:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وابستگی بودجه ۹۸ به نفت در کمترین سطح ممکن

۶ محور بودجه ۹۸ دولت با ملاحظات تحريم و كمترين وابستگي به نفت، لایحه ۱۴ جلدی 15 آذر رونمایی می شود

آنطور که شنیده شده، دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت ۵۴ دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است و پیش‌بینی می‌شود روزانه یک میلیون و پانصد هزار بشکه آمار فروش نفت در کشور باشد و به دلیل وجود تحریم ها و برنامه‌ریزی دولت آمریکا برای تضعیف ایران توسط کاهش فروش نفت، دولتمردان بودجه ۹۸ را به گونه ای تنظیم کرده اند تا سهم درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از ۲۵ درصد نباشد.
کد خبر: ۱۲۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
اقتصاد گردان - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با وجود تعطیلی مجلس، لایحه ۱۴ جلدی بودجه سال آینده کل کشور فردا (پنجشنبه ۱۵ آذرماه) رونمایی خواهد شد.

محمد باقر نوبخت ظهر امروز (چهارشنبه) و در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: دولت ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی، دارو و نهاده های کشاورزی در بودجه سال آینده لحاظ کرده است و اگر ارز دیگری باقی بماند عمده سهم دولت را برای تنظیم بازار نیما در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد داد.

وی در عین حال خاصر نشان کرد که ارز مازادی که در اختیار دولت باقی خواهد ماند بیش از چند میلیارد دلار نخواهد بود. رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد که این ۱۴ میلیارد دلار بخشی از طریق نیما و بخشی با نرخ دولتی که بین ۵ هزار و ۶۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰ تومان پیش بینی شده، تامین خواهد شد.

نوبخت توضیح داد که این ارقام پیش بینی هایی است که در بودجه لحاظ نمی شود اما در محاسبات در نظر گرفته می شود و ارقام تسعیر نرخ ارز تاثیری در بودجه نخواهند داشت. معاون رییس جهور ادامه داد که دولت لایحه بودجه سال ۹۸ را مطابق با آئین نامه ۱۸۶ فردا (پنجشنبه ۱۵ آذرماه) و در مهلت قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که هرچند که از فردا و به مدت ۱۰ روز مجلس به منظور سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه خود تعطیل است اما در اولین روزی که جلسه علنی مجلس برگزار شود، رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه به خانه ملت خواهد رفت. نوبخت گفت: فردا در سازمان برنامه و بودجه از ۱۴ جلد لایحه بودجه سال آینده رونمایی خواهد شد.


 لایحه بودجه ۹۸ از سوی دولت تهیه و تنظیم شده و آماده ارائه به مجلس است ولی بودجه در حالی تنظیم شده که حدود یک ماهی از آغاز دوباره تحریم ها می گذرد و سال ۹۸ در سایه تحریم ها است.

بودجه را می توان به نوعی کیف پول دولت محسوب کرد، کیف پولی که از اواسط سال قبل برای آن برنامه ریزی و درآمد و مصرف هر سازمان، ارگان و بخشی به صورت جداگانه مشخص می شود.

بودجه‌ریزی در هر کشور شیوه‌ای متفاوت دارد و در ایران نیز می توان آذر را ماه بودجه‌ای کشور نامگذاری کرد و اکنون نیز کمتر از یک روز به مهلت قانونی ( ۱۵ آذر) دولت برای تحویل بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. بودجه ای که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه بنا بر شرایط فعلی کشور و همچنین استمرار تحریم‌ها در سال آینده، ۵ ویژگی مهم از جمله حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، تقویت انضباط بودجه‌ای، اصلاحات در رویه‌ها و فرآیندها و در آخر افزایش پایداری بودجه در مقابل تکانه های بین المللی را عنوان شده است.

بودجه ۹۸، با رنگ و بوی تحریم

در سال‌جاری نیز به روال هر سال اقدامات لازم برای تهیه لایحه بودجه از اواسط تابستان به صورت جدی آغاز شد. در همین راستا، محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، نیز طی روهای اخیر درباره لایحه بودجه ۹۸، اظهارداشت: طبق ماده یک محاسبات عمومی، بودجه برنامه‌ای یک ساله و حاوی سه نکته مهم، از جمله پیش بینی منابعی که در آن سال محقق می شود، برآورد مصارف و نکته سوم، مصارفی که باید ما را به اهداف مورد نظر برساند، است.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سال ۱۳۹۸سال ویژه ای است زیرا به قول تحریم کنندگان، در یکی از بی‌رحمانه ترین و سخت ترین تحریم ها باید کشور را اداره کنیم و سایه تحریم بر منابع، مصارف و اهداف خواهد افتاد و هنر ما تجهیز منابع و مصارف و اهداف دور زدن تحریم خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش ما بر این بود تا منابع به دقت انتخاب شود در ادامه تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بودجه، توجه به معیشت مردم و کارکنان دولت است و از آنجایی که بودجه دخل و خرج دولت محسوب می شود و باید خرج دولت برای حقوق و دستمزد مورد توجه قرار گیرد، خوشبختانه تاکنون براساس ۲۰ درصد افزایش حقوق برنامه‌ریزی شده است.

