:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار در كانال ۹ هزار تومان باقی ماند، دظرفيت نقدينگي 1750 هزار ميليارد توماني در بروز تورم

دلار در مرز 10 هزار تومان، کمیجانی: دلار را رام کردیم براي تلاطم‌های بعدی برنامه ريزي مي كنيم، برخي تصميم ها تشويق متخلف و تنبيه منتضبط است

کمیجانی با انتقاد از برخی تصمیم‌ها در مجلس در مورد حذف جريمه ديركرد تسهيلات بانكي: برخی تصمیم‌ها به تشویق متخلف و تنبیه منضبط منجر می‌شود که موضوع بند و تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۷ و تبصره ۳۵ قانون اصلاح بودجه سال ۱۳۹۵ از این دست تصمیم‌ها بود. / در بازار آزاد نيز دلار 9800 تومان خريداري و 10250 تومان به فروش مي رسيد. در بازار سکه و طلا، نيز در شرايطي كه اونس جهاني به 1240 دلار رسيده، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۰ هزار تومان افزایش با قیمت ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود
کد خبر: ۱۲۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
اقتصاد گردان - 
قیمت دلار  روز دوشنبه 26آذر 97 با کاهش اندک نسبت به روز قبل در كانال ۹ هزار تومان باقی ماند و صرافي ملي دلار را به قيمت 9990 تومان تومان فروخت و با نرخ 9970 خريداري مي كرد. ، همچنین قیمت یورو با۴۰ تومان افزایش  ۱۱ هزار و ۸۹۰ تومان به فروش رفت  و هر یورو نیز با قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌ شود.



 در بازار آزاد نيز دلار 9800 تومان خريداري و 10250 تومان به فروش مي رسيد. 
سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي يورو را 11840 و دلار را 9940 تومان اعلام كرده و نرخ ميانگين روز كاري قبل يعني يكشنبه را براي يورو 11796، پوند 12825، دلار 10018، لير تركيه 2012، يوآن 1568 تومان اعلام كرده است. 

در بازار سکه و طلا، نيز در شرايطي كه اونس جهاني به 1240 دلار رسيده، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۰ هزار تومان افزایش با قیمت ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.
نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار تهران یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت خورد و نرخ ربع سکه یک میلیون و ۳۰ هزار تومان کاهش یافت. همچنین سکه گرمی بدون تغییر در بازار ۶۴۰ هزار تومان مبادله می‌شود و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۰۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.
بانک‌ها دلار را ۹۹۰۰ تومان می‌خرند
بانک‌ها روز ۲۶ آذر نرخ خرید ارز را اندکی کاهش دادند و تا ساعت ۱۳  هر دلار آمریکا را ۹۹۰۰ تومان خریدند.
همچنین نرخ خرید یورو نیز نسبت به روز قبل کاهشی بوده و ۱۱ هزار و ۱۹۷ تومان است، چراکه روز يكشنبه هر دلار در بانک‌ها به قیمت ۹۹۰۵ تومان و هر یورو ۱۱ هزار و ۲۰۲ تومان خریداری می‌شد. قیمت خرید پوند نیز در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۴۵۷ تومان است که نسبت به روز يكشنبه کاهش داشته است.

همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر در بازار غیر رسمی ۲۰۱۲ تومان، نرخ فروش درهم ۲۷۵۶ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۲ هزار و ۸۲۵ تومان است.
از سوی دیگر بانک‌ها در صورت کامل بودن مدارک مسافران، برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع تا سقف ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا سقف ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی به آن‌ها می‌فروشند که بر اساس اعلام بانک‌ها، امروز هر یورو مسافرتی ۱۱ هزار و ۵۲۵ تومان قیمت دارد که این رقم با احتساب کارمزد به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد.
رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اعلام کرد که قیمت انواع سکه و طلا در بازار با افزایش ناچیزی همراه بوده است اما در روزهای آینده امیدواریم روند ارزانی ادامه پیدا کند.
بازار سکه و طلا با روزها و هفته‌های گذشته متفاوت بود و افزایش قیمتی هر چند ناچیز در نرخ‌ها مشاهده  شد به‌گونه‌ای که ابراهیم محمدولی _ رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران _ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به سه میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.
وی افزود: همچنین نیم سکه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون تومان و سکه گرمی ۶۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان این‌که نرخ انس جهانی طلا همچون دیروز روند کاهشی داشته و به ۱۲۳۸ دلار رسیده است، گفت: قیمت طلا در بازار تهران نیز با افزایش نسبی رو به رو شده است و هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

محمدولی عنوان کرد که با وجود افزایش نسبی قیمت سکه و طلا در بازار امروز تهران که ناشی از دلایل و عوامل داخلی بوده است، عزم و اراده مسئولان بر این است که تا جایی که ممکن است قیمت‌ها را در راستای کاهش آن تا رسیدن به نرخ واقعی کنترل کنند و بنابراین همچنان امید ارزانی قیمت در این بازار وجود دارد
کمیجانی: دلار را رام کردیم، براي تلاطم‌های بعدی برنامه ريزي مي كنيم

