:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری مطرح شد

دلایل سرآمد شدن شرکتهای زیان‌ده در کشور، لزوم توجه به پدیده دهه هفتادی‌ها

‌محققان کشور در حوزه مدیریت فناوری بر این اعتقاد هستند که پدیده دهه هفتادی‌ها مدل‌های کسب و کار مبتنی بر فناوری‌های دیجیتالی و دیتا را ارائه کرده‌اند، گفت: در حال حاضر در اقتصاد تک‌محصولی ۲۰ شرکت سرآمد هستند که زیان‌ده هم هستند؛ چرا که سودآوری آن‌ها در غیاب نوآوری حاصل شده است.
کد خبر: ۱۲۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
اقتصادگردان- دکتر کامران باقری امروز در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با بیان اینکه صنعت فرش در ایران متولد شده است، افزود: بررسی میزان صادرات ایران از سال ۱۹۹۶  تا ۲۰۱۶ نشان می دهد عمده صادرات ما شامل نفت و مواد معدنی و در رتبه‌های دیگر شامل خشکبار و سایر محصولات می‌شود.

وی به روند نگران‌کننده واردات کشور اشاره کرد و ادامه داد: در میان لیست ۱۳۳۹ قلم واردات ممنوعه، واردات بیل و بیلچه مشاهده می‌شود.

باقری اضافه کرد: در سالی که ایران ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته، کشور آلمان با جمعیت مشابه ایران ۱۳۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته است.

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت نوآوری و مالکیت معنوی با طرح این سوال که چه شد ایران صنعتی به وضعیت کنونی رسید، خاطر نشان کرد: حضور طولانی مدت بیش از ۱۰۰ سال نفت در اقتصاد و درآمد سهل‌الوصول آن فرهنگی را در کشور ایجاد کرده است که عدم توجه به نوآوری را سودآور کند.

باقری تاکید کرد: نکته جالب این است که سرآمدان چنین اقتصادی ۲۰ بانک و شرکت‌های عمدتا نفتی و خودرویی هستند که جزو زیان‌ده‌ترین شرکت‌ها محسوب می‌شوند.

این محقق حوزه مدیریت فناوری، درآمدهای نفتی، ثبات مدل‌های کسب‌وکارها در مدت زمان طولانی و سودآوری مبتنی بر نبود نوآوری را از جمله دلایل سرآمد شدن شرکت‌های زیان‌ده در چنین اقتصادی دانست.

باقری با اشاره به ظهور شرکتهایی با بیش از ۱۰ میلیون کاربر در ایران اظهار کرد: مدل‌های کسب و کارهای جدید دارای زمین بازی جدیدی هستند که از ویژگی
‌هایی چون استفاده زیاد از فناوری های دیجیتالی، اتکای بیش از اندازه بر دیتا و تحلیل دیتا و مبتنی بر دیتا برخوردارند.

این محقق حوزه مدیریت نوآوری و فناوری با اشاره به پدیده دهه هفتادی‌ها گفت: این نسل مدل‌های کسب و کار جدیدی را ارائه می‌دهند که باید به آنها توجه کرد.

وی تاکید کرد: بر این اساس تغییر در مدل‌های کسب و کارهای جدید تا ۵ سال آینده دور از انتظار نیست.

باقری در ادامه به سیکل عمر فناوری‌ها اشاره کرد و افزود: بخاری نفتی علاءالدین به مدت ۳۰ سال و خودروی پیکان به مدت ۴۰ سال یکه‌تاز بازارهای کشور بودند و تلفن همراه ۱۰۰ سال طول کشید تا به تلفن همراه برسد.

وی خاطر نشان کرد: این نمونه‌ها یادآوری می‌کند که ۲۰ شرکت سرآمد اقتصادی کشور باید برای ادامه حیات خود تغییر کنند.