:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
آخرین وضعیت ساخت قطعه یک آزادراه تهران–شمال

کارگران تا اطلاع ثانوی مشغول کارند

هرچند با آغاز دولت یازدهم و همزمان با شکل‌گیری یک همکاری منظم میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان سرعت ساخت آزادراه تهران – شمال به شکل قابل توجهی افزایش یافت اما به نظر می‌رسد همچنان برای رسیدن به افتتاح نهایی این طرح تاریخی راهی طولانی در پیش دارد.
کد خبر: ۱۲۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
اقتصادگردان- آزادراه تهران – شمال که طرح ابتدایی ساخت آن به نیمه دهه ۵۰ باز می گردد و کلنگ رسمی ساختش در دهه ۷۰ به زمین خورده در شرایطی به حیات خود ادامه می دهد که پس از افتتاح قطعه چهارم که از نظر جغرافیایی موقعیتی متفاوت با دیگر بخش ها داشت، در سه قطعه باقی مانده هنوز جریان عملیاتی ادامه داشته و هنوز امکان برقراری ترافیک در آنها وجود ندارد.

در این میان قطعه نخست آزادراه بیشترین وعده را برای افتتاح داشته و سال ها پس از آغاز فعالیت چینی ها در این بخش و سپس فعال کردن پیمانکاران ایرانی به نظر می رسد نتوانسته مقدمات لازم برای رسیدن به بهره برداری نهایی را طی کند.

این قطعه که بخش قابل توجهی از پیشرفت سال های اخیر خود را مدیون هماهنگی ایجاد شده میان وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما و بنیاد مستضعفان به عنوان مسئول اجرای پروژه است، هرچند به درصدهای بالایی از پیشرفت دست یافته اما هنوز راهی طولانی تا افتتاح دارد و این صحت وعده های گذشته را کمرنگ می کند.

قطعه نخست آزادراه تهران – شمال ابتدا بنا بود در سال ۹۵ به بهره برداری برسد با امکان پذیر نشدن افتتاح به جمع طرح هایی وارد شد باید در سال ۹۶ به بهره برداری نهایی برسد.

رییس بنیاد مستضعفان که تابستان سال گذشته مهمان ایسنا بود وعده داد که قطعه نخست در زمستان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد. وعده ای که با مشکلات جوی به وجود آمده در منطقه عملا امکان اجرایی شدن نیافت تا پس از آن ابتدا بهار و سپس پایان تابستان سال جاری به عنوان زمان های احتمالی افتتاح این طرح در نظر گرفته شود، وعده هایی که البته همان زمان نیز از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی قدری دور از واقعیت به شمار رفت.

حالا و با نزدیک شدن به زمستان سال ۹۷ به نظر می رسد هنوز شرایط برای اعلام زمان نهایی افتتاح این قطعه از آزادراه تهران – شمال فراهم نشده است.

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی که به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس از کارگاه این پروژه بازدید کرده هرچند از پیشرفت قابل توجه طرح سخن گفته اما زمانی را برای بهره برداری نهایی نیز مشخص نکرده است.

بر اساس گفته وی با وجود سرمای هوا و شرایط اقلیمی خاص و همچنین محدودیت‌های ترافیکی در جاده چالوس، عملیات روسازی بتنی در منطقه یک با پیشرفت فیزیکی۵۶ درصدی در حال اجرا است. همچنین منطقه یک آزادراه که با کاهش ۶۲ کیلومتری مسیر از لحاظ ترافیکی مهمترین بخش این پروژه محسوب می‌شود، هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد مراحل اجرایی را طی می‌کند.

سرمای هوا و شرایط خاص جغرافیایی منطقه باعث شده با رسیدن به فصل سرما باز هم شرایط برای پیگیری کار با سختی جدی مواجه شود و در این فضا احتمال آن وجود دارد که بهره برداری از قطعه یک باز هم به فصل گرما موکول شود، بهره برداری که آن قدر به تاخیر افتاده که آزادراه تهران – شمال را به یک افسانه تمام نشدنی تبدیل کرده است.