امروزی را برای ارایه خدمات به مسافر و خطوط هوایی داشته باشد، از طراح مشهور فرانسوی (آقای پل اندرو که یکی از بزرگ‌ترین طراحان فرودگاه در دنیا محسوب می‌شود) استفاده شده است.

   فرودگاه مشهد

فرودگاه بین‌المللی مشهد در زمینی به مساحت 540 هکتار در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد و در سال 1336 احداث شده است که ترمینال اصلی فرودگاه در سال 1356 برای پروازهای داخلی و خارجی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

   فرودگاه شاهرود

فرودگاه شاهرود بزرگ‌ترین فرودگاه در استان سمنان است که براساس آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۸۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شده است، این فرودگاه که در ارتفاع 1279 متری از سطح دریا قرار دارد و به تازگی به جمع فرودگاه‌های بین‌المللی کشور اضافه شده است و پیش از این تنها اقدام به اعزام و پذیرش مسافر داخلی می‌کرد.