نوبخت با بیان اینکه، حقوق جز پرداخت های جاری است، گفت: هدف ما برای سال ۱۳۹۸ رشد تولید واشتغال و کاهش فقر مطلق است به دنبال افزایش اشتغال، رشد تولید و مقابله با فقر مطلق هستیم و برای رسیدن به رشد اقتصادی از دو مسیر منابع دولتی برای طرح های عمرانی دولتی پیش بینی شده است.

۶ محور دولت در بودجه ۹۸

براساس اعلام دولت، اهداف اصلی بودجه ۹۸، ارتقای معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، تقویت انضباط بودجه است. همچنین افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت و همسان سازی حقوق بازنشستگان، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌ای، حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، استمرار طرح مقابله با فقر مطلق، استمرار طرح تحول سلامت و در آخر تداوم پرداخت یارانه نقدی را از جمله برنامه ریزی های دولت برای سال ۹۸ عنوان کرد.

از سویی دیگر دولت جهت‌ها و سیاست‌های بودجه‌ای در سال ۹۸ را در ۶ بند جمع بندی کرده است که شامل: همگرایی کلیه اقدامات و ظرفیت های کشور در ارائه کالاها و خدمات عمومی، اهتمام انضباط مالی در بودجه و اصلاح نظام اداری در جهت افزایش کارایی و منطقی نمودن اندازه دولت، توانمندسازی و افزایش بهره‌وری شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، تجهیز منابع عمومی غیرنفتی، ساماندهی طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد می شود.

وابستگی بودجه ۹۸ به نفت در کمترین سطح ممکن

 آنطور که شنیده شده، دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت ۵۴ دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است و پیش‌بینی می‌شود روزانه یک میلیون و پانصد هزار بشکه آمار فروش نفت در کشور باشد و به دلیل وجود تحریم ها و برنامه‌ریزی دولت آمریکا برای تضعیف ایران توسط کاهش فروش نفت، دولتمردان بودجه ۹۸ را به گونه ای تنظیم کرده اند تا سهم درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از ۲۵ درصد نباشد.

همچنین عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی اخیرا درخصوص نرخ ارز در لایحه بودجه تاکید کرد: ارقام بودجه هنوز نهایی نشده، ولی به نظر من در بودجه ۹۸ نرخ دلار برای تسعیر درآمدهای نفتی چیزی حدود ۵۷۰۰ خواهد بود. علاوه بر این دولت برای روند افزایشی بودجه نیز فکری کرده و یکی از برنامه خود برای سر و سامان دادن به نقدینگی سرگردان در کشور و همچنین افزایش اشتغال، واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده و آنطور که شنیده شده، دولت بری اشتغال مولد نیز در بودجه سال آینده خبرهای خوبی دارد.

نیمه بودجه‌ای آذرماه

حال باید منتظر ماند تا پانزدهم آذر ماه که بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت مهلت ارائه بودجه به مجلس را دارد و سپس بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی از زمان تقدیم لایحه بودجه، آن را بررسی می‌کنند و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را به این کمیسیون‌ها ارائه کنند و کمیسیون‌ها جمع‌بندی مطالب خود را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌کنند و در آن‌جا به کلیات بودجه در مدت یک ماه رسیدگی می‌شود.

به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با توجه به سفر رییس جمهور به سمنان، احتمال دارد وی نتواند لایحه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم کند اما هیات رییسه مجلس تصمیم گرفت اگر نظر دولت بر این باشد که پنجشنبه پانزدهم آذر، لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند آمادگی داریم جلسه علنی مجلس را در این روز تشکیل دهیم.

اما نکته مهم این است که بودجه ۹۸ خوشبینانه تهیه نشده باشد و به گونه‌ای نباشد گه فقط هزینه‌ها تحقق یابد اما درآمدها طبق انتظار و برنامه‌ها نباشد و به مانند گذشته دولت با کسری بودجه مواجه و تلنبار این کسری‌ها باعث تورم افسارگسیخته در جامعه شود