:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بررسی قیمت واحدهای مسکونی زیر 100 مترمربع در تهران

قیمت مسکن در 5 منطقه جغرافیایی تهران؛ خانه دار شدن در پایتخت از 500 میلیون تا 1.5 میلیارد

77 درصد تهرانی‌ها در واحدهای مسکونی کوچک‌تر از 100 متر مربع زندگی می‌کنند و تنها 23 درصد از پایتخت نشینان واحدهای مسکونی بالای 100 متر دارند
کد خبر: ۱۲۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
اقتصاد گردان -  زهره علامی|

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان ماه سال جاری، نشان می‌دهد که 77 درصد تهرانی‌ها در واحدهای مسکونی کوچک‌تر از 100 متر مربع زندگی می‌کنند و تنها 23 درصد از پایتخت نشینان واحدهای مسکونی بالای 100 متر دارند. براساس این آمار اغلب تهرانی در واحدهای متوسط و کوچک متراژ سکونت دارد و تنها کمتر از یک سوم از آنها در خانه‌های با متراژ بزرگ زندگی می‌کنند. علت این موضوع را می‌توان بیش از همه در بالابودن قیمت زمین و مسکن در پایتخت دانست، عاملی که موجب شده است تهرانی‌ها به سمت وسوی زندگی در واحدهای کوچک و متوسط حرکت کنند.

اگرچه نقش مسائل اجتماعی را هم نمی‌توان در این موضوع نادیده گرفت، زیرا در سال‌های اخیر و با کاهش بعد خانوار و افزایش طلاق به ویژه در کلان‌شهری مانند پایتخت، تعداد اعضای خانوار کاهش یافته و زندگی تک نفره هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین موضوع تمایل برای زندگی در واحدهای کوچک و متوسط متراژ را افزایش داده است.

البته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر شرایط اقتصادی خانوارهای کوچک و حتی تک نفره اجازه دهد آنها هم واحدهای بزرگ متراژ را برای زندگی انتخاب می‌کنند و خرید واحدهای کوچک و متوسط از سوی اغلب خانوارها به معنای عدم تمایل به بزرگ متراژها نیست.



نتایج این مطالعه میدانی نشان می‌دهد که یافتن واحدهای مسکونی کوچک و متوسط در شمال پایتخت سخت است، همان‌گونه که در جنوب پایتخت اغلب واحدها کوچک هستند و واحدهای بزرگ به ندرت یافت می‌شوند. موضوع دیگر بحث تفاوت قیمتی در مناطق مختلف شهر است. در حالی که برای خرید یک واحد متوسط در شمال پایتخت باید بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه داشته باشید اما در مناطق جنوبی با کمتر از 500 میلیون تومان هم می‌توانید صاحب یک خانه متوسط شوید.

  شمال پایتخت

قیمت مسکن در شمال پایتخت نسبت به سایر مناطق بیشتر است و البته کوچک و متوسط متراژها جایگاهی در این مناطق ندارند و اغلب واحدهای مسکونی شمال پایتخت بزرگ متراژ هستند.

برای خرید یک واحد مسکونی 86 متری نوساز در نیاوران تهران باید برای هر متر مربع 19 میلیون و 760 هزار تومان پرداخت کنید که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود قیمت کل این واحد یک میلیارد و 700 میلیون تومان است.

درصورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی نوساز 90 متری در الهیه هستید، باید 2 میلیارد و 880 میلیون تومان در چنته داشته باشید چون قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در این منطقه گران قیمت پایتخت، 32 میلیون تومان است. قیمت کل یک واحد مسکونی 90 متری نوساز در منطقه کردستان، یک میلیارد و 890 میلیون تومان است چون قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در این منطقه 21 میلیون تومان است. اگر می‌خواهید صاحب یک واحد مسکونی 85 متری نوساز در پاسداران تهران باشید، باید برای هر مترمربع از این واحد 19 میلیون و 500 هزار تومان بپردازید که براین اساس قیمت کل این واحد، یک میلیارد و 657 میلیون تومان می‌شود.

  غرب پایتخت

قیمت واحدهای مسکونی کوچک و متوسط پایتخت در غرب تهران از شمال شهر کمتر است، اما در مناطقی مانند سعادت آباد و شهرک غرب قیمت‌ها گاهی از مناطق شمالی بالاتر است. درصورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی 67 متری نوساز در سعادت آباد تهران هستید، باید برای هر متر مربع واحد مسکونی 25 میلیون تومان پرداخت کنید که برهمین اساس قیمت کل این واحد مسکونی یک میلیارد و 690 میلیون تومان می‌شود.

