:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
ابلاغ موارد تکمیلی دستورالعمل خرید و فروش ارز به صرافی‌های مجاز

جزئیات پرداخت ارز دانشجویی اعلام شد، قيمت دلار در صرافي ملي وارد کانال ۹ هزار تومان شد

معامله یک روزه ۶۰ میلیون یورو در نیما / هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار تهران یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان ربع سکه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان سکه گرمی ۶۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار 303 هزار و 6۰۰ تومان به فروش می‌رسد
کد خبر: ۱۲۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: سامانه سنا نرخ لحظه اي بازار در ساعات عصر روز يكشنبه 25 آذر را براي يورو  11850 و براي دلار 9950 تومان اعلام كرد.  همچنين ميانگين نرخ هاي روز كاري قبل براي دلار 10200 يورو 11967، درهم 2831، يوآن 1686، پوند 13209، لير تركيه 2067 تومان اعلام شده است. 

 نرخ دلار روز يكشنبه در بازار، با کاهش ۱۵۵ تومانی نسبت به روز يكشنبه به زیر ۱۰ هزار تومان رسيد و  صرافی ملی به عنوان بازارساز دلار را با کاهش ۱۵۵ تومانی ۹ هزار و ۹۹۵ تومان عرضه کرد. نرخ خرید هر یورو نیز در این صرافی ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان و فروش يورو ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که سایر صرافی ها دلار را به قیمت ۹ هزار تومان و ۹۰۰ تومان نیز به خریداران می‌فروشند
نرخ دلار در بازار آزاد نيز اندكي بالاي 10 هزار تومان و در صرافي هاي هرات و كشورهاي منطقه بين 9800 تا 9900 است. 
همچنین در بازار طلا و سکه نیز قيمت اونس جهاني  به 1238 دلار رسيده،‌ و با كاهش نرخ دلار، نرخ طلا و سكه نيز كاهش يافته است. به طوري كه  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.
نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار تهران یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت خورد و نرخ ربع سکه به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. همچنین سکه گرمی در بازار ۶۴۰ هزار تومان مبادله می‌شود و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰3 هزار و 6۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قيمت مظنه يا مثقال 17 عيار نيز به يك ميليون و 315 هزار تومان رسيد

ابلاغ موارد تکمیلی دستورالعمل خرید و فروش ارز به صرافی‌های مجاز


بانک مرکزی موارد تکمیلی مربوط به دستورالعمل خرید و فروش ارز را به شبکه صرافی‌های مجاز اعلام کرد که بر این اساس صرافی‌های مجاز باید هنگام ثبت خرید ارز حاصل از صادرات، گزینه از محل صادرات را در سامانه سنا انتخاب کنند.
همچنین براساس این بخشنامه فروش ارز به منظور واردات کالا و خدمات صرفا همانند گذشته از طریق سامانه نیما امکان‌پذیر است. طبق بند ۳ این بخشنامه مصارف فروش حواله‌های ارزی خریداری شده همچون اسکناس‌های ارزی به دو صورت فروش ارز بابت مصارف ۲۲ گانه خدماتی و همچنین بابت واردات کالا مطابق با قوانین آن بخشنامه امکان‌پذیر است.

جزئیات پرداخت ارز دانشجویی اعلام شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از توافق با بانک مرکزی برای پرداخت ارز نیمایی به دانشجویان بورسیه خبر داد.
منصور غلامی در حاشیه آئین تجلیل از پژوهشگران نمونه کشور در جمع خبرنگاران گفت: درباره ارز دانشجویی با بانک مرکزی برای پرداخت ارز نیمایی به فرصت‌های مطالعاتی و دانشجویان بورسیه به توافق رسیده‌ایم که ارز نیمایی به این افراد پرداخت شود زیرا بخش عمده این بودجه را دولت می‌دهد.
وزیر علوم گفت: البته برای دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند وزارت علوم صرفا بحث تائید مدارک تحصیلی و محل تحصیل آنها را بر عهده دارد و بانک مرکزی اینها را به بانک‌های عامل برای دریافت ارز با نرخ بعد از نیمایی معرفی می‌کند

معامله یک روزه ۶۰ میلیون یورو  در نیما

از سوي ديگر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصویب بخشنامه رفع تعهد ارزی گفت: این بخشنامه از آثار تعامل با بخش خصوصی بود و بازار نیما روز گذشته ٦٠ میلیون یورو معامله داشت؛ در حال حاضر بازار ارز به سمت نرخ تعادلی در حال حرکت است چرا که ورود صادرکنندگان محترم برای عرضه ارزها باعث شده تا قیمت ارز به سوی تعدیل حرکت کند. صادرات ایران واردات پایه است و اگر در بازار ثبات ایجاد کنیم، همه از آن بهره خواهند برد. بانک مرکزی نیز سیاست هایی را برای ثبات در بازار ارز در حال طراحی و اجرا دارد.
وزیر اقتصاد به دارایی های منجمد بانک ها اشاره کرد و گفت: ما اصرار داریم که بخش خصوصی دارایی های منجمد را خریداری کند. ما برای سیاست های پولی بدنبال سیاست های بلندمدت نیستیم اما برای سیاست های مالی به دنبال سیاست های بلندمدت هستیم.