:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
صادرکنندگان، ارز را به بانک ها و صرافی های مجاز عرضه کنند، ارز حاصل از صادرات کجاست؟

همتي: عرضه ارز افزایش یافته و نرخ ارز باید به سمت تعادل حرکت کند، محدودیت در انتخاب ارز درخواستی، كاهش نرخ ها

تداوم افت قیمت سکه در بازار، اُفت ۲۴۰ تومانی یورو، دلار 11600 تا 11900 معامله شد، سكه 3 ميليون و 770 هزار تومان داد وستد شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۴۰ هزار تومان کاهش یافت و هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) نیز در بازار ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز که روز سه شنبه ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان ارزش گذاری شده بود، ۳ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۲۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶

اقتصاد گردان - صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره، مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند؛ برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان، ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز عرضه کنند و بانک‌ها و صرافی های خریدار ارز از صادر کنندگان مکلفند نسبت به ثبت ارز خریداری شده در سامانه سنا به منظور رفع تعهد صادرکننده به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدام کنند.
 بانک مرکزی در راستای تمهیدات لازم به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از  صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند در خواست كرد كه  ارز حاصل از صادرات خود را در بانک ها و صرافی های مجاز عرضه کنند و در این خصوص تمام بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز، آماده خرید ارز صادراتی آنها هستند. گفتنی است در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهامی درخصوص موارد فوق، شماره تلفن‌های 29953749 و 29953747 معرفی می شود.

حرکت نرخ ارز به سمت تعادل

از سوي ديگر، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حرکت نرخ ارز به سمت تعادل، گفت: عرضه ارز افزایش یافته و با تعادل بین عرضه و تقاضا، نرخ ارز باید به سمت تعادل حرکت کند و در حال حاضر روند حرکتی رضایتبخش است.
وی در باره پیش‌بینی قیمت دلار نیز گفت: قیمت ارز را بازار تعیین می‌کند و نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای آن اعلام کنیم.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: کشور باید وارد دوره رونق شود و با روندی که در نرخ تورم و ارز وجود دارد پیش‌بینی می‌کنیم که اوضاع بهتر شود. وی درباره وام مسکن نیز گفت: در بخش مسکن باید توسعه جدی داشته باشیم چراکه مسکن نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد. تصمیمات جدید برای تامین منابع بخش مسکن به زودی اعلام می‌شود. همتی با بیان اینکه تامین منابع بخش مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: برای سال آینده باید برنامه تامین منابع را پیش‌بینی کنیم و در حال مطالعه بر روی آن هستیم که ابعاد آن به زودی اعلام می‌شود.

تداوم افت نرخ ارز و سكه و طلا 

در حالي كه نرخ ميانگين ارزها بر اساس اعلام سامانه سنا بر اساس قيمتهاي روز سه شنبه براي دلار 12 هزار و 150 تومان و يورو 13 هزار و 990تومان ، يوان 1921 تومان  و پوند 15 هزار و 827 تومان اعلام شده است، اما بازار آزاد شاهد افت قيمت دلار به زير 12 هزار تومان بود و روز چهارشنبه قيمت دلار بين  11 هزار و 660 تا 11900 تومان معامله شد كه نشان دهنده تداوم روند كاهشي نرخ ارز در روزهاي اخير است. براين اساس قيمت ساير ارزها نيز كاهشي بوده و  هر یورو که روز سه شنبه ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان فروخته می شد، با ۲۴۰ تومان کاهش ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان  در روز چهارشنبه اعلام شده است. 

