:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

55 درصد صادرات ایران محصولات پتروشیمی، صنایع فولادی و معدنی است

مدیرکل سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان تجارت ایران گفت: ۵۵ درصد صادرات کشور محصولات پتروشیمی، صنایع فولادی و معدنی است که این پروژه ها باید گسترش یابند.
کد خبر: ۱۲۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
اقتصادگردان- میر هادی سیدی در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خراسان شمالی اظهار کرد: ویتنام در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۱۳ میلیارد دلار صادرات داشت که از این میزان ۵۰ میلیارد دلار مبتنی بر توسعه اقتصاد سنتی و ۱۵۰ میلیارد دلار ناشی از سرمایه گذاری خارجی بوده است.

وی اضافه کرد:  در حقیقت ۷۳ درصد صادرات ویتنام ناشی از سرمایه گذاری خارجی بوده است.

وی افزود: ۴۹.۵ درصد صادرات کشور چین نیز در سال های گذشته مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی بوده که البته در این سال ها کاهش یافته است.  

وی با بیان این که تنها سه درصد از مجموع صادرات کشور از طریق توافق انجام می‌شود، افزود: با کشورها کمتر ارتباط برای توافق‌ها داریم که این امر باید تقویت شود.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی نیز با تاکید بر این که تولیدات ما باید صادرات محور باشد، گفت: نگرش‌های ما در حوزه تولیدات سنت گراست در حالی که در دنیای تجارت نباید سنت گرا بود.

مجید پورعیسی افزود: تولید کنندگان باید به دنبال یک هدف باشند یعنی یا تولید یا صادرات، زیرا این استاندارد در تمامی کشورهای دنیا رعایت می‌شود و نمی توان ذهن خود را معطوف به تمامی مسائل کرد.

وی افزود: اکثر مشکلات ما در حوزه صادرات، کشوری است ولی در عین حال، تا جای ممکن مشکلات را در حوزه استان به طور جدی پیگیری می‌کنیم اما صادرکنندگان ما باید بدانند حوزه هایی همچون تامین اجتماعی و مالیات دستورات کشوری دارند لذا این حوزه ها نمی‌تواند از موانع اصلی صادرات در استان به شمار برود.

پورعیسی تصریح کرد: اگر بخواهیم بر روی صادرات متمرکز شویم باید سلیقه مصرف کنندگان را بدانیم چون یکی از ضعف‌های اساسی ما در سهمیه بازار، سلیقه مصرفی و نوع تبلیغات است.