:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

دخانیات و تفریح پیشتاز در تورم

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤.١ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٠ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به آبان ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٠.٣ و ٢٩.٠ درصد است
کد خبر: ۱۲۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

مطابق با آمارهای مرکز آمار، در آبان ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٧.٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤.٩ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور بطور میانگین ٣٤.٩ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این آمار در ماه قبل (٣٢.٨ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ به ١٥.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (١٣.٤ درصد) ٢.٢ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤.١ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٠ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به آبان ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٠.٣ و ٢٩.٠ درصد است.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در آبان ماه ١٣٩٧ به عدد ١٤٧.٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٢.٤ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در آبان ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٠.٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٧ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٧.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٥.٣ درصد) ٢.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

در ماه جاری اکثر بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه «گوشت» (انواع ماهی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز بادام، مغز گردو، موز)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه، خامه پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» (سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی)، گروه «آشامیدنی ها» (نوشابه گازدار) و گروه «نان و غلات» (انواع نان و رشته آش) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» (انواع شوینده‌ها)، گروه «پوشاک و کفش» گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (دستمال کاغذی و لوازم آرایشی و بهداشتی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

بر اساس جداول آماری منتشره توسط مرکز آمار، گروه کالایی دخانیات در آبان‌ماه امسال با 59.7 درصد کماکان در صدر پرتورم‌ترین کالاها قرار دارد. گروه کالایی دخانیات همچنین حدود 160 درصد تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) را تجربه کرده است. با این همه دخانیات نسبت به ماه قبل (مهر) 1.9 درصد کاهش تورم داشته است.

گروه خدماتی تفریح و فرهنگ با 23 درصد تورم بعد از دخانیات بیشترین افزایش تورم را تجربه کرده است. این گروه خدماتی نسبت به ماه مشابه سال قبل 63.5 درصد و نسبت به ماه گذشته (مهر) امسال 3.2 درصد افزایش تورم را تجربه کرده است.

همچنین مبلمان و لوازم خانگی و نگه‌داری آنها بعد از این دو گروه، با 20.3 درصد بیشترین تورم را تجربه کرده است. مبلمان و لوازم خانگی نسبت به ماه مشابه سال قبل 61.2 درصد و نسبت به ماه گذشته امسال 5.2 درصد تورم را تجربه کرده است.

علاوه بر این‌ها، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 19.8 درصد تورم را تجربه کرده است. این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 48 درصد و نسبت به ماه گذشته (مهر) 4.3 درصد تورم را تجربه کرده است. در این گروه کالایی میوه و خشکبار 28.2 درصد بیشترین تورم را تجربه کرده است و بعد از آن گوشت قرمز و گوشت ماکیان با 24 درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ با 22.2 درصد بیشترین تورم را تجربه کرده‌اند.

گفتنی که نرخ تورم کل کشور در آبان ۱۳۹۷ برابر ۱۵,۶ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۱۴.۸ درصد برای دهک اول تا ۱۶.۸ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

براین اساس؛ محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۱۸.۸ درصد برای دهک اول تا ۲۰.۹ درصد برای دهک دهم است. همچنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۱۱.۷ درصد برای دهک اول تا ۱۵.۹ درصد برای دهک دهم است.

  افزایش فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۲,۰ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۱.۶ درصد) ۰.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۱ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۱.۰ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.