:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اختلاف نظر روسیه و عربستان درباره تقسیم کاهش تولید نفت

با وجود این که پوتین از ادامه همکاری با اوپک خبر داده است، روسیه و عربستان سعودی هنوز درباره جزییات توافق جدید برای کاهش تولید نفت به توافق نرسیده اند.
کد خبر: ۱۲۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
اقتصادگردان- منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: مقامات انرژی دو کشور اوایل هفته جاری در مسکو دیدار کردند اما درباره نحوه تقسیم هر گونه کاهش تولید جدید اختلاف نظر داشتند. اوپک و متحدانش قرار است هفته جاری برای تعیین سیاست تولید خود برای سال ۲۰۱۹ در وین دیدار کنند.

قیمت نفت پس از این که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی توافق کرد دو کشور به همکاری برای مدیریت بازار نفت ادامه دهند، روز دوشنبه بیشترین افزایش را از ژوئن داشت.

پوتین در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بوینوس آیرس گفت: آمار نهایی که درباره آن تصمیم خواهیم گرفت هر چه باشد، ما توافق کردیم وضعیت بازار را رصد کرده و فورا واکنش نشان دهیم.

به گفته منابع آگاه، در مذاکرات مسکو مقامات درباره این که هر طرف چه میزان کاهش تولید را باید برعهده بگیرد اختلاف نظر داشتند. عربستان سعودی استدلال داشت پیشنهادهای روسیه که براساس آن، این کشور تولیدش را حداکثر ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد به معنای آن است که عربستان باید عمده کاهش تولید را بر دوش بکشد.

اگر مذاکرات میان وزیران انرژی دو کشور از بن بست خارج نشود توافق نهایی ممکن است مستقیما توسط رییس جمهور روسیه و ولیعهد عربستان سعودی شکسته شود. در هر صورت، توافق نهایی باید توسط پوتین تایید شود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و رییس دوره ای اوپک روز یکشنبه اظهار کرده بود اوپک پلاس در دیدار آتی خود درباره کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ به توافق خواهد رسید. تیمهای فنی سرگرم کار روی سطح کاهش تولید ضروری و مبنای کاهش تولید هستند.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس که روز دوشنبه در وین دیدار کرد، هیچ توصیه ای درباره عرضه به این گروه ارایه نکرد. طبق ارزیابی این کمیته، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید ۱۰۸ درصد در اکتبر بود. کمیسیون اقتصادی اوپک هفته گذشته اعلام کرده بود اوپک برای اجتناب از مازاد عرضه در بازار، باید تولیدش را کاهش دهد.

تدارکات برای دیدار روز پنج شنبه اوپک با تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از این گروه مختل شد. با وجود این که قطر تولیدکننده کوچکی به شمار می‌رود اما خروجش مقامات اوپک را ناچار خواهد کرد اهداف تولید ۱۴ عضو دیگر را مورد بازبینی قرار دهند.