:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر جهاد کشاورزی:

عوارض بر صادرات محصولات کشاورزی وضع می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حجتی ادامه داد: وضع عوارض برای صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار دولت قرار داشته و در دست تهیه است.
کد خبر: ۱۲۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
اقتصادگردان- محمود حجتی در حاشیه افتتاح کشتارگاه مرغ در مهاباد گفت: برای گذر از مشکلات موجود در بخش کشاورزی راهی جز ایجاد زنجیره‌های تولید و ایجاد کشاورزی قراردادی نداریم.

حجتی با تاکید به اینکه کشاورزان مشکلات زیادی در ارتباط با تولید محصولات کشاورزی دارند، تصریح کرد: باید روش‌هایی برای کاهش دغدغه کشاورزان در حوزه قیمت محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی، کود و سم باحمایت و پشتیبانی دولت طراحی شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره تولید نیازمند فرهنگ سازی در کشور است، خاطرنشان کرد: باید دولت با ایجاد تسهیلات بانکی، کشاورزان را به زنجیره تولید و ایجاد انگیزه برای افزایش بهره‌وری وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: ماهانه ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود و اندک صادراتی که از این تعداد مرغ انجام می‌شود که تاثیر چندانی در افزایش قیمت مرغ نداشته وتنها باعث حفظ و توسعه بازار فروش خواهد شد.

حجتی با اشاره به محدودیت های موجود در کشور خاطرنشان کرد: با وجود کم آبی در منطقه و مشکلات اقتصادی وضع تولید در کشور و آذربایجان رونق گرفته است.

محمود زاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید محصولات کشاورزی مازاد تولید شده را صادر کرد و صادرات محصولات مازاد تولیدی علاوه بر ارزآوری باعث اشتغال زایی پایدار در بخش کشاورزی خواهد شد. یکی از حسن های افزایش ارز توسعه صادرات است باید از این فرصت طلایی برای توسعه صادرات استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات آبیاری تحت فشار در ۶۰۰۰ هکتار ار اراضی دشت مهاباد شروع شده است، اظهار کرد:  با برقراری سیستم آبیاری تحت فشار در کل این دشت، به میزان ۵۵ میلیون متر مکعب از هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد.  با توجه ویژه به تولید زنجیره‌ای می‌توان گام مهمی در جهت تولید محصولات با کیفیت و توسعه صادرات برداشت.

محمود زاده با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از تولید سیب کشور در آذربایجان غربی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: دولت برنامه و طرح‌های کارآمدی را برای توسعه صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی برای اشتغال زایی اجرا کند.

همزمان با سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی، کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت کشتار ۴۰۰۰ قطعه در ساعت در شهرستان مهاباد بدست وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد. برای راه‌اندازی این واحد اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که از این طریق برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.