:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
دلار در آستانه كانال 9 هزار تومان

دلار 10 هزار تومان شد،‌ سكه 3.570 تا 3.625 ميليون، دلار در آستانه كانال 9 هزار، بخشنامه بانک مرکزی، بازار ارز را کاهشی کرد

روز چهارشنبه 21 آذر 97 در حالي صف فروش ارز در حالی در مقابل صرافی‌ها تشکیل شد که برخي رسانه ها از كاهش قیمت دلار به كانال ۹ هزار تومان و معامله آن با 9900 تومان خبردادند. اما در بازار آزاد و برخي صرافي ها نرخ دلار بالاتر از 1050 تومان و تا 10200 تومان دادوستد شده و صرافي ها به متقاضيان دلار را با 10200 مي فروختند
کد خبر: ۱۲۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
اقتصاد گردان  –  احسان شمشيري- 
روز چهارشنبه 21 آذر 97 در حالي صف فروش ارز در حالی در مقابل صرافی‌ها تشکیل شد که برخي رسانه ها از كاهش قیمت دلار به كانال ۹ هزار تومان  و معامله آن با 9900 تومان خبردادند. اما در بازار آزاد و برخي صرافي ها نرخ دلار بالاتر  از 10200 تومان دادوستد شده  و صرافي ها به متقاضيان دلار را با 10200 مي فروختند.  
 روز چهارشنبه 21 آذرماه در سامانه سنا نيز  براساس قيمتهاي روز سه شنبه قيمت دلار 11 هزار و 49 تومان، يورو 13 هزار و 239 تومان، پوند 13 هزار و 998 تومان و يوان چين 1830 تومان درهم 2973، لير تركيه 2151 درج شده بود.
براين اساس،  قیمت ارز در ادامه روند نزولی روزهای گذشته کاهش یافت و با کاهش 550 تومانی نسبت به روز سه شنبه ۱۰ هزار و 2۰۰ تومان به فروش می‌رسید این در حالی است که نرخ دلار در دقایقی از روز به زیر ۱۰ هزار تومان نیز کاهش یافت اما سرانجام در قیمت ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ثبات رسیده است. ریزش قیمت دلار موجب شده تا صف فروش در مقابل صرافی‌های بانکی که ارز را به قیمت بالاتری از مردم خریداری مي کنند، تشکیل شود. این در حالی است که صرافی ملی که این روزها به عنوان بازارساز عمل می‌کند دلار را به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰ تومان حداکثر تا سقف ۱۰ هزار دلار و با کارت ملی خرید می‌کند.
نرخ خرید هر یورو نیز در این صرافی ۱۲ هزار تومان اعلام شده و ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت فروش یورو است.

ادامه کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

 هر مثال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت انس جهانی نیز با کاهش ۵ دلاری به هزار و ۲۴۴ دلار رسیده است، قیمت سکه نیز رو به کاهش بوده است چرا که هر عدد سکه طرح جدید تمام طرح جديد سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و هر عدد سکه بهار آزادی سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نیم سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه یک میلیون و ۳۵ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۶۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

