:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
كاهش نرخ دلار تا 10 هزار تومان در صرافي هاي كشورهاي منطقه

ورود دلار به کانال ۱۰ هزار تومان، كاهش 1050 توماني دلار در هفته جاري، سكه به 3 ميليون و 550 هزار تومان رسيد

در صرافي هاي كشورهاي منطقه از جمله هرات و سليمانيه نيز نرخ دلار بين 10 هزار تا 10600 معامله شده است و پيش بيني مي شود كه روند كاهش در روزهاي آينده ادامه يابد. درهم نيز بين 2800 تا 2930 در صرافي هاي منطقه معامله شده است.قيمت سكه طرح جديد با کاهش ۹۰ هزار تومانی قیمت 3 ميليون و 580 هزار تومان رسيد و در ساعات عصر نيز به 3 ميليون و 400 هزار تومان كاهش يافت. همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر تركيه در بازار غیر رسمی ۲۲۱۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۰۴۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۴ هزار و ۴۶۰ تومان است
کد خبر: ۱۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 20 آذر 97، قیمت دلار در ادامه روند نزولی روزهای گذشته، وارد کانال ۱۰ هزار تومان شد و با ثبت رقم 10500 تومان تا 11 هزار تومان، بيشترين كاهش را در روزهاي اخير تجربه كرده و در مجموع از ابتدای هفته تاکنون قیمت سکه 350 هزار تومان، بهای دلار 1050 تومان و یورو 1000 تومان کاهش یافته است.

دلار با ۴۰۰ تومان کاهش به ۱۰۵۰۰ تومان رسید و به دنبال آن قيمت طلا نيز كاهش يافت به طوري كه قيمت سكه طرح جديد با  کاهش ۹۰ هزار تومانی قیمت 3 ميليون و 580 هزار تومان رسيد و در ساعات عصر نيز به 3 ميليون و 400 هزار تومان كاهش يافت.  همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر تركيه  در بازار غیر رسمی ۲۲۱۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۰۴۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۴ هزار و ۴۶۰ تومان است. 
در صرافي هاي كشورهاي منطقه از جمله هرات و سليمانيه نيز نرخ دلار بين 10 هزار تا 10600 معامله شده است و پيش بيني مي شود كه روند كاهش در روزهاي آينده ادامه يابد.  درهم نيز بين 2800 تا 2930 در صرافي هاي منطقه معامله شده است. 
سامانه سنا نيز كه نرخ ميانگين روز كاري قبل را اعلام مي كند براي روز دوشنبه نرخ دلار را  11026،  يورو 12929، درهم 3040، يوآن 1753، پوند 14461، لير تركيه 2211 تومان اعلام كرده است. 
ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد، که قیمت دلار در بازار آزاد کماکان از صرافی های دولتی پایین تر است. صرافی های آزاد قیمت دلار را 10 هزار و 300 تومان برای فروش در تابلوهای خود ثبت کرده اند.



طلا و ارزقیمتمیزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید3،580،000 تومان90،000- تومان
سکه طرح قدیم3،400،000 تومان150،000- تومان
نیم سکه1،850،000 تومان40،000- تومان
ربع سکه1،060،000 تومان40،000- تومان
سکه گرمی625،000 تومان20،000- تومان
هر گرم طلای 18 عیار318،000 تومان10500- تومان
اونس طلا1246.92 دلار2.92- دلار
دلار10،500 تومان400- تومان
یورو12،200 تومان550- تومان


