:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

جزییات اقدامات دولت برای حل مشکل لاستیک خودروهای سنگین

وزیر راه و شهرسازی معتقد است در شرایط دشوار تحریم‌ها بهترین شیوه برای مدیریت استفاده از توان داخلی و تلاش برای تکیه بر این توان است.
کد خبر: ۱۲۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
اقتصادگردان- محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم که با استفاده از توان داخلی بخشی از نیازهای کشور در عرصه حمل و نقل را پاسخ دهیم. امروز نیز بخش زیادی از آنچه در این نمایشگاه اتفاق افتاده حاصل همین تلاش‌های داخلی کارشناسان و فعالان عرصه حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه باید محلی برای ایجاد ارتباط میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان بخش حمل و نقل باشد، تاکید کرد: دولت نیز تلاش می‌کند در کنار این بخش‌ها با تخصیص منابع از محل تسهیلات پیش بینی شده برای هر دو گروه شرایط را طوری مهیا کند که بتواند در حوزه‌های تخصصی خود فعالیت‌های لازم را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات رانندگان نیز گفت: رانندگان به عنوان قشری زحمت کش همواره مورد توجه ما قرار داشتند. وزارت راه تلاش کرده با پیگیری مواردی مانند بیمه و پشتیبانی لجستیک مانند لاستیک، کمک‌های صنفی ممکن را به رانندگان ارائه دهد.

اسلامی ادامه داد: در حوزه لاستیک بانک مرکزی به وارد کنندگان ارز لازم را اختصاص داده و با پیگیری‌هایی که انجام شد لاستیک خودروهای سنگین به عنوان کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری به میزان سهمیه‌ای که وزارت صمت برایش در نظر می‌گیرد لاستیک مورد نیاز را به رانندگان می‌رساند، توضیح داد: البته تلاش خواهیم کرد که لاستیک‌های جدید بر اساس میزان پیمایش و میزان باری که در چهارچوب تن – کیلومتر جابجا می‌شود در اختیار رانندگان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه تلاش می‌کند در سال جاری و سال پیش رو یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های خود را به توسعه متوازن ناوگان اختصاص دهد. این توسعه در بخش‌های ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم با سیاست‌های حمایتی صورت گرفته امکان استفاده حداکثری از توان داخلی فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ترانزیت برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در روند ترانزیت جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. این بندر در سال گذشته با افتتاح فاز نخست توسعه به ۸.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری رسید و در حوزه ریل نیز امیدواریم با افتتاح خط آهن چابهار انتقال بارها بین جاده و ریل تقسیم شود.

اسلامی با اشاره به رسیدن خط آهن رشت به مراحل پایانی کار خود، تشریح کرد: این راه‌آهن در مرحله‌ بعدی باید به آستارا برسد تا راه‌آهن ایران را به آذربایجان متصل کند. با نهایی شدن این مسیر خط ریلی ترانزیتی ایران به اکثر مرزهای مهم کشور وصل خواهد شد و به این ترتیب بخش زیادی از دغدغه ترانزیت با استفاده از ریل برطرف می‌شود.