:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
واردات اسکناس ارز بدون محدودیت آزاد شد

دلار در آستانه کانال ۱۰ هزار تومانی، قيمت طلا و سكه كاهش يافت

دلار دربازار آزاد تهران نيز 11190 و درهم 3070 تومان اعلام شدو البته در صرافي هاي منطقه از جمله هرات افغانستان و سليمانيه عراق دلار 10950 و درهم 2990 تومان خريد و فروش شده است. براين اساس پيش بيني مي شود كه در روزهاي آينده، نرخ دلار در كانال 10 هزار توماني معامله شود
کد خبر: ۱۲۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
اقتصاد گردان - در پی بالاتر بودن قیمت صرافی های دولتی از بازار آزاد در روز دوشنبه، قیمت دلار تزریق شده به صرافی ها کاهشی برابر با ۳۶۰ تومان را تجربه کرد.
 صرافی های دولتی روز دوشنبه قیمت فروش دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده بودند اما با کاهش ۱۰۰ تومانی، در پایان معاملات این ارز را با قیمت  ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان فروختند.این  در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در حدود۱۱ هزار و ۱۷۰ تومان گزارش شده است.
با کاهش  ۳۶۰ تومانی قیمت دلار ، نرخ دلار تزریقی به صرافی ها نيز برابر با  ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شد.قیمت فروش یورو نیز از ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان  روز يكشنبه به ۱۳ هزار تومان کاهش یافته است.
۵ صرافی دولتی در خیابان فردوسی و با داشتن کارت ملی ،کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.
دلار دربازار آزاد تهران نيز 11190 و درهم 3070 تومان اعلام شدو البته در صرافي هاي منطقه از جمله هرات افغانستان و سليمانيه عراق دلار 10950 و درهم 2990 تومان خريد و فروش شده است. براين اساس پيش بيني مي شود كه در روزهاي آينده، نرخ دلار در كانال 10 هزار توماني معامله شود. 
 در سامانه سنا كه نرخ ميانگين ارز در روز كاري قبل يعني يكشنبه را اعلام كرده، براي يورو 13148، درهم 3126، يوآن 1803، پوند 14701، دلار 11344 و لير تركيه 2256 تومان اعلام شده است. 
در بازار طلا نيز نرخ اونس جهاني به 1246 دلار رسيده و به خاطر گزارش اشتغال زايي آمريكا كه نتايج ضعيفي داشته، احتمال توقف رشد بهره در آمريكا نيز مطرح شده و اين موضوعات باعث رشد قيمت طلا شده است. اما از سوي ديگر به خاطر كاهش نرخ دلار در ايران، نرخ طلا و سكه نيز با كاهش نسبي همراه شده است. 

مظنه يا مثقال 17 عيار  1 ميليون و 435 هزار، 18 عيار 331 هزار تومان، سكه طرح جديد 3 ميليون و 710 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 870 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 80 هزار و سكه گرمي 645 هزار تومان معامله شده است. 
به اعتقاد ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا وجواهر تهران، قیمت کاهشی در این بازار حاصل عملکرد مثبت تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی بوده است.

 قیمت سکه تمام بهار طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب ۳ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان و ۳ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان است.

وی افزود: نیم سکه به یک میلیون ۸۹۱ هزار تومان رسیده است؛ ربع سکه یک میلیون و ۱۰۶ هزار تومان و سکه گرمی ۶۴۵ هزار تومان معامله می‌شود.

وي با بیان این‌که دلیل افزایش قیمت جزئی ربع سکه، افزایش تقاضا برای آن از سوی مردم بوده است، درباره بازار داخلی و بین‌المللی طلا این‌گونه توضیح داد: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۳۵ هزار تومان و هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار یک میلیون و ۴۵۱ هزار تومان است؛ همچنین هر اونس طلایی جهانی ۱۲۴۸ دلار قیمت دارد.

محمدولی درباره علت و چرایی کاهش قیمت طلا وسکه در بازار نیز گفت: مسوولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت همراه در تلاشند تا بازار طلا و سکه را به همراه بازار ارز کنترل کند و آرامش و تعادل در آن را حفظ کند. گرچه هم‌چنان آرامش به‌صورت صدردصدی بر این بازار حاکم نشده است اما عملکرد مسوولان در این زمینه مناسب بوده و آن‌ها نمره قبولی را می‌گیرند.

