:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تاكيد اقتصاد دانان بر ادامه سياست هاي كاهش نرخ ارز و اصلاح نظام بانكي در نشست رئيس كل بانك مركزي

جلسه همتي با اقتصاددانان، مراقبت از اثر مكانيزم هاي غير قيمتي و سياست انقباضي بر تشديد ركود

صاحب نظران مي گويند كه سياست بانك مركزي نبايد انقباضي و كنترل شديد باشد زيرا از سوي ديگر اين محدوديت ها و مكانيزم هاي غير قيمتي ممكن است مانند سياست انقباضي عمل كند و ركود را تشديد كند و ضمن اين كه بايد اين سياست ها اجرا شود اما بايد رونق توليد و بازار نيز مورد توجه باشد. اقتصاد دانان در اين جلسه به اثرگذاري مكانيزم هاي غير قيمتي مانند سقف تراكنش و الزام صادركنندگان به عرضه ارز، و اصلاح چك تضميني و مفيد بودن آن اشاره كردند و خواستار كاهش نرخ سود و جلوگيري از خروج نقدينگي از بانك ها شدند اما تاكيد داشتند كه سياست هاي كنترلي نبايد باعث سياست انقباضي شود و ركود را تشديد كند
کد خبر: ۱۲۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
اقتصاد گردان -  رئیس کل بانک مرکزی آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چندین کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها را اقدام مهمی در حوزه تحریم مالی ایران توصیف کرد و افزود: عملا بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده است.
 در چهارمین نشست رییس کل بانک مرکزی با صاحبان دیدگاه‌های مختلف اقتصادی كه به منظور همفکری درباره مسایل مرتبط با بانک مرکزی و اقتصاد کشور برگزار شد، همتي  چرایی تعيين سقف تراکنش‌های بانکی و اصلاح گردش چک‌ تضمینی را تشريح كرد.

 


در اين نشست چهره هاي شناخته شده اقتصادي از جمله آقايان: طهماسب مظاهری، احمد توکلی، حسین عبده تبریزی، سید احمد رضا جلالی نائینی، منصور خلیلی عراقی، تیمور رحمانی، حمید دیهیم، احمد مجتهد، حسین توکلیان، محمد هادی زاهدی، مرتضی عزتی، محمدرضا یوسفی، علی دینی، اصغر ابوالحسنی هستیانی، سید علی مدنی زاده، وحید شقاقی و ابراهیم جمیلی حضور داشتند و صاحب نظران بر اصلاح نظام پولي و بانكي و ارزي و همچنين ادامه سياست كاهش نرخ ارز تاكيد كردند. 

اقتصاد دانان در اين جلسه به اثرگذاري مكانيزم هاي غير قيمتي مانند سقف تراكنش و الزام صادركنندگان به عرضه ارز، و اصلاح چك تضميني و مفيد بودن آن اشاره كردند و خواستار كاهش نرخ سود و جلوگيري از خروج نقدينگي از بانك ها شدند اما تاكيد داشتند كه سياست هاي كنترلي نبايد باعث سياست انقباضي شود و  ركود را تشديد كند 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، همتی در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به مشکلات و موانع پیش روی اقتصاد کشور، اقدام‌های انجام شده توسط بانک مرکزی در چهار ماهه گذشته را تشریح کرد؛ وی  با اشاره به برگشت تدریجی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز امیدوارم با ارائه ارزهای بیشتر آنها درچرخه اقتصاد واردات مورد نیاز تولید کشور با نرخهای پایین تر ارز تأمین شود.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین سقف برای تراکنش‌های کارت‌های بانکی گفت: در هیچ جای دنیا با استفاده از کارت های بدهی (Debit card) و دستگاه کارتخوان، نمی‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد. 
وی افزود: ظهر نویسی چک‌های تضمین شده و در وجه حامل بودن آنها باعث ایجاد فضای غیر شفاف در معاملات بود و نظارت بانک مرکزی و سازمان مالیاتی بر تبادلات تجاری را منتفی می‌کرد که این مشکلات با توجه به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، توسط بانک مرکزی برطرف شد.
همتی، آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چندین کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها را اقدام مهمی در حوزه تحریم مالی ایران توصیف کرد و افزود: عملا بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده و در آینده این موضوع تقویت می‌شود. رييس كل بانك مركزي در ادامه به موضوع مداخله هدفمند و هوشمندانه در بازار ارز و همچنين تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان و تامین کامل نیاز کالاهای اساسی و دارو اشاره كرد.
در ادامه این نشست اقتصاددانان ضمن کارآمد خواندن اقدامات اخیر بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی که منجر به ایجاد شفافیت و کاهش قیمت ارز شده است، بر ادامه و توسعه این سیاست‌ها و اقدامات تکمیلی دیگر تاکید کردند. 
همچنین ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور و افزایش استقلال بانک مرکزی، لزوم برنامه ریزی برای کنترل نقدینگی و تعدیل تدریجی نرخ سپرده‌های بانکی، جلوگیری از رکود، اهمیت برآورد درست درآمد ناشی از صادرات نفت در لایحه بودجه کل کشور و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها، ضرورت هدف گذاری نرخ ارز، تعامل بیشتر با صادرکنندگان برای آوردن ارز آنها به چرخه اقتصاد، جلوگیری از ایجاد کسری بودجه در سال آینده و بازسازی چهره بانک‌ها در بین مردم و مسئولان از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
 