از سوي ديگر، قائم مقام بانک مرکزی گفت: با آغاز مدیریت جدید بانک مرکزی و اخذ مجوزهای لازم از سران قوا، توانستیم ظرف مدت کوتاهی اسب سرکش دلار را رام کنیم اما با این وجود، همچنان نظام ارزی کشور نیازمند اصلاحات و اقدامات تکمیلی برای اجتناب از بروز تلاطم‌های ارزی در آینده است.
اکبر کمیجانی روز  دوشنبه در هشتمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و با بیان اینکه نخستین محور موردنیاز پژوهش‌های حوزه پولی و بانکی، مهار نقدینگی و تورم است، گفت: به سبب مجموعه اقدامات انجام شده، روند شتابان نرخ تورم ماهانه متوقف شده و در حال نزول است و امیدواریم که این کاهش ادامه‌دار باشد.
وی افزود: به رغم این، وجود انباره نقدینگی که در حال حاضر حدود ۱۷۵۰ هزار میلیارد تومان است، پتانسيل بروز فشارهای تورمی را دارد؛ لذا ضروری است که در کانال‌های عرضه نقدینگی به جامعه، اصلاحات اساسی انجام شود تا نقدینگی اضافه شده به کسب‌ و کارها و بخش مولد اقتصاد هدایت شود.
قائم‌مقام بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین از بعد تقاضای نقدینگی نیز باید سازوکار جذب سپرده و نرخ‌های سود به نحوی باشد که با افزایش ماندگاری سپرده‌ها، از یک سو شبکه بانکی توانایی پرداخت هزینه‌های جذب سپرده را داشته باشد و از سوی دیگر وام‌گیرندگان نیز توانایی بازپرداخت سود تسهیلات را داشته باشند.
 انتقاد از برخی تصمیمات مجلس

کمیجانی با انتقاد از برخی تصمیم‌ها در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برخی تصمیم‌ها به تشویق متخلف و تنبیه منضبط منجر می‌شود که موضوع بند و تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۷ و تبصره ۳۵ قانون اصلاح بودجه سال ۱۳۹۵ از این دست تصمیم‌ها بود.
وی محور دوم در زمینه‌ پژوهش‌های مورد نیاز نظام بانکی را بهبود سازوکار مدیریت و عملیات نظام ارزی دانست و گفت: با آغاز مدیریت جدید بانک مرکزی و اخد مجوزهای لازم از سران قوا، همکاران ما توانسته‌اند ظرف مدت زمان کوتاهی با مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌های موثر، اسب سرکش دلار را رام کنند و آن را طی یک مسیر کارشناسی شده به کانال‌های پایین‌تر هدایت کنند اما با وجود گام‌های بزرگی که در این راستا برداشته شده است، همچنان نظام ارزی کشور نیازمند اصلاحات و اقدامات تکمیلی به منظور حفظ ثبات بلندمدت بازار و اجتناب از بروز تلاطم‌های ارزی در آینده است که به این منظور، چگونگی ایجاد و گسترش ابزارهای کافی برای پوشش ریسک ارزی فعالان بخش حقیقی اقتصاد و ارتقای سازوکاری لازم برای تسهیل نقل و انتقال منابع ارزی از سوالاتی است که باید پژوهش‌های ما برای تصمیم‌سازی صحیح در حوزه ارزی به آن پاسخ دهد.
قائم‌مقام بانک مرکزی همچنین با تاکید بر اهمیت اصلاح نظام بانکی در پژوهش‌های انجام شده در حوزه پولی و بانکی تصریح کرد: محور سوم پژوهش‌های موردنیاز نظام بانکی، بحث اصلاح نظام بانکی است و همان‌گونه که بارها نیز تاکید شده است، اصلاح نظام بانکی در این دوره با جدیت پیگیری می‌شود.
کمیجانی افزود: شرایط خاص ترازنامه بانک‌ها و مسائلی از جمله بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، مطالبات غیرجاری، کاهش کیفیت دارایی‌ها و بنگاه‌داری بانک‌ها موضوعاتی هستند که تداوم آن دیگر پذیرفتنی نیست که در این ارتباط، تهیه و تصویب نظام جامع حل و فصل مالی موسسات و بانک‌های مشکل‌دار، ارتقای نظام نظارت و پایش سلامت بانکی، اصلاح ساختار مدیریت ریسک و اجرایی کردن اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌ها محورهایی هستند که دستاوردهای پژوهشی آن می‌تواند نقش بسزایی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی شیوه انجام فرآیند اصلاح نظام بانکی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال با توجه به گسترش پیمان‌های پولی دو جانبه و چندجانبه و تحریم‌های آمریکا ضروری است که پژوهشگران درخصوص ابعاد این پیمان‌ها، شرایط اقتصادی کشورها، چگونگی تسویه با آن‌ها و ... فعالیت‌هایی را انجام دهند.
قائم‌مقام بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد که واحدهای اجرایی و سیاست‌گذاری بانک‌ها باید ارتباط خود را با دانشگاه‌ها و پژوهش‌گران افزایش دهند، چراکه این تعامل سبب می‌شود تا سیاست‌گذاران و مدیران بانکی به شکل مستمر اطلاعات خود را از اصلاحات و تحولات نظام بانکی افزایش دهند.