قیمت دلار در صرافی های دولتی از 10 هزار و 750 تومان صبح امروز به 10 هزار و 500 تومان سقوط کرده است. این صرافی ها ساعتی قبل دلار را 10600 تومان می فروختند. صرافی های دولتی هم اکنون یورو را 12 هزار و 400 تومان می فروشند و با قیمت 13 هزار و 300 تومان از مردم می خرند.
در مجموع بازار طلا با اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1247 دلار و كاهش نرخ دلار به 10500 تومان، شاهد كاهش قيمت طلا و سكه در بازار داخلي بود به طوري كه سکه طرح جدید بهار آزادی 90 هزار تومان، طرح قدیم 150 هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه 40 هزار تومان، سکه گرمی 20 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 10500 تومان افت قیمت داشت.
در بازار ارز نيز یورو با کاهش 550 تومانی 12200 تومان قیمت خورد و بانک‌ها نيز نرخ خرید دلار را بیش از ۲۰۰ تومان کاهش دادند و نرخ دلار در بانك به ۱۰ هزار و ۶۵۳ تومان رسيد. همچنین نرخ خرید یورو نیز نسبت به روز گذشته کاهشی بوده و قیمت خرید هر یورو در بانک‌ها به ۱۲ هزار و ۱۱۱ تومان رسیده و قیمت خرید پوند در بانک‌ها هم ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که روز دوشنبه هر دلار به قیمت ۱۰ هزار و ۸۹۱ تومان و هر یورو  ۱۲ هزار و ۴۴۸ تومان خریداری می‌شد.
بر اساس اعلام بانک‌ها هر یورو مسافرتی ۱۲ هزار و ۴۶۵ تومان می‌فروشند که این رقم با احتساب کارمزد به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.
همچنين در ساعات قبل از ظهر روز سه شنبه در بازار آزاد نرخ هر دلار آمریکا به کمتر از ۱۱ هزار تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه حدود ۴۰۰ تومان افت داشت. صرافی ملی نیز نرخ فروش هر دلار آمریکا را ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان و قیمت خرید را ۱۰ هزار و ۷۳۰ تومان اعلام کرده است. همچنین هر یورو ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان از فروشندگان خریداری و به قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان فروخته می‌شود که این ارقام نسبت به روز دوشنبه حدود ۵۰۰ تومان ارزان‌تر است.
از سوي ديگر، به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید با ۱۲۶ هزار تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه به سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید.
از یکشنبه‌ هفته‌ جاری که روند کاهشی قیمت سکه و طلا آغاز شد، به نظر می‌رسد که این روند هم‌چنان ادامه‌ داشته باشد، چراکه به گفته ابراهیم محمد ولی، روند کنونی بازار، کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد و این وضعیت هم‌چنان ادامه‌دار خواهد بود تا نرخ طلا و سکه به قیمت‌های واقعی و مدنظر بازار برسد.
رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران افزود: در بازار روز سه شنبه هر مثقال طلای ۱۷ عیار  یک میلیون و ۳۸۲ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد. با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی نرخ آن در بازار داخلی رو به کاهش است و سکه نیز همین روند را ادامه‌ داده است، چراکه هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی، سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و هر عدد سکه طرح قدیم، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، ادامه‌ داد: نیم سکه، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود، ربع سکه یک میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه  گرمی ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد.
محمدولی تاکید کرد: کاهش قیمت سکه و طلا به دلیل این است که مسوولان در تلاش هستند تا آن را به اندازه کافی و قیمت مناسب برای مردم تامین کند و اگر بتوانند جلوی افزایش قیمت آن را بگیرند، هم‌چنان انتظار کاهش قیمت وجود دارد و رونق به بازار زندگی مردم برمی‌گردد.
وی با اشاره به حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر عدد سکه تمام بهار آزادی، گفت‌: این حباب می‌تواند کمتر باشد، به شرط این که بانک مرکزی سکه را در بازار و بین مردم به اندازه کافی عرضه کند چراکه اگر سکه به وفور در بازار باشد، حباب آن به حداقل خواهد رسید.

