:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صنایع به دلیل ضعف نظارت پسماندها را امحا نمی‌کنند

نمایشگاه مدیریت پسماند از امروز تا 17 آذر در حال برگزاری است.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات با اشاره به برگزاری نمایشگاه مدیریت پسماند که از امروز تا 17 آذر در محل نمایشگاه‌‌های شهر آفتاب در حال برگزاری است می‌گوید . صنایع مطابق قانون موظف هستند تا پسماند خود را با صرف هزینه امحا کنند اما صنعتگران به دلیل ضعف نظارت‌ها پسماند را رها می‌کنند.

غلامرضا طومار، مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته با تاکید برارزش افزوده بالای بازیافت پسماندها گفت:‌ بازیافت و صنایعی که قابلیت بازیافت دارند دامنه وسیعی از مواد را شامل می‌شوند به طور مثال در میان فلزات آهن و فولاد یکی از موادی است که تولید آن مورد توجه جدی مسئولان کشور است و در سند چشم‌انداز توسعه کشور نیز به تولید فولاد کشور توجه جدی شده است.

وی ادامه داد: تمامی فلزات در صنایع مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و دامنه وسیعی از مواد و فلزات مورد بازیافت وجود دارد که به طور قطع برگرداندن آنها به چرخه بازیافت ارزش افزوده بالای را به همراه خواهد داشت.

طومار گفت: نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته درسطح بین‌المللی با حضور 5 کشور خارجی در قالب 15 غرفه برگزار شده است.

مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته گفت: 85 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که از میان آنها 15 شرکت خارجی هستند که از کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، ایرلند شمالی و چین شرکت کرده‌اند. حضور شرکت‌های اروپایی از یک سال گذشته برای شرکت در نمایشگاه بازیافت مناسب بود اما مشکل‌های سیاسی موجب شد تا حضورآنها منتفی شود.

وی ادامه داد:‌ سه شرکت در زمینه بازیافت قطعات الکترونیک در نمایشگاه مدیریت پسماند شرکت‌ کرده‌اند و این درحالی است که در ایران بازیافت مواد الکترونیک به شدت ضعیف است و بخش عمد‌ه‌ای از زباله‌های الکترونیکی از کشور صادر می‌شود که در صورت بازیافت در درون کشور می‌تواند نقش مهمی در ایجاد شغل داشته باشد.

مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته گفت: ظرفیت شرکت‌هایی که کار بازیافت زباله الکترونیک را انجام می‌دهند خالی است.

وی با اشاره به حضور شرکت‌هایی برای آموزش بازیافت زباله گفت: یکی از مشکل‌های کشور تداخل زباله‌هاست و تفکیک زباله از مبدا صورت نمی‌گیرد و تولید پسماند در ایران بسیار بالاست به طوری که سرانه تولید پسماند هر ایرانی در برخی از استان‌ها 800 و در برخی از استان‌ها کمتر از یک کیلوگرم در روز است.

وی گفت: انرژی زیادی باید برای جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله هزینه شود و ماشین‌الات، سوخت از جمله موضوع‌هایی است که با افزایش تولید زباله باید برای آن هزینه شود.

مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته گفت: اگر بتوان با فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله گام برداشت تولید زباله از مبدا کاهش خواهد داشت و این موضوع می‌تواند موجب کاهش پسماندها و شیرابه‌ها شود.

طومار ادامه داد:‌ پسماند شامل بخش خانگی و شهری، صنعتی، بیمارستانی و کشاورزی است و هر کدام از این بخش‌ها مدیریت خاص خود را می‌طلبد و دستگاه‌های مربوط در تلاش هستند تا قوانین و مقرارتی را که مربوط به آنها است را اصلاح کرده و ساماندهی کنند.

وی گفـت: اگر فرهنگ‌سازی عمومی وجود نداشته باشد کاهش تولید زباله اتفاق نمی‌افتد. صنایع مطابق قانون موظف هستند تا پسماند خود را با صرف هزینه امحا کنند اما صنعتگران به دلیل ضعف نظارت‌ها پسماند را رها می‌کنند در حالی که صنایع باید بدانند رها کردن این پسماندها چه اثرهایی به دنبال دارد و دستگاه‌های ناظر هم به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

مدیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با ورود به بحث بازیافت ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه بیاورند و حجم عمده‌ای از پسماند صنایع قابلیت بازیافت را دارد.

طومار گفت:‌در حوزه شهری نیز فرهنگ سازی از درون خانواده‌ها موجب می‌شود تا تولید زباله کاهش پیدا کند و با شیوه جداسازی بخش عمده‌ای از هزینه‌های شهرداری بابت جداسازی زباله کاهش پیدا می‌کند.

نمایشگاه بین‌المللی بازیافت و مدیریت پسماند با حضور شرکت‌هایی از آسیا،اروپا،آمریکای جنوبی از امروز تا 17 آذر در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است.