راز از نفس افتادن قیمت دلار

حسین عبده‌ تبریزی درباره تغییرات نرخ ارز  از منطقی نبودن نرخ‌های 17 و 18 هزار تومانی دلار صحبت کرد و گفت: این نرخ‌ها بسیار بالاتر از تقاضای بازار بودند و نمی‌توانستند باقی بمانند. در واقع، شرایط هیجانی آن روزها به‌گونه‌ای بود که نرخ‌ها overshoot کردند.
این استاد امور مالی در توضیح علت افزایش نرخ ارز و تورم، به نقدینگی و شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: کشیده‌شدن ماشه تحریم و انتظارات به وجود آمده منجر به افزایش تقاضای سفته‌بازی برای ارز شد که به علت نبود تقاضا در نرخ‌های بسیار بالا، شاهد بازگشت نرخ‌های بازار به سطح‌ جاری هستیم.
وی اقدامات بانک مرکزی در این رابطه را نیز مؤثر دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی با مداخلاتی که هر از چند ‌گاه در بازار دارد، توانسته تأثیر مطلوبی بر قیمت ارز بگذارد. به عنوان مثال، محدودیت سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز (POS) و نیز قوانین جدید مربوط به چک‌های تضمین‌‌شده از جمله اقدامات مؤثر بانک مرکزی در این زمینه بوده‌اند.
عبده‌‎تبریزی با اشاره به تجربة شوک‌های ارزی پیشین، اظهار داشت: در نظام چندنرخی ارز، رانت‌‌ و فساد غیرقابل اجتناب می‌شود. معمولاً دولت‌ها در ایران پس از هر شوک ارزی، به دلیل وجود نظام چندنرخی، رانت بزرگی توزیع کرده‌اند. مثلاً در این تجربة اخیر، چون نقدینگی زیادی از سال 1392 تا 1396 خلق شد و این نقدینگی عظیم به‌تدریج قیمت ارز را تعدیل نکرد، تغییر قیمت ارز با شدت زیاد از پایان سال 1396 آغاز شد.
دولت دلار را در چهار هزار و 200 تومان تثبیت کرد و بلافاصله نظام چندنرخی جدیدی حاکم شد. عده‌ای که دسترسی داشتند، دلار ارزان‌قیمت گرفتند. در چنین مواقعی، شاهد خروج و فرار سرمایه از طرف همان عده که ارز ارزان گرفته‌اند هستیم. در شوک اخیر، به دلیل وجود بیشترین شکاف بین نرخ‌های ارز، این رانت خیلی بزرگ‌تر شد.
عبده‌تبریزی با تأکید بر اینکه تک‌نرخی‌شدن ارز، عامل اساسی در جلوگیری از ایجاد رانت و فساد است، افزود: در حال حاضر امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود ندارد. زیرا در شرایط تحریم و در شرایطی که به جای پول، از طرف‌های تجاری خود مانند هند و چین، کالا دریافت می‌کنیم، ارزش ارز دریافتی از کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال، عزم جدی برای کاهش شکاف بین نرخ‌ها می‌تواند به عنوان راه‌حلی در شرایط کنونی مد نظر قرار گیرد.
وی درباره پیش‌بینی نرخ ارز برای سال آینده اظهار کرد: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این رابطه ارائه داد، اما به طور کلی و با فرض حفظ شرایط موجود و نیز فروکش‌کردن تقاضای سفته‌بازی که در کوتاه‌مدت به وجود آمده، به نظر می‌رسد بتوان نرخ دلار را در بازه قیمتی 12 تا 15 هزار تومان تا پایان سال 1398 در نوسان یافت.

بخشنامه بانک مرکزی، بازار ارز را کاهشی کرد

دبیر کانون صرافان ایران با اشاره به تاثیر بخشنامه بانک مرکزی در آرامش و تعادل بازار، گفت: از صبح امروز دلار در کانال ۱۰ هزار تومان قرار دارد
اقتصاد گردان -  رضا ترکاشوند در گفتگو با ایبِنا، درباره آخرین وضعیت بازار ارز با توجه به کاهش قیمت دلار طی روزهای اخیر و روند کاهش نرخ‌ها، اظهار داشت: بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر اینکه امکان ورود یک میلیون یورو توسط صادرکنندگان و تحویل به صرافان برای فروش در بازار، باعث شده مشکلاتی که در جابه‌جایی بین المللی وجود داشت، ر فع  و فروش ارز نقدی در بازار نیز افزایش یابد.

به گفته وی، نرخ دلار با توجه به کنترل و مدیریت تقاضای ارز در کشور و افزایش عرضه روندی کاهشی داشته و سیاست بانک مرکزی نیز کنترل بازار برای به تعادل رسیدن قیمت‌ها است.

دبیر کانون صرافان ایران، در ادامه گفت: از شب گذشته دلار به کانال ۹ هزار تومان وارد شد اما از ظهر امروز به قیمت ۱۰ هزار تومان بازگشت.

به گزارش ایبِنا، نرخ دلار طی روزهای اخیر روندی کاهشی داشته و بازار شاهد کاهش تدریجی قیمت ها در بازار بوده است. همچنین به گفته فعالان بازار، خرید و فروش در بازار کاهش یافته و تقاضا افت چشمگیری داشته است.

 بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ۴ بندی درباره دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات، توانسته خرید و فروش را در بازار کنترل و مدیریت کند، در این بخشنامه آمده است؛ در اجرای بند"۱" مصوبه شماره ۹۷۴۰۵ مورخ ۲۳‏/۰۷‏/۱۳۹۷ شورای عالی هماهنگی اقتصادی و حسب تصمیمات کمیته بند"۲" مصوبه یادشده از یک سو و در راستای تسهیل اجرای دستورالعمل شماره ۲۱۰۷۸۲‌‏/۹۷ مورخ ۲۰‌‏/۰۶‌‏/ ۱۳۹۷ از سوی دیگر، بدینوسیله "نحوه‌ی بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ی اقتصادی کشور" به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

۱- تمامی صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور هستند.

۲- بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز نماید که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد.

۳- بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها تا یک میلیون یورو، بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو، بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو و بیش از ده میلیون یورو به شرح ذیل باشد:

الف) تا یک میلیون یورو
• از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).
• به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار کند (واردات در مقابل صادرات غیر).
• به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" عرضه کند.


ب) بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو
• مکلف‌اند ۵۰ درصد ارز صادراتی را به "سامانه نیما" واگذار نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• مابقی ارز را می‌باید به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
• در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).
• به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار نماید (واردات در مقابل صادرات غیر).
• به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" عرضه نماید.

ج) بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو
• مکلف‌اند ۷۰ درصد ارز صادراتی را در "سامانه نیما" عرضه نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• مابقی ارز را بایستی به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگرداند:
• در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).

د) بیش از ده میلیون یورو
• مکلفند ۹۰ درصد ارز صادراتی را در "سامانه نیما" عرضه نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف است.
• مابقی ارز را بایستی به طریق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
• در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید.
تبصره: فروش در "سامانه نیما" بیش از درصد مشخص شده در هر یک از سه دسته فوق، امکان‌پذیر است.

۴- کلیه صادرات انجام گرفته از تاریخ ۲۲‏/۰۱‏/۱۳۹۷ مشمول این مصوبه خواهد بود.


اعلام نرخ در فضاي مجازي 

محمدولی رئيس اتحاديه طلا  تصریح کرد:‌ همه دولتمردان همچنین در تلاشند تا بازار طلا و ارز را کنترل کنند و ادامه‌دار بودن روند کاهشی این روند در بازار نشان می‌دهد که عملکرد آنها در این زمینه موفقیت آمیز بوده است و اگر برنامه‌های آنها اینگونه باشد که قیمت ارز و طلا به نرخ اصلی خودش که باید باشد، برسد روز به روز به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر می‌شویم و ارزانی‌ها ادامه‌دار خواهد بود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به راه‌اندازی سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر آیا سایت‌های مشابه مسدود می‌شوند یا خیر، تصریح کرد: روز گذشته سایت اصلی و رسمی اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران راه‌اندازی شد و مردم می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این بازار به این سایت مراجعه کنند. رسما اعلام می‌کنیم اگر سایتی تاکنون به اسم این اتحادیه شکل گرفته بود حدود پنج سال است که هیچ تعلقی به این اتحادیه ندارد و مردم برای اطلاعات بیشتر از بازار طلا و جواهر به سایت رسمی به نشانی estjt.ir مراجعه کنند چرا که نه تنها در این سایت هیچگونه خرید و فروشی نمی‌شود بلکه به شفاف‌سازی در بازار نیز کمک می‌کند
دلار طی دو روز گذشته مرزهای روانی را شکست. بانک‌ها، نرخ خرید دلار را ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند اما در طرف تقاضا هجوم معنی‌داری مشاهده نشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دلار در بازار آزاد پایین‌تر از نرخ دولتی به فروش رسید و حتی در مقاطعی شنیده شد که کمتر از ۱۰ هزار تومان هم فروخته شد.
همچنين رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جوهر از آغاز رسمی اعلام نرخ طلا و سکه در فضای مجازی خبر داد.
ابراهیم محمدولی در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران گفت: سایت اتحادیه می تواند مرجعی برای اعلام نرخ های سکه باشد؛ این در حالی است که سایت قبلی که به نام اتحادیه کار می کرد که ایراد و اشکالاتی را به دنبال داشت.
وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در این حوزه مورد پیگیری واقع شد و در صحن علنی مجلس قرار است مطرح و در قالب بودجه سال ٩٨ تصویب شود. 
رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تصریح کرد: دانشگاه طلا و جوهر احیا شد و اکنون مجدد می تواند دانشجو بپذیرد و ثبت نام آن نیز در بهمن ماه آغاز می شود.
به گفته محمدولی، در سال ٩٧ رونق کسب و کار در صنوف مختلف مشاهده نشد که به تبع آن طلا و جواهر نیز رونق نداشت. البته در حوزه سکه فروشان مشکلی در حوزه فروش صرف سکه با  بانک مرکزی داریم که هنوز فرصت جلسه مشترک نداده اند.
محمدولی با بیان اینکه بانک مرکزی معتقد است فروشندگان سکه باید از این بانک مجوز بگیرند گفت: بانک مرکزی هر روز با ارسال نامه به اماکن و نیروی انتظامی خواستار پلمب واحدهای صنفی فروش سکه می شود در حالیکه قانون نظام صنفی اجازه فعالیت دارند و مشکلی به لحاظ کار ندارند.
قاسم نوده فراهانی نیز در این مراسم با بیان اینکه اصناف باید خود را به علم روز مجهز کنند، گفت: باید با اطلاعات روز جهان در صنف طلا و جواهر پیش رفت در غیر این صورت نمی توان منتظر توفیق بود. این در حالی است که ایراد اصناف در شرایط کنونی نبود همدلی و رفاقت است.