مكانيزم هاي غير قيمتي و جلوگيري از تشديد ركود

يكي از اقتصاد دانان حاضر در اين نشست گفت: در مجموع ديدگاه ها و برنامه هاي آقاي همتي را متعادل تر و منطقي تر از برخي اقتصاد دانان و مسوولان اقتصادي ارزيابي مي كنم. زيرا به دليل آماده نبودن زيرساخت هاي اقتصادي، نمي توان به مكانيزم قيمت ها و بازار اتكا كرد و انتظار داشت كه مثلا با رشد نرخ ارز، صادرات افزايش يابد، توليد داخلي در برابر كالاي خارجي تقويت، يا واردات كمتر شود. 
وي افزود: براين اساس، به نظر مي رسد كه راهكار ميانه در اين شرايط بهتر عمل مي كند و با كنترل ها و محدوديت هايي كه براي سقف تراكنش بانكي، يا برخورد با دلالان و اخلال گران اقتصادي انجام شده و يا كنترل چك تضميني وبرداشت هاي خارج كشور، مي توان تاحدودي سفته بازي و سوداگري و معاملات بي رويه را كنترل كرد و ميزان تقاضا را به سمت تعادل و منطق بازار هدايت كرد. 
وي با اشاره به نظر رئيس كل بانك مركزي، مبني بر افزايش عرضه ارز صادركنندگان گفت: وقتي صادرات با استفاده از افزايش نرخ ارز، منابع داخلي و بعضا يارانه اي و امكانات داخل كشور، رشد كرده است انتظار مي رود كه صادركنندگان، ارز خود را به بازار عرضه كنند تا به تدريج نرخ ها كاهش يابد زيرا عدم عرضه ارز عملا به معناي خروج امكانات و سرمايه از كشور و باز نگشتن ارز به داخل است. 
وي افزود: براين اساس، اقدامات 5 ماه اخير از جمله رشد عرضه ارز صادرات، تاحدودي باعث كنترل بازار ارز و كاهش نرخ ها شده و در صورت تداوم اين مجموعه از سياست  ها حداقل در كوتاه مدت مي توان انتظار بهبود بازار ارز را داشت. اما اقتصاد دانان معتقدند كه يك شوك خارجي مي تواند بار ديگر بازار را دچار تلاطم كند و لذا براي مقابله با آثار  بلندمدت شوك ها، بايد اصلاحات نظام بانكي، پولي، ارزي در دستور كار باشد و زير ساخت هاي توليدي و سرمايه گذاري و مالي كشور تقويت شود. 
اين اقتصاد دانان با اشاره به اين نكته كه هميشه نمي توان از مكانيزم قيمتي براي مقابله با بحران ها و مشكلات استفاده كرد گفت: در حال حاضر مجموعه اي از مكانيزم هاي غير قيمتي در دستور كار بانك مركزي و دولت و نظام قرار گرفته، و از اعدام اخلال گران تا كنترل خريد و فروش، الزام صادركنندگان به عرضه ارز، سقف تراكنش ها، چك هاي تضميني و...  مورد توجه قرار گرفته تا بتواند در كوتاه مدت تعادل نسبي در بازار ايجاد كند و البته اين مكانيزم هاي غير قيمتي جواب داده و موثر بوده است. اما بايد توجه داشت كه اين اقدامات مسكن موقتي و كوتاه مدت است و بايد چارچوب هاي تحليلي ديگري را در كنار آن مورد توجه قرار داد. 
اما اگر بخواهيم  منصفانه نظر بدهيم سياست هاي بانك مركزي در دوره آقاي همتي موثر و مثبت و مفيد بوده و مي تواند در كوتاه مدت راهگشا باشد و از گران شدن نرخ ارز جلوگيري كند و صادرات را در خدمت اقتصاد كشور به كار بگيرد. 

سياست انقباضي نبايد ركود را تشديد كند 

وي با اشاره به نكاتي كه برخي اقتصاد دانان به آن معتقدند گفت: صاحب نظران مي گويند كه سياست بانك مركزي نبايد انقباضي و كنترل شديد باشد زيرا از سوي ديگر اين محدوديت ها و مكانيزم هاي غير قيمتي ممكن است مانند سياست انقباضي عمل كند و ركود را تشديد كند و ضمن اين كه بايد اين سياست ها اجرا شود اما بايد رونق توليد و بازار نيز مورد توجه باشد. 

كاهش نرخ سود و جلوگيري از خروج نقدينگي از بانك ها 

وي افزود: همچنين اقتصاد دانان معتقدند كه در اين مقطع بايد نرخ سود بانكي كاهش يابد و كنترل شود اما به گونه اي بايد به سمت كاهش نرخ ها برويم و هزينه بانك ها را كاهش دهيم كه باعث خروج نقدينگي از بانك ها نشود و اين سياست شدني است زيرا كنترل شديد بانك مركزي مي تواند مانع از ايجاد موسسات غيرمجاز و سوداگري و سفته بازي شده و مانع از خروج نقدينگي از بانك ها شود.