:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
وزیر کار در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت:

دولت پژوهش‌محور نیست و مجموعه‌های پژوهشی، مسئله‌محور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در تحقیقات و پژوهش‌های ما باید مشارکت‌های جمعی موضوعی مهم تلقی شود، گفت: اگر این مسائل مورد توجه قرار نگیرد در نهایت به شرایطی می‌رسیم که امروزه در آن قرار داریم. دولتی روی کار می‌آید که پژوهش‌محور نیست، ضمن این‌که مجموعه‌های پژوهش نیز مساله‌محور نیستند.
کد خبر: ۱۲۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
اقتصادگردان- دکتر محمدشریعتمداری –وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی– امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علم و صنعت که در مجتمع امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار شد، امر پژوهش را یکی از مسائل اساسی و با اهمیت شرایط فعلی کشور توصیف کرد و گفت: این‌که در مراکز آموزشی ما از ابتدای تحصیل انسان پرسشگری تربیت می‌کنیم یا خیر سوالی جدی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و باید بازنگری جدی در نوع آموزش‌های ما داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید شیوه آموزش در مراکز آموزشی اعم از مهدکودک‌ها به گونه‌ای باشد که افراد از همان دوران کودکی ذهن پرسشگری داشته باشند و بتواند درد جمعی از جامعه را حس کند، گفت: در واقع در کشورهای دیگر این نوع رویکرد و آموزش‌ها در مهدکودک‌ها جدی تلقی می شود و کودکان از همان دوران مشارکت جمعی را یاد می‌گیرند و در سنین بزرگسالی نیز به سمت مسئولیت‌های اجتماعی و تلاش‌های جمعی قدم بر می‌دارند.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی کشور ما اعم از نظام اداری و دانشگاهی عدم تطابق پژوهش‌های صورت گرفته در عرصه عمل است و این پژوهش‌ها خیلی در عمل پذیرفته نیستند، بنابراین ما نه در حوزه پژوهش توانستیم اقداماتی انجام دهیم که موثر باشد و نه در عرصه اجرا توانستیم از این پژوهش استفاده کنیم در نهایت با شرایطی نظیر تحریم مواجه می‌شویم که مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: قبل از دوره تحریم قرار بود خودروی پراید از رده تولید خارج شود اما امروز همچنان حاضر است و ۱۵۰۰ دلار ارزبری دارد و همه تلاش‌های ما برای بومی‌سازی این محصول با مشکل مواجه شده است. همچنین در تولید خودروی پژو نیز امروزه ۲۸۰۰ دلار ارزبری داریم.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وضعیت ارزبری در تولید محصولات فقط به موضوعات صنعت مربوط نمی‌شود و در کشاورزی هم وضع به همین صورت است مثلا شیرپاستوریزه یا همان ماده نوشیدنی سفید که ۷۰ درصد قیمت تمام شده آن به علوفه مربوط می‌شود، وارداتی است. درواقع ۷۰ درصد علوفه ما وارداتی هستند و با این توصیف ۵۰ درصد قیمت تمام شده شیر ما در کشور با دلار است و در محصول مرغ نیز همین‌طور، به گونه‌ای که ۷۰ درصد قیمت تمام شده آن به دلار است.

وی با تاکید بر این‌که ۹۴ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و تنها پنج درصد آن آب شرب و صنعتی هستند، گفت: سال‌های متمادی است که می‌گوییم آب مساله‌ اصلی کشور است، اما در حال حاضر بخش اعظمی از آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین ما در حوزه کشاورزی و صنعت نیاز به تحرک جدی داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این‌که اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما از مهارت کافی بهره‌مند نیستند، گفت: ما نیازمند انقلابی جدی در مهارت‌افزایی دانشجویان هستیم و در این زمینه آماده هستیم همکاری‌های لازم بین مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد.

شریعتمداری مهارت‌افزایی را یکی از اصل‌های اساسی در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و افزود: ما نیازمند به تربیت دانشجوی تحصیلکرده با مهارت هستیم. متاسفانه اکثر دانشجویان ما مهارت کافی را بعد از فارغ‌التحصیلی ندارند و باید در عرصه مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها انقلاب اساسی در کشور راه بیفتد.

وی از آمادگی همکاری سازمان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به منظور ارائه‌ آموزش‌های مهارتی به دانشجویان خبر داد و گفت: اگر این علاقه‌مندی وجود داشته باشد ما دنبال همکاری برای مهارت‌افزایی هستیم ضمن این‌که استفاده از اساتید جوان در حوزه‌های اجرایی یکی از سیاست‌های من در وزارت کار است و در این زمینه با اجرای قانون بازنشستگی مدیران و هیات مدیران جای خالی برای بهره‌گیری از توانمندی نخبگان جوان فراهم شده است.