در بازار طلا نيز در حالي كه اونس جهانی با سه سنت افزایش نسبت به روز سه شنبه هزار و ۲۱۴ دلار ارزشگذاری شد اما قيمت طلا در بازار ايران به خاطر كاهش نرخ دلار، روند نزولي داشت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۴۰ هزار تومان کاهش یافت و هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) نیز در بازار ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز که روز سه شنبه ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان ارزش گذاری شده بود، ۳ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با کاهشی ۶۵ هزار تومانی نسبت به روز سه شنبه یک میلیون و ۹۰۱ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه بهار آزادی نیز در مدت زمان مشابه یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۵۵ هزار تومانی را نشان می دهد. سکه گرمی نیز از کاهش قیمت در امان نبود و با ۱۱ هزار تومان اُفت نسبت به روز سه شنبه ۶۴۱ هزار تومان ارزشگذاری شده بود.
مشاهدات خبرنگار ما از بازار نشان می دهد که هر مثقال طلا ا یک میلیون و ۴۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۳۹ هزار و ۹۰۰ و هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۴۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می شد. 

محدودیت در انتخاب ارز درخواستی در بخش خرید ارز

 از سوي ديگر، سامانه جامع تجارت طی اطلاعیه ای محدودیت در انتخاب ارز درخواستی در بخش خرید ارز خبر داد و بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی، تنها در صورتی می‌توان در فیلد «ارز درخواستی» یکی از ارزهای یورو، دلار آمریکا و درهم امارات را انتخاب کرد که ارز گواهی ثبت آماری یکی از این نوع ارزها باشد.
به عنوان مثال در صورتیکه ارز گواهی ثبت آماری یوان چین باشد، در فیلد «ارز درخواستی» انتخاب تمام ارزها به جز ارزهای یورو، دلار آمریکا و درهم امارات امکان پذیر است. اما در صورتی که ارز گواهی یکی از ارزهای یورو، دلار آمریکا، درهم امارات باشد امکان انتخاب همه ارزها فراهم است.

خرید و فروش آنلاین طلا متوقف شد

 همچنين عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی از توقف کار کسب و کارهای مجازی در حوزه خرید و فروش سکه، طلا، جواهر و مصنوعات آن خبر داد.
رضا الفت‌نسب ضمن تائید این موضوع که در حال حاضر داد و ستد آنلاین سکه، طلا و مصنوعات آن متوقف شده و غیر مجاز است،توضیح داد:  پیش از این مجوزهایی برای معاملات طلا و مصنوعات آن در فضای مجازی از سوی اتاق اصناف و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی صادر شده بود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما در حال حاضر ما فعالیت این کسب و کارها متوقف کرده‌ایم تا آئین نامه مربوطه تدوین و تعیین تکلیف آنها انجام شود.»
الفت‌نسب به تمایل مردم برای خرید سکه و طلای آب‌ شده اشاره می‌کند که با هدف سرمایه‌گذاری انجام می‌شود؛ موضوعی که به گفته او هنوز در مورد آنها تصمیم‌گیری نشده و خرید و فروش آنلاین آنها ممنوع و غیر قانونی‌ است:  «خرید و فروش آنلاین سکه ممنوع است و ما هم برای هیچ کس چنین مجوزی صادر نمی‌کنیم. در مورد طلای آب شده نیز با کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تشکیل جلسه داده‌ایم تا بتوانیم این موضوع را بررسی کرده و به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.»
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی از فعالان مجازی و استارتاپ‌های طلا و جواهر درخواست کرد که در این زمینه نگرانی نداشته‌باشند چراکه نتایج این آئین‌نامه به نحوی‌ست که معاملات را شفاف خواهد کرد و این نتیجه به نفع فعالان بازار سنتی، آنلاین و خریداران خواهد بود. او همچنین پیش‌بینی کرد که این آئین نامه تا اواخر امسال به نتیجه خواهد رسید.
در همین مورد «محمد کشتی‌آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از مردم خواست که فعلا به صورت سنتی طلا، سکه و مصنوعات خریداری کنند. او گفته که در آینده بسیار نزدیک اقداماتی انجام می‌شود که معاملات طلا را در فضای مجازی ممکن خواهد کرد:«در فضای مجازی هنوز هیچ مجوزی از هیچ ارگانی برای داد و ستد طلا و جواهر و سکه داده نشده است و با توجه حساسیت‌های موجود بهتر است که مردم در چنین فضاهایی طلا نخرند.»
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر به شهروندان توصیه کرد که طلا، سکه و جواهر را از واحدهایی که دارای جواز کسب از اتحادیه هستند، خریداری کنند چراکه تنها در این صورت امکان پیگیری شکایات وجود دارد.

