:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رییس‌جمهور پس از جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا وعده داد

ثبات بازار ارز و افزایش حقوق کارکنان دولت

جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا که با تشدید نوسان اقتصادی سال96 با تاکید موکد مقام معظم رهبری در خصوص ضمانت اجرایی مصوبات این ستاد هر هفته برگزار می‌شود؛ روز گذشته نیز با تاکید سران قوا بر ادامه ثبات اقتصادی و ادامه روند متعادل شدن بازار ادامه پیدا کرد. جلساتی که از زمان برگزاری اثرات قابل توجهی در فضای اقتصادی کشور به جا گذاشته و توانسته آرامش نسبی را در فضای اقتصادی کشورمان به وجود بیاورد
کد خبر: ۱۲۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
اقتصاد گردان -  قرائت گزارش وزارت نفت در خصوص برنامه‌ریزی‌های اجرایی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و راهبردهایی که برای عبور از چالش‌های پیش رو مورد نیاز است، به نشست روز گذشته رنگ و بوی نفتی داده بود. نشستی که رییس‌جمهوری در آن اظهار امیدواری کرد که روند کاهشی قیمت ارز همچنان ادامه داشته باشد و دولت بتواند به وضعیت معیشتی مردم رسیدگی کند. رییس‌جمهور بعد از پایان جلسه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی مهم‌ترین موارد مورد بحث در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی را تشریح کرد.اما نکته مهمی که روحانی روی آن تاکید کرد آمادگی دولت برای انجام اصلاحات مورد نیاز بر بودجه98 بود که بعد از مشورت و رایزنی با سران قوا در خصوص آن تصمیم‌گیری شد. روحانی بلافاصله پس از اتمام جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، با اشاره به اینکه این جلسه یک نشست اقتصادی بود اما در عین حال در خصوص مسائل سیاسی نیز بحث شد گفت: در جلسات گذشته چارچوبی را تنظیم کرده بودیم که سیاست‌های آن به نحوی، بودجه سال آینده کل کشور را در نظر می‌گرفت.او افزود: مقام معظم رهبری رهنمون دادند و ما بر مبنای رهنمود جدید مقام معظم رهبری جلسه‌ای داشتیم که این سیاست‌ها را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم، البته جلساتی هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی که مورد نظر مقام معظم رهبری است نهایی خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: ممکن است بر این مبنا، در صورت نیاز در مواردی از بودجه سال آینده اصلاحاتی صورت بگیرد و ان‌شاء‌الله لایحه بودجه به زودی تقدیم مجلس خواهد شد.

رییس‌جمهور سپس خطاب به ملت ایران گفت: بعد از 13 آبان که امریکایی‌ها بسیار در انتظار این بودند که شاهد یک به هم ریختگی در زمینه اقتصاد کشور باشند، مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادی به گونه‌ای عمل کردند که خوشبختانه همه‌چیز برعکس شد. امریکایی‌ها می‌خواستند بعد از 13 آبان تورم، مشکلات اقتصادی، مسائل بازار، وضعیت ارز و همه‌چیز را به نحو دیگری ببینند که خوشبختانه هم بانک مرکزی، هم بخش‌های اقتصادی و هم مردم به گونه‌ای عمل کردند که کاملاً برای داخل کشور و دنیا محسوس است که آرامش مردم بعد از 13 آبان مقداری بیشتر شده و همه تلاش‌ها بر این است که این آرامش را ادامه بدهیم و بتوانیم مشکلاتی را که روی دوش مردم است، بکاهیم.رییس‌جمهور همچنین از عملکرد صادرکنندگان در هشت ماهه نخست امسال تقدیر و تشکر کرد.

    ایجاد اشتغال و تأمین کالاهای اساسی

رییس‌جمهور در ادامه اظهاراتش گفت: اولین اولویت ما در بودجه سال آینده ایجاد اشتغال و تأمین کالاهای اساسی است.

روحانی در ادامه سخنان خود بعد از پایان جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با تقدیر از صادرکنندگان به دلیل پیشرفتی که در صادرات 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم، افزود: افزایش صادرات بیش از 13 درصد بوده است.رییس‌جمهور با اشاره به چارچوب تعیین شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به داخل بازار و کشور گفت: راه‌حل مطمئنی برای درآمدهای ارزی پیش بینی شده است و این راه مطمئن را ادامه می‌دهیم.

روحانی با بیان اینکه بخشی از جلسه در مذاکره با وزیر نفت و شرایط فروش نفت گذشت، افزود: بحمدالله شرایط مناسب و خوبی داریم. هدف امریکایی‌ها این بود که جلوی صادرات نفت ما را بگیرند ولی می‌خواهم به مردم بگویم صادرات نفت ما بعد از 13 آبان به مراتب از قبل از این تاریخ بهتر شده است.

او افزود: گزارش امروز وزارت نفت هم امیدوارکننده بود و مواردی هم که این وزارتخانه نیاز به تسهیلات دارد مورد توافق سران سه قوه قرار گرفت.

رییس‌جمهور تلاش امریکایی‌ها برای کاهش صادرات نفت ایران را ناموفق ارزیابی کرد و گفت: امریکایی‌ها خیلی تلاش کردند که کاری کنند تولید نفت کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا نکند که به هدف خود نرسیدند.روحانی افزود: امریکایی‌ها در اجلاس اخیر اوپک ناموفق بودند و جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه موفقیت‌های خوبی به دست آورد.رییس‌جمهور گفت: روند فروش نفت ما به همان صورت قبل از اجلاس ادامه خواهد یافت و ادامه می‌دهیم.

    راهی جز صلح در منطقه وجود ندارد

رییس دولت دوازدهم در زمینه مسائل منطقه‌ای هم افزود: خوشبختانه حرکت‌ها به سود مردم منطقه است و شرایط یمن به گونه‌ای است که کسانی که می‌خواستند یمن را در اشغال خود داشته باشند، امروز احساس می‌کنند راهی جز صلح با مردم یمن ندارند.رییس‌جمهور گفت: ما همواره از مذاکرات یمنی - یمنی پشتیبانی می‌کردیم و الان هم پشتیبانی می‌کنیم و امروز علامت‌ها برای رسیدن به آرامش در یمن بیش از گذشته است.روحانی افزود: در سوریه هم شرایط به سمت صلح و آرامش بیشتر است و این به معنای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای است و ان‌شاء‌الله امیدواریم با توفیقاتی که مردم در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب خواهند داشت شاهد توفیقات بزرگ‌تر باشیم.رییس‌جمهور با مفید ارزیابی کردن سفرهای استانی اخیر خود، گفت: ما شاهد افتتاح طرح‌های زیاد و به ثمر رسیدن بسیاری از طرح‌ها هستیم. در جلسه سران قوا هم درباره طرح‌های ناتمام تصمیم‌های خوبی گرفتیم که به مردم واگذار شود. همه تلاش خواهیم کرد تا روند ایجاد اشتغال را برای سال آینده بتوانیم حفظ کنیم و مردم ما در تأمین کالاهای اساسی دچار مضیقه نباشند.روحانی با تأکید بر اینکه مردم ما باید از لحاظ تأمین کالاهای اساسی و مواد ضروری در بازار اطمینان داشته باشند، گفت: اولین اولویت ما در بودجه سال آینده هم اشتغال و تأمین کالاهای اساسی است.روحانی ابراز امیدواری کرد ارز در بازار ثبات داشته باشد و بتوان حقوق کارکنان را افزایش داد.