:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تداوم كاهش نرخ ارز و سكه و طلا و زمزمه‌های تک‌رقمی شدن نرخ دلار

حواله ارز خارج از صرافی‌های مجاز ممنوع شد، سكه زير 4 تومان رسيد، كاهش نرخ دلار

۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشت، هشدار نسبت به معاملات پاپله‌ای طلا، رونق کم جان خرید و فروش طلا، تشكيل میز طلا و جواهر در اصفهان به دنبال نا اطميناني كيفيت طلا در بازار / در بازار طلا در شرايطي كه نرخ هر انس طلا در بازار جهاني به 1226 دلار رسيد نرخ سكه طرح جديد به 3 ميليون و 900 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 170 هزار تومان، سكه گرمي 650 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 361 هزار تومان معامله شد. دلار نيز بين 12200 تا 12500 در نوسان بود
کد خبر: ۱۲۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
اقتصاد گردان - روز دوشنبه 5 آذر ماه 97  به دنبال اعلام نرخ ها در سامانه سنا  براي دلار به نرخ 12 هزار 230 تومان و يورو به نرخ 14 هزار و 390 تومان، در بازار  آزاد نيز نرخ دلار به قيمت 12 هزار و 350 تومان كاهش يافت و برخي فعالان بازار پيش بيني كردند كه نرخ ارز احتمالا به روند كاهشي خود ادامه خواهد داد. 
سامانه سنا كه ميانگين نرخ ارز براي روز كاري قبل يعني روز يكشنبه 3 آذر را اعلام كرده خبر داد كه ميانگين نرخ هاي ارز  براي دلار 12335، لير تركيه 2452، يورو 14395، درهم 3434، يوآن 1864 و پوند انگليس 16516 تومان بوده است. 
در بازار طلا نيز در شرايطي كه نرخ هر انس طلا در بازار جهاني به 1226 دلار رسيد نرخ سكه طرح جديد  به 3 ميليون و 900 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 170 هزار تومان، سكه گرمي 650 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 361 هزار تومان  معامله شد. 
در اين رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه از ابتدای هفته گذشته آرامش نسبی به بازار طلا و سکه بازگشته است و شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها در این بازار بودیم گفت: هفته پیش میزان کاهش قیمت ها حدود ۳۰ درصد بود.
آیت محمدولی روز دوشنبه افزود: در این میان قیمت سکه در مقطعی به کمتر از چهار میلیون تومان هم رسید.
وی همچنین پیش بینی کرد در هفته جاری نیز روند کاهشی قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارامیدواری کرد که با چنین نگاهی قیمت ها به نرخ اصلی خود بازگردد و داد و ستدها در کسب و کارها رونق بگیرد.
وی بیان کرد: آرامش حاکم شده روند بازار را به مسیر مناسبی سوق داده است اما هنوز رونق به صورت کامل در بازار حاکم نشده و کسب و کارها همانند گذشته در بازار وجود ندارد. محمد ولی اظهارامیدواری کرد که با سیاست کنونی به کار گرفته شده در اقتصاد کشور شاهد رونق کسب و کارها در بازار طلا و سکه باشیم.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بیشتر تقاضاها در شرایط کنونی در بازار برای طلای خام و سکه است به افراد کم اطلاع درخصوص طلاهای آبشده درخواست کرد که به این بازار وارد نشوند و از برخی مشکلات بپرهیزند.
وی کاهش تقاضا و تغییرات قیمت ارز را مهمترین عامل تاثیرگذار در کاهش قیمت طلا در بازار معرفی و بیان کرد: قیمت طلا و ارز مکمل یکدیگرند به همین دلیل تغییرات قیمت ارز به صورت مستقیم بر بازارطلا تاثیرگذار خواهد بود.

