وی با بیان اینکه تاکنون مقررات اعمال شده روی کشتیهای در حال تردد در دریای خزر براساس کنوانسیونهای آبهای آزاد و مقررات ملی کشورها بوده است، گفت: کنوانسیونهای موجود در ارتباط با آبهای آزاد نمیتواند درباره خزر صدق کند چراکه دریای خزر بسته است و جزو آبهای آزاد محسوب نمیشود. از سوی دیگر کشورها نمیتوانند مقررات ملی خودشان را درباره کشتیهای کشورهای مختلف که از مسیرهای دریایی عبور میکنند اعمال کنند.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مبنا برای 5 کشور حاشیه دریای خزر کنوانسیونهای دریایی جهان بوده اما روز دوشنبه چهارمین نشست با حضور 5 کشور عضو برای تصویب پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر که بخشی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محسوب میشود، برگزار شد.
حق شناس با بیان اینکه نبود قوانین و مقررات در این حوزه تاکنون منجر به ایجاد تنش در بین کشورهای حاشیه خزر نشده است، گفت: اگر کشتی هر یک از کشورهای حاشیه خزر در بنادر توقیف شده باشد بطور قطع توقیف فنی بوده است. تاکنون در خزر روابط تجاری به موضوع سیاسی تبدیل نشده چراکه همواره بحثهای مطروحه، تکنیکال بوده است.
وی همچنین درباره دور بعدی مذاکرات کشورهای حاشیه خزر در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: زمان و تاریخ انجام دور بعدی مذاکرات را وزارت امور خارجه اعلام میکند.
عضو هیاتمدیره سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره آخرین نتایج بررسی علت فوت کارکنان ایرانی کشتی نازمهر که اواخر مهر ماه اتفاق افتاد، گفت: کمیته بررسی سوانح به موضوع فوت تعدادی از کارکنان کشتی نازمهر که از بندر قزاقستان راهی باکو بود، ورود کرده و علت قطعی فوت کارکنان مسمویت بوده است.
وی ادامه داد: پزشکان قانونی کشورمان هم علت مرگ را مسمویت میدانند اما هنوز مشخص نیست که منشأ مسمویت چه بوده است. به زودی نتایج بررسی کمیته سوانح در این باره اعلام خواهد شد.