:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

طرح فهام به کجا رسید؟

مجری طرح فهام گفت: نبود اعتبارات باعث شده این طرح که با هدف مدیریت بار و کاهش مصرف برق بوده، با تاخیر مواجه شود و از یک میلیون کنتور هوشمند برقی که باید جایگزین کنتور قدیمی برق شود، تنها ۳۰۰ هزار کنتور برق تعویض شده است.
کد خبر: ۱۲۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
اقتصادگردان- هادی مدقق، امروز در حاشیه سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی که در برج میلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) از سال ۱۳۸۹ با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان طرح ملی تعریف شد، اظهار کرد: این طرح در ابتدا برای ۲۰ میلیون مشترک، مباحث اولیه آن صورت گرفت تا کنتورهای برق آن‌ها هوشمند شود، اما با محدودیت منابع شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کردند که این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آن‌ها کار آغاز شود.

وی افزود: نگرانی از نبود زیرساخت‌ها و بحث بومی شدن و عدم تجربه باعث شد تا در فاز نخست تعویض یک میلیون کنتور مطرح شود. با این وجود قرار بود این طرح در سال ۱۳۹۳ به پایان برسد و این یک میلیون کنتور تعویض شود، اما محدودیت‌ منابع مالی باعث شده تا تنها ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شود.

مجری طرح فهام با تاکید بر این مساله که از این ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند، ۲۰ هزار مشترک خانگی و تجاری، ۶۰ هزار مشترک بخش کشاورزی و مابقی مربوط به مشترکان دیماندی بوده‌اند، تصریح کرد: با جایگزینی کنتورهای هوشمند مشترکان می‌توانند ساعت به ساعت و دقیقه به دقیقه، میزان مصرف خود را بررسی و از آن اطلاع پیدا کنند. بنابراین با نصب کنتورهای هوشمند به‌راحتی می‌توان اقدام به مدیریت بار شبکه کرد.

مدقق درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح اظهار کرد: اعتباری که در سال ۱۳۸۹ برای طرح سهام پیش‌بینی شده بود، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای یک میلیون مشترک بود که با تعویض و نصب ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند، بیش از ۲۰۰۰ مگاوات بار شبکه برق صورت گرفته است.