:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

آخرین آمار تلفات مرگ خاموش در ایران، استان‌های پرحادثه مشخص شدند

آخرین آمار تلفات مرگ خاموش اعلام و استان‌های پرحادثه و کم حادثه معرفی شد.
کد خبر: ۱۲۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
اقتصادگردان- رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز، امروز در نشست خبری آخرین آمار تلفات مرگ خاموش را اعلام و استان‌های پرحادثه و کم حادثه را معرفی کرد.

یوسفی‌پور، با بیان این‌که سرانه حوادث ناشی از مرگ خاموش در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ به ازای هر مشترک، ٢٣ درصد کاهش داشته است، گفت: حدود ١٦سال است که مسئولیت کنترل ایمنی و فنی لوله‌کشی داخلی بر عهده شرکت ملی گاز نیست اما این شرکت مسئولیت اجتماعی خود را حفظ کرده است. اما وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و...نیز در این حوزه مسئولیت دارند.

وی افزود: تلفات در آتش‌سوزی و انفجار ناشی از گاز طبیعی، زیر یک درصد افزایش داشته و این درحالی است که سالانه میزان مشترکین گاز طبیعی، چهار درصد افزایش می‌یابد.

درخواست از وزارت راه برای رسیدگی به موضوع دودکش

رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز، در ادامه درباره عوامل مرگ خاموش توضیح داد: ٦٠درصد دلیل مرگ خاموش دودکش است و این سوال وجود دارد که چرا دودکش در این ایران مسوول واقعی ندارد؟ از وزارت راه خواهش می‌کنیم به این موضوع رسیدگی کنند. حدود ٢٦ درصد تلفات ناشی از نواقص وسایل گازسوز، حدود ١٠ درصد عدم تهویه مناسب و حدود پنج درصد استفاده از وسایل پخت و پز است.

معرفی استان‌های پرحادثه و کم حادثه


یوسفی‌پور ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبلش، استان‌های خراسان شمالی و سمنان از نظر حادثه‌خیزی در رده بالا قرار گرفته‌اند. سال ۱۳۹۵ استان اردبیل پرحادثه بود که این استان در سال ۱۳۹۶ وضعیت بهتری پیدا کرد. اما وضعیت سمنان در این حوزه برعکس بوده است.

وی وضعیت کشور در فضای استفاده از گاز طبیعی در بخش مسکونی را به این صورت تشریح کرد که حدود شش درصد پرحادثه، حدود ٢٦درصد متوسط در حادثه‌خیزی، حدود ٢٦ درصد کم حادثه و حدود سه درصد بدون حادثه بودند.

رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز، با بیان این‌که وضعیت استان سمنان از نظر حادثه‌خیزی بسیار زیاد است، اظهار کرد: میزان حادثه در استان همدان بسیار کم است. هم‌چنین استان چهارمحال و بختیاری که بسیار سرد است، کم‌حادثه بوده، درحالی که بوشهر که هوای گرمی دارد، حادثه‌خیزی بیش‌تری داشته است و باید گفت دمای استان در میزان حادثه‌خیزی تاثیری ندارد.

یوسفی‌پور افزود: از ابتدای سال ۱۳۷۴ تا انتهای سال ۱۳۹۶ حدود ٢٥٠٠ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور توزیع شد که موجب پیشگیری از حدود ١٨٠٠میلیون تن آلایندگی هوا شده است.

درخواست شرکت گاز از وزارت راه

وی در ادامه درباره تقاضاهای شرکت ملی گاز از وزارت راه توضیح داد: از وزارت راه می‌خواهیم مبحث ٢٢ که مقررات ملی ساختمان است را اجرا کنند. هم‌چنین مبحث ١٧ را که مقررات ملی ساختمان است، بازنگری و به‌روزسازی کنند و نمایندگان نظام مهندسی نظارت مسئولانه در الزامات ایمنی داشته باشند.

فوت ٣١١نفر ناشی از گاز طبیعی در سال ٩٦

رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز در ادامه از فوت ٣١١ نفر ناشی از گاز طبیعی در سال 1396 خبر داد و گفت: از این تعداد ١١٠ نفر به‌دلیل اشتعال و انفجار فوت شدند  و ٢٠١ نفر مرگ خاموش داشته‌اند. به‌طور کلی فوت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار در استان‌های تهران و خوزستان بیش‌تر و مرگ خاموش در استان‌های آذربایجان و تهران بیش‌تر بوده است.