صراف ها: خرید و فروش خیلی کم است

در شرايطي دلار در بازار آزاد وارد کانال ۹ هزار تومان شده كه صراف ها می گویند خبر خاصی در بازار نیست و خرید و فروش ها خیلی کم و در حد ضرورت است.
سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز که از چند روز قبل شدت گرفته موجب شد تا بار دیگر دلار وارد کانال 9 هزار تومان شود.
این درحالی است که خبری از خرید و فروش های هیجانی در بازار ارز نیست و طبق اذعان صراف های حاضر در خیابان فردوسی، فقط کسانی که خرید ضروری دارند الان نسبت به خرید اقدام می کنند.
فعالان بازار می گویند: خرید و فروش الان در خیابان فردوسی و در بازار آزاد خیلی کم انجام می شود و هیچ خبر خاصی که نشان دهنده خرید و فروش هیجانی باشد، نیست.
صراف ها از مهمترین دلایل ریزش قیمت ها در بازار ارز را سیاست های اخیر بانک مرکزی می دانند و معتقدند محدودیت چک های تضمینی و تراکنش های بانکی موجب شده تا دلال های بزرگ برای خرید های سنگین، با مشکل مواجه شوند و از همین رو دیگر این افراد نمی توانند به راحتی خرید و فروش های بالا داشته باشند.
درحالی دلار در بازار آزاد هم اکنون با قیمت 9900 تومان فروخته می شود که در صرافی های دولتی قیمت فروش دلار 10 هزار و 100 تومان اعلام شده است.
وی افزود: در صورت التهابات و نوسان در بازار، به طور حتم شاهد رونق بازار نخواهیم بود و باز به شرایط هیجانی گذشته باز خواهیم گشت. رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره قیمت ها در بازار، توضیح داد:  روز چهارشنبه در بازار، قیمت سکه طرح جدید ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۸۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۶۴۰ هزار تومان در بازار در حال معامله است.
محمدولی افزود: همچنین نرخ یک مثقال طلا ۱۷ عیار، یک میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، یک گرم طلا ۱۸ عیار نیز ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار قیمت گذاری شده است.

