:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

علت مریض شدن صنایع چیست؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان معتقد است که جای عارضه‌یابی صنایع در فضای اقتصادی کشورمان خالی است.
کد خبر: ۱۲۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
اقتصادگردان- امیر خلیلی‌خواه اظهار کرد: هر واحد اقتصادی فعال به مثابه یک موجود فعال و زنده همچون هر موجود دیگری که در زمان حیات خود ممکن است دچار یک عارضه یا بیماری شود برای بهبود باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و متناسب با نوع عارضه برای آن نسخه پیچی شود.

وی با بیان اینکه در فرآیند اقتصادی ایران جای چنین عارضه یابی خالی است افزود: هر واحد تولیدی از آغاز شکل‌گیری و تولید تا مرحله بهره وری و پیری نیازمند این است که نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان، مناسب ترین مکان برای این بررسی و عارضه یابی صنایع را تشکل های بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی و خانه‌های تخصصی صنعت و معدن برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا ایجاد تشکل‌ها و نهادسازی یک امر بسیار مهم است که به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی بر ضرورت میدان داری بخش خصوصی برای بهبود اقتصاد و تولید در کشور، تاکید و تصریح کرد: اگر ما هم مدعی این هستیم که باید این کار انجام و میدان داری به بخش خصوصی واگذار شود باید توجه جدی و لازم را به نهادسازی داشته باشیم.

خلیلی خواه با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی امروز در کشور بر ضرورت حمایت از بخش تولید و اشتغال تاکید کرد و گفت: امروز تولیدگران حقیقتا ایثارگران اقتصادی هستند و مسوولان باید از این بخش حمایت و پشیبانی کنند.

نماینده وزیر اقتصاد در استان با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها و مراکز علمی در اقتصاد دنیا گفت: یکی از ضعف های جدی ما عدم ارتباط بین تولید و دانشگاه است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

وی با اشاره به تاکیدات وزیر اقتصاد بر لزوم شکل گیری هسته‌های اندیشه ورز خاطرنشان کرد: باید این هسته های اندیشه ورز که وزیر اقتصاد نیز بر آن تاکید ویژه‌ای دارد بین دولت و بخش خصوصی و تولیدگران و دانشگاه و... تشکیل شود.

این عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان ضمن تاکید بر ضرورت بسترسازی برای توسعه صنایع تکمیلی و فرآوری اضافه کرد: توجه به این بخش می‌تواند ارزش‌افزوده خوبی برای بخش تولید ایجاد کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بر تسریع در اعطای مجوزها و حذف قوانین زائد را ضروری خواند و افزود: طولانی شدن فرآیند صدور مجوزها از موانع جدی جذب سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت گفت: در این شرایط باید سطح همدلی و همکاری با فعالان تولید افزایش یابد.