زمزمه‌های تک‌رقمی شدن نرخ دلار

در شرايطي كه نرخ دلار در بازار آزاد روبه کاهش است و کاهش دخالت‌های سیاستگذار ارزی در سامانه نیما هم سبب کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با بازار آزاد شده است، زمزمه تک‌رقمی شدن نرخ دلار نيز شنیده می‌شود.
روند روزهای گذشته بازار آزاد ارز و البته نرخ‌های ثبت شده در سامانه نیما حکایت از کاهش فاصله دلار نیمایی با بازار آزاد دارد. به خصوص اینکه در روزهای ابتدايي هفته، کاهش محسوس نرخ دلار در بازار آزاد رقم خورد؛ اگرچه نرخ در نیما اندکی نوسان رو به بالا داشت.
 بسیاری از فعالان اقتصادی، دخالت سیاستگذار ارزی در سامانه نیما را علت اصلی کاهش نرخ دلار در سامانه نیما می‌دانند؛ اما بانک مرکزی معتقد است که باید نرخ در سامانه نیما کنترل شده باشد تا بتوان در بازار آزاد نیز نرخ را کنترل شده‌تر پیش برد. اما اکنون بسیاری از عرضه‌کنندگان ارز در سامانه نیما می‌گویند که اگرچه هنوز هم بانک مرکزی در نرخ نیما به صورت غیرمستقیم دخالت می‌کند، اما نرخ رو به تعادل گذاشته و اندکی تعدیل شده است.
البته فاصله نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد هنوز هم انگیزه‌ای برای برخی صادرکنندگان در عدم عرضه ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما باشد. اما به هر حال نزدیکی این دو نرخ می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.
در این میان برخی فعالان بازار ارز، از سیاستگذاری‌های بانک مرکزی برای رسیدن نرخ به قیمت‌های تک رقمی و زیر ده هزار تومان خبر می‌دهند و بر این باورند که بانک مرکزی مجموعه تدابیری را به کار بسته است تا بتواند نرخ را به حدود ۹ تا ده هزار تومان برساند. البته برخی دیگر نیز از ورود قیمت دلار به کانال زیر هشت هزار تومان خبر می‌دهند که به نظر می‌رسد نسبت به گزینه اول، احتمال کمتری دارد.
بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، ارزش واقعی صادرات در هفت ماه منتهی به مهر امسال نه ۲۷میلیارد دلار که ۱۵ میلیارد دلار بوده است، از این میزان فقط حدود ۶ میلیارد دلار به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است که صادرکنندگان حدود ۸.۵ تا ۹ میلیارد دلار از سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند(احتمالا برای واردات مواداولیه تولید).
البته بانک مرکزی معتقد است که در سامانه نیما، محدودیت قیمتی برای ارز صادرکنندگان تعیین نشده است؛ ولی باید منتظر ماند و دید که کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با بازار  آزاد، آیا در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت یا نه.

حواله ارز خارج از صرافی‌های مجاز ممنوع شد

در برخورد با اخلال‌گران ارزی، روز دوشنبه  بنری در برخی صرافی‌ها نصب شده که بر مبنای آن، معامله و حواله ارز خارج از بانک و صرافی‌های مجاز ممنوع اعلام شده است.
در ادامه برخورد با اخلال‌گران ارزی، بنر هشدار، از سوی دادستانی، نیروی انتظامی و بانک مرکزی بر سر در صرافی ملّی ایران نصب شده است. در این بنر آمده است: به منظور صیانت از منافع ملی، حسب الامر مراجع ذیصلاح، طرح برخورد جدی با اخلال‌گران نظام ارزی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
از این‌رو، بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام هرگونه خرید، فروش و حواله ارز در خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده، با مرتکبین برابر قانون رفتار خواهد شد.
از سوي ديگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با هشدار نسبت به خطرات معاملات پاپله‌ای و رد این نوع معامله از سوی اتحادیه، گفت: باکاهش قیمت‌ها و آرامش در بازار، رونق کم جانی در بازار ایجاد شده است.
هوشنگ شیشه‌ بران درباره حال و هوای بازار طلا و جواهر اصفهان در روزهای اخیر، اظهار داشت: با نوسان قیمت ارز طی چند ماه گذشته، بازار طلا و سکه تحت تاثیر قرار گرفت که شاهد افزایش و جهش قیمت طلا از گرمی ۱۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان بودیم.
وی افزود: با این جهش قیمتی و همچنین محاسبه اجرت ساخت، سود ۷ درصد مغازه دار و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به یک باره موجب شد، قیمت طلا به گونه اي افزایش داشته باشد که موجب رسوبی شدید در واحدهای تولید شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان، با تاکید بر اینکه اصفهان مرکز تولید طلا در  ایران است، گفت: حدود ۷۰ تا۸۰ درصد کارگاه‌های تولیدی طلا در اصفهان تعطیل شده که دلیل عمده این اتفاق، تمایل مشتریان به خریدهای سرمایه ای مثل سکه، طلا خام به جای مصنوعات ساخته شده و مصرفی است.

