:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

عبور ارزش معاملات فرابورس از ۱۷ هزار میلیارد ریال

سومین هفته معاملاتی فرابورس در آذرماه ۹۷ با ثبت دادوستد سه ‌هزار و ۶۲۰ میلیون ورقه بهادار در ۷۳۴ هزار نوبت معاملاتی به پایان رسید که ارزش این دادوستدها ۱۷ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال بود.
کد خبر: ۱۲۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
اقتصادگردان- آمارهای ثبت شده نشان می دهد که در هفته معاملاتی منتهی به ۲۳ آذرماه ۹۷ که به دلیل بروز مشکل فنی در هسته معاملات در روز سه‌شنبه هفته گذشته تنها ۴ روز کاری برای آن به ثبت رسید، شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته سوم آذر ماه با قرار گرفتن در سطح ۱۸۵۱ واحدی رشد هفتگی ۰.۴ درصدی و بازده ۶۹ درصدی از ابتدای سال را به ثبت رساند.

بازار اول و دوم

معاملات در بازارهای سهام فرابورس نیز در با رقم خوردن دادوستد ۳۶۳ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال برای بازار اول و معامله یک هزار و ۸۹۵ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال برای بازار دوم به انتها رسید که در این میان حجم معاملات در بازار دوم نسبت به هفته گذشته رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به‌علاوه، دیگر بازار سهام فرابورس یعنی بازار پایه نیز در هفته گذتشه با معاملاتی با ثبت حجم معاملات یک هزار و ۲۸۱ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال به استقبال آخرین هفته معاملاتی پاییز ۹۷ رفت که این امر از کاهش این ارقام در مقایسه با هفته پیش حکایت می‌کرد.

بازار ابزارهای نوین مالی

از طرف دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی معامله ۷۵ میلیون ورقه به ارزش ۷ هزار و ۹۶۱ میلیارد ریال ثبت شد که اوراق بدهی بیشترین ارزش و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بیشترین حجم معاملاتی را در این بازار در هفته جاری به خود اختصاص دادند.

هفته قبل همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به ۹ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان ۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال، سهم ۲۵ درصدی از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و درصدر این بازار ایستاد.

افزون بر این، گروه‌های «هتل و رستوران» و «محصولات شیمیایی» نیز در رده‌های دوم و سوم صنایعی که بالاترین ارزش معاملات را ثبت کردند، ایستادند. در نهایت، عرضه اولیه ۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در نماد «زکشت» در بازار دوم فرابورس که به کشف قیمت ۳۱۵۰ ریالی هر سهم این شرکت منجر شد در کنار عرضه یکجای ۵ درصد از سهام غیرمدیریتی یک شرکت در بازار پایه از مهمترین رویدادهای فرابورس در هفته منتهی به ۲۳ آذرماه بودند؛ ارزش کل این معامله یکجا در بازار پایه که به شرکت فراورده‌های غذایی و قند تربت جام در نماد «قجام» تعلق داشت به ۵۳ میلیارد ریال رسید.