ضربه ای سنگین‌ به دلالان سکه و ارز

تراکنش های بانکی از این به بعد با شماره ملی انجام می شود و البته هر نفر حداکثر تا ٥٠ میلیون تومان در روز می تواند از کارت بانکی اش برداشت کند.
بانک مرکزی به تازگی قانون جدیدی را اعمال کرده است که بر اساس آن افراد می توانند برای تراکنش انتقال وجه چه به صورت شتابی یا غیر شتابی حداکثر ٣ میلیون تومان در روز جابه جا کند. البته این مبلغ برای کارت خوان های غیر شعبه ای است. سقف انتقال وجه برای پایانه کارت خوان شعبه ای ١٥ میلیون تومان در روز است و سقف تراکنش خرید برای هر کارت بانکی تنها ٥٠ میلیون تومان در روز است.  البته این انتقال پول باید حتما با ارسال کد ملی باشد و بانک مرکزی تاکید کرده است که سقف های انتقال پول برای حساب های دولتی و کدهای صنفی خاص هم استثنا ایجاد نمی کند.
حالا بانک مرکزی محدودیت جدید تراکنش‌های بانکی را برای هر شماره ملی اجرایی کرده است. البته عبدالناصر همتی قبلا این مساله را  رسانه‌ای کرده بود که قرار است محدودیت‌های تازه‌ای را برای تراکنش‌های کارتی اعمال کنند.
بانک مرکزی این موضوع را برای کنترل بازارهای دلالی می داند. هادی حق شناس، تحلیلگر بازار پولی و مالی این اقدام بانک مرکزی را اقدامی مثبت و در راستای شفافیت بیشتر می داند و می گوید: در هیچ جای دنیا افراد نمی توانند هرروز هر مقدار پول که دلشان بخواهد جابه جا کنند و محدودیت های قانونی خاصی برای آنها وجود دارد. در ایران اما این محدودیت ها وجود نداشت و موجب شده بود که فردی به راحتی حجم زیادی سکه یا دلار خریداری کند و بازار را به هم بریزد یا این اتفاق در سایر بازارها تکرار می شد.
او ادامه می دهد: بازرگانان و تجار در سایر کشورهای دنیا قوانین دیگری برای جابه جایی پول دارند و آنها می توانند با نظارت بانک ها مقدار بیشتری پول را در حساب شان جابه جا کنند که این موضوع در قانون جدید بانک مرکزی دیده شده است.
حق شناس این اقدام را منضبط تر شدن بازار پول و در جهت اجرای قوانین FATF می داند و می گوید با این کار حساب خریدهای ضروری مردم از دلال بازی و سفته بازی جدا می شود و بانک مرکزی از این پس به راحتی می تواند دلالی را کنترل کند.
حالا به نظر می رسد بانک مرکزی که چند وقتی است موفق شده است قیمت ارز را کنترل کند، گام‌های دیگری برای کنترل دلالی و شفافیت بازار پول برداشته است و یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار بانک مرکزی که اتفاقاً موجب کاهش قیمت ارز و تلاطم‌های ارزی شد، بخشنامه اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی بود که در هفته‌های گذشته ابلاغ و اجرا شد. به جز این بانک مرکزی قانون چک را هم با سخت گیری اصلاح کرده است و از این پس افراد نمی توانند با چک هایی که در وجه «حامل» خوانده می شد پول های مشکوک را جابه جا کنند و یا چک بی محل بکشند.
البته بعد از اعمال این محدودیت‌ها، دلال‌ها دست به کار شدند تا با افتتاح حساب در بانک‌های متعدد از طریق کارت بانک‌های مختلف خریدهای ارزی خود را انجام دهند. گزارش‌های موثق حاکی از آن است که دلال‌هایی که قبلاً در یکی دو بانک حساب فعال داشتند الان در بیش از ١٠ بانک حساب باز کرده‌اند تا با کارت‌های مختلف خریدهای ٥٠میلیونی را انجام دهند.
اما با بخشنامه جدید بانک مرکزی که از دیروز عملیاتی شده است، رسماً دست این گروه از دلال‌ها در پوست گردو مانده و دیگر نمی‌توانند از ترفند افتتاح حساب در بانک‌های مختلف استفاده کنند.
در ایامی که محدودیت‌های تراکنش‌های کارتی در کشور اعمال شده گروهی دست به نقد شده‌اند که؛ چرا بانک مرکزی با این بخشنامه تلاش می‌کند تا ارزش پول ملی را بکاهد و مردم را به‌سمت معاملات پایاپای هدایت کند؟! ادعای این گروه آن است که اگر فردی معامله کلان داشته باشد مثلاً اگر بخواهد ملک معامله کند به مشکل می‌خورد! اما در پاسخ باید گفت که برای معاملات ملکی و کلان همیشه طرفین از چک‌های معتبر بانکی استفاده می‌کنند. در سایر معاملات نیز ساتنا و پایا می‌تواند کمک خوبی برای طرفین باشد.
بنابراین گروهی که الان به وضعیت نظام پرداخت اعتراض دارند همان‌هایی هستند که قبلاً از گرانی دلار دفاع می‌کردند و الان به نظام پرداخت انتقاد می‌کنند چراکه شریان اصلی با این بخشنامه قطع و کار برای این افراد سخت شده است.
کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که طرح اخیر بانک مرکزی مانع خروج سرمایه از کشور شده است چراکه خریدهای ملک در کشورهای ترکیه، ارمنستان، کانادا و... همه از طریق کارت کشیدن انجام می‌شد که الان دست این گروه بسته شده است.