دولت نرخ ارز تعیین نکند/ ارز حاصل از صادرات کجاست؟

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد که دولت باید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور نظارت داشته باشد اما نباید قیمت ارز را تعیین کند.

مجیدرضا حریری در گفتگو با  ایبِنا درباره بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: مهم نیست که هر فعال اقتصادی چه رقمی تراکنش مالی یا صادرات داشته باشد؛ مهم این است که تمام تراکنش ها و میزان صادرات آن قابل رصد باشد.

وی ادامه داد: دولت باید بداند اگر صادرکننده ای از یک دلار تا هزاران میلیارد دلار صادرات داشته، ارز حاصل از آن را چه کرده است؟

بانک مرکزی روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی را ابلاغ کرد که براساس آن صادرکنندگان به چهار گروه تقسیم بندی می شوند. براین اساس صادرات کمتر از یک میلیون دلار معاف از عرضه ارز به سامانه نیما هستند و دسته های دوم (صادرات تا ۳ میلیون دلار) و سوم (صادرات تا ۵ میلیون دلار) به ترتیب باید ۵۰ و ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما عرضه کنند. اما صادرکنندگانی که بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال صادرات دارند باید ۹۰ درصد ارز صادراتی خود را به نیما عرضه کنند.

عضو اتاق بازرگانی به رقم رسمی اعلام شده قاچاق در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود و همچنین رقم نامشخصی نیز سرمایه از کشور خارج می شود؛ سوال این است که ارز لازم برای این کار از کجا تامین می شود؟

حریری ادامه داد: دولت به طور مستقیم از طریق بانک مرکزی و غیر مستقیم از طریق شرکت های خصولتی، ۹۰ درصد ارز موجود در بازار را تامین می کند. این در حالی است که صادرات بخش خصوصی بین ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال است و این بخش نیز ناچار به بازگرداندن ارز برای تامین سرمایه در گردش خود است.

وی تقسیم بندی صادرکنندگان را اقدام درستی ندانست و افزود: از نظر بخش خصوصی هر فعالی که از دولت برای تولید یا خدمات خود یارانه می گیرد باید تمام ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند؛ دولت خوراک پتروشیمی ها را با نرخ نیما تامین می کند و آنها موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ نیما بفروشند.

این صادرکننده ادامه داد: انرژی حجم بزرگی از قیمت تمام شده محصولاتی مانند فولاد و سیمان را به خود اختصاص می دهد و چون این صادرکنندگان از یارانه انرژی دولتی استفاده می کنند نیز باید ارز خود را با نرخی که دولت اعلام می کند، بفروشند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با این حال یکسری از کالاها مانند فرش، صنایع دستی، پسته و خشکبار یارانه ای از دولت نمی گیرند که بخواهند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ نیما در بازار عرضه کنند. هرچند دولت باید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات این کالاها نظارت داشته باشد تا به چرخه اقتصاد بازگردند اما اجبار به فروش آن با نرخ نیما درست نیست.

وی به معافیت صادرکنندگان کمتر از یک میلیون دلار در سال از عرضه ارز به سامانه نیما اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث می شود تا یک صادرکننده ۱۰ میلیون دلاری، ۱۰ کارت بازرگانی برای ۱۰ نفر از کارکنان خود گرفته و با کارت هر نفر بخشی از صادرات خود را انجام دهد.

حریری اجبار به بازگرداندن ارز را عاملی برای کاهش انگیزه صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: فرض کنید که صادرکننده ای حدود ۱.۵ میلیون دلار در سال صادرات داشته باشد؛ چون براساس بخشنامه جدید باید ۳۰ درصد از ارز صادراتی خود را با نرخ نیما بازگرداند، ترجیح می دهد بیشتر از یک میلیون دلار صادرات نداشته باشد چون به هرحال فاصله ۸ تا ۹ هزار تومانی نرخ ارز در نیما با ۱۴ هزار تومانی در بازار آزاد کم نیست