خرید و فروش آنلاین طلا و سکه همچنان ممنوع

وی در ادامه درباره آغاز به کار سایت اطلاع رسانی و اعلام قیمت‌های طلا، سکه از طریق این اتحادیه در عین ممنوعیت اعلام نرخ در فضای مجازی از سوی بانک مرکزی، گفت: این سایت راه اندازی شد تا هم اطلاعات مورد نیاز فعالان صنف آسان تر شود و بتوانند به اطلاعات و قیمت های مورد نیاز دست پیدا کنند و در روزهای آتی نیز قیمت ها لحظه ای اعلام خواهد شد. هدف ما اعلام قیمت به فعالان این صنف و مردم است و نرخی که در این پایگاه اطلاع رسانی اعلام می شود، مرجعی برای فعالان صنف و قیمت گذای طلا است.
اما ممنوعیت در فصای مجازی برای خرید و فروش در فضای مجازی و آنلاین بود که پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه طلا و جواهر به نشانی www.estjt.ir هیچ امکانی برای خرید و فروش آنلاین ندارد و تنها مرجعی برای اطلاع رسانی و اعلام لحظه ای قیمت ها است.
محمدولی درباره بحث ارزش افزوده، گفت: به دنبال مذاکرات صورت گرفته منتظر طرح این موضوع در صحن علنی مجلس هستیم. وی درباره دانشگاه اتحادیه طلا، توضبح داد: مجوز دانشگاه به دلیل عدم وجود محل مناسب، ابطال شده بود اما با زحمات اعضای اتحادیه مجوز دانشگاه مجدد اخذ شد و ثبت نام نیز از بهمن ماه ۹۷ آغاز خواهد شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر، ادامه داد: اقدام دیگر اتحادیه که طی این مدت انجام شده، به صورت رسمی در بحث کمیسیون تخصصی اقدام شده و این کمیسیون شکل گرفته و در بحث اجرت، درصد و ... بررسی و جلساتی برگزار شده است.
محمدولی در ادامه افزود: در زمینه فروشندگان سکه با مشکلاتی با بانک‌ مرکزی مواجه هستیم و علی رغم تلاش اتحادیه تاکنون موفق به برگزاری جلسه‌ای در این خصوص با بانک مرکزی نبوده ایم.
وی در ادامه اظهار داشت: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا زحمات اعضای پیشین اتحادیه حفظ و ادامه داشته باشد و صنف و صنعت طلا و جواهر تنها از عهده تعدادی از اعضا برنخواهد آمد و نیازمند همکاری تمامی فعالان این حوزه است. 

صعود دلار در برابر تضعیف پوند
 
ارزش دلار آمریکا در بازار معاملات آسیایی روز چهارشنبه تحت تاثیر تزلزل پوند انگلیس و همچنین افزایش نرخ بهره اوراق خزانه داری آمریکا نسبت به کمترین میزان آن از سه ماه گذشته افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، شاخص دلار در بازار معاملات آسیایی روز چهارشنبه در برابر سایر ارزهای مهم جهان در ۹۷.۳۸ واحد ایستاد که از تاریخ ۱۳ نوامبر به بیشترین سطح خود رسیده است.
یوکیو ایشیزوکی، تحلیلگر ارشد  Daiwa Securitiesدر توکیو در این باره می گوید: دلار علاوه بر افزایش نرخ بهره اوراق خزانه داری آمریکا در مقایسه با متوسط آن در سه ماه گذشته که به کمترین حد خود رسیده بود، از تضعیف پوند انگلیس نیز تحت تاثیر آینده نامعلوم بریگزیت و به تعویق افتادن جلسه تصویب و تایید پیش نویس آن در پارلمان این کشور تاثیر گرفته و  یک رشد چشمگیری را تجربه کرده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد بدین ترتیب می‌توان گفت که شاخص دلار به بیشترین میزان خود در یک ماه گذشته رسیده است.
پوند انگلیس پس از اعلام به تعویق افتادن جلسه پارلمان این کشور برای تصویب و تایید توافق بریگزیت یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شدت سقوط کرد. به گونه‌ای که این ارز در هفته جاری ۱.۷ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد.
یورو با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به آخرین معاملات در ۱.۱۳۳۰ دلار ایستاد و یوآن چین نیز با افزایش احتمال مثبت شدن مذاکرات میان چین و آمریکا و رسیدن به توافق بر سر پایان جنگ تجاری با اندکی افزایش در برابر دلار در ۶.۸۸۶ دلار معامله شد. روز گذشته، سه شنبه بود که اخباری مبتنی بر مذاکرات تلفنی مقمات ارشد چین و آمریکا بر سر دست یافتن به یک توافق برای پایان دادن به جنگ تجاری میان این دو کشور منتشر شد که موجب امیدواری بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران را در بازارهای جهانی ارز و سهام شد