وی اظهار کرد: گاهی مواردی در دنیا به وجود آمده که کشورهای مانند چین و روسیه، به خرید طلا برای ذخایر خود اقدام کردند و از سوی دیگر نیز نشست اخیر اوپک، در نوسانات بازار بی‌تاثیر نبود اما با این وضعیت بازار تاکنون به خوبی کنترل شده است و کاهش قیمت در آن ادامه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا وجواهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا هم‌اکنون و با کاهش قیمت در بازار سکه و طلا، بازار مصنوعات طلا و جواهر رونق گرفته یا خیر تصریح کرد: اگرچه نسبت به یک ماه پیش وضعیت بازار مصنوعات طلا و جواهر بهتر شده است اما هم‌چنان حال بازار خوب نیست و باید شاهد ادامه این روند باشیم.

دلايل كاهش نرخ ارز

چند هفته است که نرخ ارز کاهش چشم‌گیری داشته و در عین حال از نوسانات آن نیز تا حد زیادی کاسته شده است. این‌ وضعیت نشانه چیست؟ دونده از رمق افتاده یا دارد برای آغاز دور جدید استراحت می‌کند؟
نوسانات نرخ ارز که از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده بود، مانند دونده‌ای که مسیری طولانی را دویده باشد، اکنون مدتی است در حال استراحت است. نمی‌دانیم این دونده از نفس افتاده و دیگر نای دویدن ندارد، یا اینکه در حال استراحت است تا با رمق بیش‌تری مسیر خود را ادامه دهد.
چند هفته‌ای است که بازار ارز از تب افتاده و نرخ دلار در محدوده‌ای بین 11 تا 12 هزار تومان در حال نوسان است. این در حالی است که گرمای تابستان امسال در بازار ارز بیشتر محسوس بود و قیمتی که آتش گرفته بود، برای ساعاتی رکورد 19 هزار تومان را نیز ثبت کرد.
برخي كارشناسان در اين رابطه معتقدند كه به دنبال معاف شدن 8 كشور از تحريم خريد نفت ايران براي چند ماه، از گردش افتادن چك تضميني هايي كه دست به دست مي شد، كاهش رقم تراكنش هاي بانكي در داخل و خارج كشور، افزايش عرضه ارز صادراتي به نيما، آزاد گذاشتن صرافي ها در خريد ارز صادر كنندگان و از همه مهمتر كاهش قدرت خريد مردم و واردات و... طبيعي است كه بخشي از حباب يا رشد بي رويه ارز از بين رفته و كاهش آن را شاهد بوده ايم. 
اكنون نيز راه اندازي كانال اعتباري ايران با بانك چين براي حواله هاي ارزي و احتمالا راه اندازي كانال هاي ديگر، باعث خواهد شد كه از يك سو نيازهاي ارزي تامين شود، از سوي ديگر، افزايش عرضه ارز را شاهد بوده ايم و از سوي ديگر، برخي حفره هاي ريالي و ارزي با ايجاد محدوديت هاي مختلف از جمله تراكنش بانكي بسته شده و باعث شده كه در مجموع تقاضا كاهش و عرضه بيشتر و قيمت نيز تاحدودي كاهش يابد. 
البته در اين زمينه كارشناسان معتقدند كه با رشد نقدينگي در ماه هاي آينده، تداوم تورم،‌ مشكلات بانك ها و كاهش خريد نفت از ايران و...  مسوولان بانكي و ارزي كشور بايد خود را آماده سازند تا با اقداماتي ديگر، اجازه حباب و رشد بي رويه ارز در بازار را ندهند. 

واردات اسکناس ارز بدون محدودیت آزاد شد

از سوي ديگر، واردات اسکناس ارز با رعایت مقررات بانک مرکزی و بدون ممانعت دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک عملیاتی شد.
علی معقولی مدیرکل مرکز واردات و مناطق ازاد و یژه اقتصادی گمرک در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد: هر شخص حقیقی و حقوقی، می‌تواند با رعایت مقرراتی که بانک مرکزی اعلام کرده است به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور نماید و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و گمرک، حق ممانعت از آن را ندارند، هرگونه ممانعت، تخلف اداری محسوب می‌شود و فرد متخلف، در صورت محکومیت، در بار اول به انفصال موقت به مدت شش ماه و در صورت تکرار به مجازات‌های بالاتر محکوم می‌شود» مقتضی است دستور فرمایید مراتب اجرای صحیح بخشنامه، به کلیه همکاران گمرکی مستقر در مبادی ورودی مسافری ابلاغ شود

قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا به دلیل آمار ضعیف اشتغالزایی آمریکا که احتمال توقف رشد نرخ بهره را نيز به دنبال دارد به بالاترین سطح خود در ۵ ماه اخیر جهش زد.
به گزارش سی ان بی سی، قیمت جهانی طلا در اولین روز شروع بکار بازارهای بین المللی به دلیل آمار ناامید کننده اشتغالزایی در ایالات متحده که گمانه زنی ها برای احتمال توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را زودتر از حد انتظار به دنبال خواهد داشت، افزایش یافت.  
ارزش دلار آمریکا کاهشی شد
1
دلار روز دوشنبه در برابر یورو و ین ژاپن تحت‌تاثیر کندتر شدن رشد ماهانه دستمزد مشاغل در آمریکا که نشان دهنده کاهش فعالیت‌های اقتصادی در ایالات متحده است، با اندکی کاهش روبرو شد.