قیمت جهانی طلا درخشید

قیمت جهانی طلا به دلیل آمار ضعیف اشتغالزایی آمریکا که احتمال توقف نرخ بهره را به دنبال دارد به تقریبا بالاترین سطح خود در ۵ ماه اخیر جهش زد.
به گزارش سی ان بی سی، قیمت جهانی طلا در اولین روز شروع بکار بازارهای بین المللی به دلیل آمار ناامید کننده اشتغالزایی در ایالات متحده که گمانه زنی ها برای احتمال توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را زودتر از حد انتظار به دنبال خواهد داشت، افزایش یافت.  
در همین حال قیمت منطقه ای طلا با ۰.۱ درصد افزایش به یکهزار و ۲۴۸ دلار و ۹۶ سنت در هر اونس رسید که تقریبا همچنان در بالاترین سطح ۵ ماه خود قرار دارد؛ همچین قیمت طلا در بازار آتی آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به یکهزار و ۲۵۴ دلار و ۲ سنت به ازای هر اونس رسید. 
همچنین ارزش دلار آمریکادر برابر ین ژاپن و یورو با کاهش روبرو شد و بورس های جهانی هم به دلیل نگرانی از رشد کند اقتصادی و ترس از بالا گرفتن تنش مجدد میان پکن و واشنگتن به روند نزولی خود ادامه دادند.
افزایش اشتغالزایی آمریکا در ماه گذشته میلادی ۱۵۵ هزار نفر بود که کمتر از برآورد اولیه ۲۰۰ هزار نفری است؛ ضمن اینکه افزایش دستمزدها هم کمتر از حد انتظار بوده است.  
بر همین اساس، برخی از سیاستگذاران فدرال رزرو در مورد چشم انداز اقتصادی آمریکا دارای لحن احتیاطی هستند و احتمالا این روند احتیاطی را در سیاست پولی خود لحاظ کنند.  
از آنجایی که نرخ بهره پایین هزینه نگهداری طلا را کاهش می دهد زمانیکه انتظار می رود نرخ بهره روند نزولی داشته باشد، قیمت طلا تمایل به روند صعودی خواهد داشت. همچنین نرخ بهره پایین بر روی اوراق قرضه آمریکایی و دلار که با طلا قیمت گذاری می شوند تاثیر خواهد گذاشت. بر پایه این گزارش، برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند تقاضا برای داشتن یک دارایی امن به طلا باز می گردد.

سقوط پوند انگلیس در برابر دلار

ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا به دلیل برگزاری نشست اضطراری کابینه «تراز می» به کمترین سطح خود در یکسال و نیم اخیر رسید.به دنبال گزارش رسانه های بریتانیایی مبنی بر درخواست برگزاری نشست اضطراری از سوی «تراز می» نخست وزیر بریتانیا با کابینه خود، پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا ۰.۵ درصد از ارزش خود را در ۲۴ ساعت گذشته از دست داد
در همین حال پوند انگلیس با این کاهش قابل توجه به کمترین سطح خود در ۱۸ ماه اخیر در برابر دلا رسید. این اوفت ارزش در پی گزارشات اخیر رسانه های بریتانیایی که اعلام کردند نخست وزیر بریتانیا تصمیم گرفته تا مسئله رای برگزیت را در پارلمان مطرح کند، بوجود آمد.
ثبات پوند انگلیس در پی مذاکرات برگزیت بین بریتانیا و اتحادیه اروپا با آسیب جدی روبرو شده است و اکنون هم سناریویی برای احتمال رسیدن به توافق در مورد برگزیت دیده نمی شود. بر پایه این گزارش، نمایندگان پارلمان بریتانیا قرار است توافق عقب نشینی فعلی برگزیت را به رای بگذارند؛ این در حالی است که گفته می شود «تراز می» قصد دارد تصمیم نمایندگان را در اینباره به تاخیر  بیاندازد.