رونق کم جان بازار

وی در پاسخ به اینکه کاهش قیمت‌ها موجب رونق نسبی در بازار شده یا خیر؟ توضیح داد: پس از کاهش  قیمت‌ها و ایجاد آرامش در بازار، رونق بسیار کمی در بازار ایجاد شده، زیرا قیمت دلار از حدود ۱۸ هزار تومان به کانال ۱۲ هزار تومان رسید که تاثیر اندکی بر بازار داشت اما شرایط دیگر مثل گذشته نیست که هر خانواده ایرانی بتواند به مانند گذشته طلا خریداری کند و در حال حاضر تنها امکان خرید طلا برای نیازهای ضروری وجود دارد.
این فعال بازار طلا و جواهر در استان اصفهان درباره اینکه آیا سکه‌ها و طلاهای خانگی به بازار آمده؟ گفت: خیر. زیرا اصولا پس از یک دوره شوک، صاحبان طلا به دو دسته تقسیم می شوند، برخی پس از شوک قیمتی برخی به سرعت فروشنده می‌شوند و برخی حفظ سرمایه می‌کنند. اکنون نیز پس از این تغییرات قیمتی در بازار، شاهد واکنش چشمگیری در بازار نبوده ایم.

میز طلا و جواهر در اصفهان

شیشه‌بران درباره تشکیل میز طلا و جواهر کشور در استان اصفهان، توضیح داد: این میز در اصفهان تشکیل شده و اکنون جلساتی به صورت سراسری و با دعوت از فعالان این بازار تشکیل شده اما به طور کلی تلاش ما در این جلسات بر افزایش تولید و صادرات است. اما اکنون صادرات در حوزه طلا در ایران بسیار ضعیف است که یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، خرید و فروش طلا شامل تحریم‌ها است. همچنین بیشترین میزان صادرات از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده که اکنون متوقف شده و به دلیل اینکه تا حدودی در این زمینه با شکست مواجه شدیم به دنبال یافتن بازارهای هدف جدید در سایر کشورها هستیم.
وی درباره دلیل دیگر توقف صادرات، گفت: گرانی هزینه اجرت در ایران، به نظرم نوعی خودزنی در این صنف است زیرا در کشورهای همسایه قیمت ها بسیار متعادل تر است که هم راه برای قاچاق باز می شود و هم بازارهای صادراتی ایران را در اختیار می گیرند.

هشدار معاملات پاپله‌ای

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان، در پایان به متقاضیان طلا توصیه کرد: تمام کسانی که علاقه مند به خرید و فروش طلا هستند به هیچ عنوان معاملات کاغذی در سطح بازار انجام ندهند، زیرا داد و ستد در این بازارها به هیچ وجه به صورت فیزیکی انجام نمی‌شود و معمولا تنها با تعیین نرخی، خرید و فروش انجام می‌شود.
شیشه‌بران افزود: این اقدام و این شکل خرید و فروش که به معاملات سرپایی و پاپله‌ای معروف است، از سوی اتحادیه رد شده زیرا طلایی که خرید و فروش می شود به دلیل اینکه از یک واحد صنفی نیست و فاکتور فروش هم ندارد، به طور حتم در آینده دچار مشکل و ضرر و زیان می‌شود.
وی ادامه داد: از مردم تقاضا دارم و توصیه می کنم، همه از معاملات سر پایی و پاپله‌ای پرهیز کنند و هرنوع طلایی حتی طلا خام را با فاکتور خریداری کنند.

۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشت

 از سوي ديگر،  سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با وجود اجرای پیمان‌سپاری ارزی از ۲۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار به کشور بازگشته است.
محمدرضا مودودی از تحریم ها اقتصادی به عنوان جنگ مدرن آمریکا علیه کشورمان یاد کرد و گفت: هدف تحریم ها کاهش درآمد ارزی و در مقابل افزایش مصارف ارزی ایران است.        
وی در ادامه مدیریت ارز کشور را مهم تر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معیشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشیم اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شود.آمریکا سال‌ها برای تسلط بر جهان به ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مبادلاتی مانند جی پی اس برای کشتی های حمل و نقل، پایه مبادلاتی دلار برای تجارت جهان، سوئیفت، نرم افزارهای اینترنت و غیره اقدام کرده و گلوگاه های تبادلات جهانی را به دست گرفته است.
وی با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان گفت: با توجه به این پیمان سپاری و تعهدهای ارزی باز هم از ۲۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار برگشت خورده و این نشان می دهد برخی صادرکنندگان ارزها را بر نمی گردانند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه پنج روش برای بازگرداندن ارز صادراتی در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه، بانک مرکزی را مسئول مدیریت ارزی و سیاستگذاری در این حوزه کرده اند. به گفته مودودی، وزارت خانه ها تابع سیاستگذاری های بانک مرکزی هستند و در ممنوعیت صادرات برخی از کالاها هیچ نقشی ندارند.  
وی با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصمیمات خلق الساعه از سوی مدیران برای ممنوعیت صادرات بیان داشت: مسئولان ارشد نظام بیشتر به نیازهای داخلی کشور توجه می کنند زیرا کمبود کالا در داخل کشور هزینه های روانی و معیشتی زیادی به دنبال خواهد داشت.