:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

اعتبار عشایر به عشایر نمی‌رسد

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: پول و اعتبار تخصیص یافته به عشایر در مناطق عشایر نشین هزینه شود.
کد خبر: ۱۲۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
اقتصادگردان- کرمعلی قندالی در جلسه شورای عشایری آذربایجان غربی که در محل استانداری استان برگزار شد، افزود: صرف اعتبار عشایر به روستاها به بهانه روستای عشایری ظلم به عشایر بوده و باید اعتبار عشایر در مناطق عشایرنشین هزینه شود.

قندالی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از استان‌های شاخص در بخش عشایری کشور است و باید مناطق عشایری این استان با حمایت استاندار و مسوولان استانی توسعه و تجهیز شوند، تصریح کرد: باید بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده هر استان به توسعه و بهبود زیرساخت‌های مناطق عشایر نشین هزینه شود.

وی به پایین بودن نرخ باسوادی در استان اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام شده در خصوص باسوادی افراد ۱۰ تا ۵۰ سال بازمانده از تحصیل در استان در سال‌های اخیر خوب بوده ولی تا متوسط کشوری فاصله دارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران  با اشاره به اینکه جمعیت کنونی عشایر کشور بین یک میلیون و 200 هزار نفر تا یک میلیون و 500هزار نفر متغیر است، خاطرنشان کرد: از سال ۶۶ تاکنون آمار مطلق عشایر هیچ گونه تغییری نکرده است و  برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا کاهش جمعیتی نداشته باشیم. به عنوان مثال تسهیلات و اعتباراتی برای جبران خشکسالی و رونق اشتغال پایدار عشایر استان در نظر گرفته شده است.

زینال زاده، مدیر کل امور عشایرآذربایجان غربی نیز در جلسه شورای عشایری استان با اشاره به اینکه آذربایجان غربی سومین استان عشایر نشین کشور است، افزود: استان با داشتن ۱۲ ایل، ۲۱ طایفه ۳۲۹ آبادی عشایرنشین و ۲۵۵۹۰ خانوار عشایری سومین استان عشایر نشین کشور است.

وی با اشاره به اینکه از ۴۵ هزار تن گوشت قرمز تولید شده در کشور ۱۵ هزار تن آن توسط عشایر استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان  (نزدیک به ۶۱ درصد مراتع استان ) در قلمرو زیستی عشایر است که شرایط مناسب برای عشایر را فراهم کرده است.

وی در خصوص وضعیت سواد عشایر آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: از کل افراد لازم التعلیم استان نزدیک به۵۶ هزار نفر مربوط به عشایر است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.

زینال زاده با تاکید بر اینکه عشایر آذربایجان غربی با تولید ۴۲ درصد از صنایع دستی عشایری کشور، رتبه اول را در تولید صنایع دستی دارند، اظهار کرد: عشایر استان سالانه با تولید ۱۵۷۰۰ متر قالی و قالیچه قریب به ۱۰ درصد تولیدات این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۵۰۰ خانوار از اول انقلاب تاکنون عضو ۱۰ شرکت و اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان شده‌اند، ادامه دهد: امور عشایر آذربایجان غربی با پرداخت وام و تسهیلات به زنان عشایر درصدد تقویت امر مهم تعاون در جامعه عشایری است. آذربایجان غربی از نظر دریافت سرانه عشایری رتبه سوم کشوری را دارد.

زینال زاده تصریح کرد: عشایر استان به دلیل کاهش نزولات و ذخایر آبی و خشکسالی چشمه سارها با مشکلات زیادی روبرو هستند و نیازمند تخصیص اعتبار و توجه جدی هستند.

استاندار آذربایجان غربی نیز گفت‌: ۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به عشایر استان بسیار ناچیز است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی شهریاری در جلسه شورای عشایری آذربایجان غربی افزود: در سال جاری ۲ میلیارد تومان از اعتبارات ارزش افزوده استانی به عشایر استان اختصاص یافته که با توجه به سومین استان عشایر نشین کشور سهم بسیار ناچیزی است‌.

شهریاری تصریح کرد: اعتبارات ارزش افزوده استانی به دلیل نامناسب بودن زیر ساخت‌های عشایری استان باید صرف تجهیز زیرساخت‌ها از جمله راه، آموزش و درمان عشایر شود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از جمعیت عشایر استان بی سواد هستند خاطرنشان کرد: استان در شاخص بیسوادی بسیار پایین است واین شاخص پایین در سایر شاخص ها عمرانی، اقتصادی واجتماعی تاثیر متقابل گذاشته است.

در ادامه شاهین علیزاده فرماندار ماکو نیز با اشاره به مشکلات منطقه بورالان ماکو خاطرنشان کرد: منطقه عشایر نشین ماکو(بورالان) در موضوع آب رسانی نیازمند توجه ویژه است.

فرماندار ماکو بااشاره به اینکه در بحث هزینه کردها با مشکل مواجهه هستیم اظهار کرد: درسال جاری ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به عشایر ماکو اختصاص یافته که با وجود مشکلات در موضوع آبرسانی و راه این اعتبار کافی نیست.

علیزاده تاکید کرد: در منطقه بورالان ماکو ۱۵ روستا وجود دارد که ۷ روستای آن عشایر نشین بوده که نیاز به امکانات اولیه از جمله راه، آب، آموزش و درمان دارند.