 پس از آنکه آمار و گزارش‌هایی منتشر شد که نشان داد رشد مشاغل در آمریکا در ماه نوامبر کندتر شده و افزایش ماهانه دستمزدها هم کمتر از حد انتظار بوده است که این امر حاکی از کاهش فعالیت‌های اقتصادی در این کشور است، گمانه‌زنی‌هایی در مورد دفعات کمتر افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در سال ۲۰۱۹ میلادی به وجود آمد.

گزارش اداره کار ایالات متحده آمریکا درحالی منتشر شد که دلار در معاملات بازارهای آسیایی روز دوشنبه با ۰.۵ درصد کاهش در برابر یورو و ین ژاپن روبرو شد.
در همین حال قیمت منطقه ای طلا با ۰.۱ درصد افزایش به یکهزار و ۲۴۸ دلار و ۹۶ سنت در هر اونس رسید که تقریبا همچنان در بالاترین سطح ۵ ماه خود قرار دارد؛ همچین قیمت طلا در بازار آتی آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به یکهزار و ۲۵۴ دلار و ۲ سنت به ازای هر اونس رسید. 
همچنین ارزش دلار آمریکادر برابر ین ژاپن و یورو با کاهش روبرو شد و بورس های جهانی هم به دلیل نگرانی از رشد کند اقتصادی و ترس از بالا گرفتن تنش مجدد میان پکن و واشنگتن به روند نزولی خود ادامه دادند.
افزایش اشتغالزایی آمریکا در ماه گذشته میلادی ۱۵۵ هزار نفر بود که کمتر از برآورد اولیه ۲۰۰ هزار نفری است؛ ضمن اینکه افزایش دستمزدها هم کمتر از حد انتظار بوده است.  
بر همین اساس، برخی از سیاستگذاران فدرال رزرو در مورد چشم انداز اقتصادی آمریکا دارای لحن احتیاطی هستند و احتمالا این روند احتیاطی را در سیاست پولی خود لحاظ کنند.  
از آنجایی که نرخ بهره پایین هزینه نگهداری طلا را کاهش می دهد زمانیکه انتظار می رود نرخ بهره روند نزولی داشته باشد، قیمت طلا تمایل به روند صعودی خواهد داشت. همچنین نرخ بهره پایین بر روی اوراق قرضه آمریکایی و دلار که با طلا قیمت گذاری می شوند تاثیر خواهد گذاشت. بر پایه این گزارش، برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند تقاضا برای داشتن یک دارایی امن به طلا باز می گردد.

مشکل خاص صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز به روایت عسگراولادی

از سوي ديگر، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگردانند، اما مشکل اینجاست که خریداران خارجی، معمولا وجوه را از طریق سیستم بانکی انتقال می دهند و آنها این سامانه را نمی شناسند.
اسدالله عسگراولادی افزود: خریداران ما، نیما را نمی شناسند؛ آنها برای عرضه وجه، حساب بانکی مطالبه می کنند و می خواهند از طریق یک بانک وجه را پرداخت کنند.
«برای بازگشت ارز، باید مسیر دیگری پیدا کنیم زیرا اگر به حساب بانک ها واریز کنند، نهاد نظارت بر تحریم ها در وزارت خزانه آمریکا حساب آنها را می بندد.»
وی ادامه داد: همه صادرکنندگان معتقدند ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد بازگردد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: 65 سال است که در صادرات فعالیت می کنم؛ اگر در طول این سالها ارز را نمی آوردم که نمی توانستم صادرات خود را ادامه دهم.
وی ادامه داد: اینکه در ماه های اخیر، برخی ها ارز حاصل از صادرات را نیاوردند، نباید به حساب صادرکنندگان نوشت.
عسگراولادی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: وقتی نرخ ارز افزایش یافت، قیمت کالاهای صادراتی به همان میزان رشد کرد اما اکنون که ارز پایین آمده، قیمت ها همچنان بالا مانده اند.