تاکید بر استفاده از پول ملی در تجارت

قائم مقام بانک مرکزی بر استفاده از پول ملی دو کشور در روابط تجاری به جای ایجاد پل رابط برای تسویه مالی تاکید کرد.
کمیجانی در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر در حوزه پول و بانک، با اشاره به شرایط انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه، اظهار کرد: در سال‌های گذشته و به خصوص در ماه‌های اخیر، بر عملیاتی شدن توافق‌نامه‌ها و پیمان‌های پولی دوجانبه تاکید شد و بانک مرکزی نگاه دوباره‌ای به پیمان‌های پولی داشته و تعدادی از کشورهایی که مبادلات تجاری خوبی با ایران دارند، با توجه به تمایل خودشان برای پیمان پولی دوجانبه و مبتنی بر تسویه تجارت به اتکای پول‌های ملی خودشان می‌اندیشند.
وی افزود: انعقاد پیمان‌های پولی با برخی از کشورها پیشرفت داشته و با برخی عملیاتی شده، اما با بعضی‌ از کشورها نیازمند این است که شرایط و زمان هر دو طرف فراهم باشد.
قائم‌مقام بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره ابراز تمایل روسیه برای اجرایی کردن پیمان‌های پولی با ایران، تصریح کرد: تمایل برای این موضوع از سوی هر دو کشور وجود دارد، اما باید شرایط و محیط آن فراهم شود، چراکه یکی از موضوعاتی که درباره پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه مطرح است، موضوع تسویه در زمانی است که تراز تجاری مثبت یا منفی باشد.
کمیجانی تاکید کرد: باید به دنبال راهکاری باشیم که به جای استفاده از پل رابط برای تسویه و کسری‌های تجاری، از پول ملی دو کشور استفاده کنیم.

عقب‌گرد طلای جهانی شدت می‌گیرد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا با قوی ماندن ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، اندکی کاهش یافت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۲۳۷.۵۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه به ۱۲۳۲.۳۹ دلار کاهش پیدا کرده بود که پایین‌ترین قیمت در دو هفته گذشته بود.
در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۴۱.۳ دلار ایستاد.
هلن لو از شرکت آرگونات سکوریتیز درباره روند جاری بازار گفت: طلا از روند کاهشی روز جمعه بهبود نیافته و تحت تاثیر رشد ارزش دلار در پایان هفته گذشته قرار دارد.
بر اساس گزارش رویترز، آمار اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب در چین و اروپا و واهمه نسبت به تعطیلی دولت آمریکا جذابیت دلار را که اخیرا جایگاه دارایی مطمئن پیدا کرده، افزایش داده است.
شاخص دلار در برابر سبدی از شش ارز رقیب پایین ۹۷.۷۱ واحد که روز جمعه به آن صعود کرده بود و بالاترین رکورد در ۱۹ ماه گذشته بود، ایستاد.
بازارها به دقت روند آتی سیاست پولی آمریکا را در نشست دسامبر بانک مرکزی این کشور زیر نظر دارند. انتظار می‌رود در این نشست نرخ‌های بهره به میزان ۲۵ واحد افزایش داده شود. انتظار می‌رود چهارمین دور افزایش نرخ‌های بهره در ماه میلادی آینده صورت بگیرد و سیاست‌گذاران آمریکا پیش از این، از دو دور دیگر افزایش نرخ‌های بهره تا ژوئن ۲۰۱۹ خبر دادند. اما به دلیل کندی رشد اقتصادی، انتظارات نسبت به تحکیم بیشتر سیاست پولی تا پایان سال ۲۰۱۹ پایین آمده است.
چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا برای طلا که به دلار قیمت‌گذاری می‌شود منفی است، زیرا هزینه نگهداری این فلز افزایش پیدا کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری کمتری پیدا می‌کند.
به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در آستانه شکستن قیمت ۱۲۳۲ دلار و سقوط به محدوده ۱۲۲۴ تا ۱۲۲۸ دلار قرار دارد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری به ۱۲۳۸.۲۰ دلار صعود کرد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با اندکی کاهش، به ۱۴.۵۶ دلار رسید و هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۷۸۲.۵۰ دلار رسید.