:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وضعیت عرضه جدید نفت در بورس

عرضه جدید نفت در بورس امکان پذیر است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی حجم عرضه نفت در بورس را تصویب نکرد، بلکه تصویب کرد که سازوکار عملیاتی آن اجرایی شود. در نتیجه، لازم نیست برای عرضه مجدد نفت در بورس، دوباره تصمیمی در این شورا گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
اقتصاد گردان -  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی حجم عرضه نفت در بورس را تصویب نکرد، بلکه تصویب کرد که سازوکار عملیاتی آن اجرایی شود. در نتیجه، لازم نیست برای عرضه مجدد نفت در بورس، دوباره تصمیمی در این شورا گرفته شود.

پس از مصوبه ۲۷ شهریورماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر عرضه نفت در بورس در راستای مقابله با تحریم‌های نفتی امریکا، شاهد عرضه یک میلیون بشکه نفت خام ایران در بورس انرژی بودیم و تقریبا کل نفت عرضه شده در این بورس در روزهای ۶ و ۲۰ آبان ماه معامله شد.  با وجود این، تاریخ عرضه مجدد نفت در بورس انرژی مشخص نیست زیرا برخی از مقامات وزارت نفت تاکید کرده بودند بعد از پایان عرضه یک میلیون بشکه‌ای نفت در این بورس، درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند.

در این راستا با محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برای عرضه مجدد نفت در بورس مصوبه جدیدی از سوی سران قوا ارایه شده است، گفت: برای هر عرضه نفت در بورس، مصوبه جدید ارایه نمی‌شود. کلیات و ساختار بورس نفت تصویب شد و اقدامات اجرایی هم صورت گرفت.

وی درباره اهداف عرضه نفت در بورس اظهار داشت: یکی از بحث‌های ما در تشکیل ساختار این بورس، این بود که ساختار مذکور مبنایی برای شفاف‌سازی فروش نفت باشد که سال‌های طولانی دولت مستقیما خودش نفت را می‌فروخت. همچنین هدف دوم ایجاد مبنایی برای ورود بخش خصوصی به فروش نفت و هدف سوم دور زدن تحریم‌ها و از بین بردن محدودیت‌ها توسط بخش خصوصی است.

پورابراهیمی ادامه داد: خوشبختانه بعد از پیگیری‌ها و تأکیداتی که انجام شد این اتفاق در یک ماه گذشته رقم خورد و یک میلیون بشکه نفت معامله شد. لذا الان مسیر هموار شده و وزارت نفت هم مساعدت‌های خوبی انجام داده است.

براین اساس من گمان می‌کنم این اقدام می‌تواند استمرار داشته باشد و در ماه‌های آینده شاهد افزایش میزان معاملات نفتی و عرضه بیشتر نفت خواهیم بود.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصریح کرد: این شورا حجم یک میلیون بشکه که در بورس انرژی عرضه شد را تصویب نکرد، بلکه تصویب کرد که سازوکار عملیاتی آن اجرایی شود. در نتیجه، لازم نیست برای عرضه هر یک میلیون بشکه در بورس انرژی، دوباره تصمیمی در این شورا گرفته

شود. پورابراهیمی درباره ضرورت وجود یک واحد مستقل برای مدیریت عرضه نفت در بورس در شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: برای ما این مساله مهم نیست. آنچه اهمیت دارد عرضه و انجام معامله است. ما هم اصلا به این موضوع ورود نمی‌کنیم و تنها خواست ما این است که وزارت نفت این عرضه را طوری انجام دهد که معاملات صورت گیرد.