برای خرید یک واحد مسکونی 94 متری نوساز در ستارخان که قیمت هر مترمربع آن 11 میلیون و 700 هزار تومان است یک میلیارد و 100 میلیون تومان به صاحب ملک پرداخت کنید. قیمت کل یک واحد مسکونی 88 متری نوساز در منطقه صادقیه که هر مترآن 12 میلیون تومان است، یک میلیارد و 56 میلیون تومان به فروش می‌رسد. اگر خواهان خرید یک واحد مسکونی 71 متری در شهران هستید، باید برای هر مترمربع از این واحد مسکونی 13 میلیون و 380 هزار تومان بپردازید که قیمت کل این واحد 950 میلیون تومان است.

  مرکز پایتخت

قیمت مسکن در مرکز پایتخت هم فرق چندانی با غرب نمی‌کند و برای خرید یک واحد مسکونی متوسط نوساز در این مناطق باید حدود یک میلیارد تومان سرمایه داشته باشید. درصورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی نوساز 85 متری در منطقه امیرآباد را دارید باید برای هر مترمربع واحد مسکونی دراین منطقه 18 میلیون تومان بپردازید و برهمین اساس قیمت کل این واحد یک میلیارد و 520 میلیون تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 98 متری نوساز در یوسف آباد باید یک میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت کنید که قیمت هر مترمربع آن 18 میلیون و 376 هزار تومان است.

اگر قصد خرید یک واحد مسکونی 85 متری در منطقه کریم خان را دارید باید برای هر مترمربع 12 میلیون و 500 هزار تومان بپردازید چون قیمت کل این واحد مسکونی یک میلیارد و 62 میلیون تومان است.

یک واحد مسکونی نوساز 88 متری در منطقه هفت تیر که قیمت هر مترمربع آن 9 میلیون و 500 هزار تومان است، 836 میلیون تومان فروخته می‌شود.

  شرق پایتخت

با 500 میلیون تومان هم می‌توان در شرق تهران واحد کوچکی خریداری کرد اگرچه برای خرید واحد متوسط باید یک میلیارد تومان را داشته باشید به ویژه اگر خواهان خرید خانه در مناطق شمال شرقی باشید.

اگرقصد خرید یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در منطقه هروی را دارید، باید یک میلیارد و 350 میلیون تومان به صاحب ملک پرداخت کنید چون قیمت هر مترمربع از این واحد مسکونی 18 میلیون تومان است.

قیمت یک واحد مسکونی 87 متری نوساز در منطقه لویزان تهران با متری 13 میلیون تومان، یک میلیارد و 131 میلیون تومان است. برای خرید یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در خیابان جشنواره تهرانپارس باید 405 میلیون تومان هزینه کنید که برهمین اساس قیمت هر متر مربع از این واحد مسکونی 8 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.

درصورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی 68 متری در منطقه سبلان تهران هستید باید برای هر مترمربع 7 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید چون قیمت کل این واحد مسکونی 510 میلیون تومان است.

  جنوب پایتخت

قیمت مسکن در جنوب پایتخت ارزان‌تر است و شما با کمتر از 500 میلیون تومان هم می‌توانید صاحب خانه‌ای متوسط متراژ در این مناطق شوید.

برای خرید یک واحد مسکونی 46 متری نوساز در منطقه بریانک باید 220 میلیون تومان هزینه کنید چون قیمت هر متر مربع از این واحد مسکونی 4 میلیون و 800 هزار تومان است.

اگر قصد خرید یک واحد مسکونی 73 متری در گمرک را دارید باید 343 میلیون تومان برای خرید این واحد مسکونی هزینه کنید چون قیمت هر مترمربع 4 میلیون و 698 هزار تومان است.

درصورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی 65 متری نوساز در منطقه افسریه هستید باید برای هرمترمربع واحد مسکونی 8 میلیون و 150 هزار تومان هزینه کنید که براین اساس قیمت کل این واحد 530 میلیون تومان می‌شود.  قیمت یک واحد مسکونی 67 متری در نازی آباد 435 میلیون تومان است چون قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 6 میلیون و 500 هزار تومان است.