:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

منطقه آزادی که لقب بازوی کمکی اقتصاد کشور گرفته

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: صادرات و جذب گردشگر راه برون‌رفت از چالشهای اقتصادی مناطق آزاد است.
کد خبر: ۱۲۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
اقتصادگردان- مرتضی بانک در نخستین روز از سفر به منطقه آزاد ماکو در جلسه تکریم و معارفه اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو با تاکید بر تاثیر نوسانات ارزی برای دولت و مردم، افزود: تمرکز روی توسعه صادرات و جذب گردشگر تنها راه‌حل عبور از چالش‌های موجود اقتصادی در مناطق آزاد است.

بانک، جذب سرمایه‌گذار و گردشگر را مهمترین رسالت مناطق آزاد عنوان کرد و افزود: فرصت‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد را باید غنیمت شمرد چرا که بسترها باید برای جذب سرمایه‌گذار  فراهم شده و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این حوزه مهم نیز در اولویت قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهور از اهتمام دولت برای رفع موانع فعالیت های صنعتی و تولیدی خبر داد و تصریح کرد: قبول داریم که مشکلاتی در حوزه تولید و اقتصاد وجود دارد ولی با درایت و تبدیل تهدیدات به فرصت می‌توان به مشکلات فائق آمد. منطقه آزاد ماکو یکی از مهمترین مراکز ترانزیتی و استراتژیک کشور محسوب می‌شود، گفت: این منطقه یکی از شاهراه‌ها و شریانهای حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است و لقب بازوی کمکی اقتصاد کشور را حمل می‌کند.

بانک افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه در ترانزیت و بحث لجستیک، احداث پارک یا شهرک لجستیک در برنامه های توسعه‌ای سازمان قرار گیرد.

وی، تسهیل تردد و ترانزیت در این منطقه را پراهمیت خواند و اظهارکرد: اقدامات زیرساختی خوبی در گذشته و در دولت تدبیر و امید انجام شده است که باید تمام پروژه های نیمه تمام تا ۶ ماهه اول سال ۹۸ به اتمام برسد.

بانک، اهداف راهبردی و چشم انداز تبیین شده برای چند سال آینده در سازمان منطقه آزاد ماکو را توسعه بخش و هوشمندانه خواند و افزود: برنامه محوری و حرکت توسعه‌ای  بر روی اصول با استفاده از دانش بومی می‌تواند نتایج به مراتب مطلوبتر را داشته باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، راه اندازی پنجره واحد خدماتی، تقویت استارتاپ‌ها و استفاده از خدمات الکترونیکی نوین را یک اقدام زیرساختی خواند و گفت: دسترسی یکسان سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی از خدمات الکترونیکی، کاهش موانع و بروکراسی اداری و تسهیل در تجارت از جمله مزایای اجرای این طرح بود.

بانک با تاکید بر اینکه باید منابع جدیدی را برای درآمدزایی در مناطق آزاد تعریف کنیم گفت: تکیه بر درآمد زایی از عوارض گمرکی برای منطقه آزاد اصلا درست نیست و هیأت مدیره جدید باید بدنبال تامین منابع جدید برای افزایش درآمد و اتمام پروژه های عمرانی باشد.

مشاور رئیس جمهور، روحانی به آذربایجان غربی را منشاء خیر برای توسعه استان برشمرد و گفت: این سفر گام بزرگی برای پیشرفت مناطق محروم و کم برخوردار آذربایجان غربی است.

وی افتتاح پروژه های عمرانی بخصوص فرودگاه ماکو، نیروگاه و چند پروژه دیگر در منطقه آزاد ماکو را حاصل تلاش دولت در پاسخ به مطالبات مردم یاد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از تحقق جذب 24 میلیون دلاری سرمایه گذاری خارجی در این منطقه خبرداد.
غلامرضا سلیمانی در آئین تکریم و معارفه اعضای جدید هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: برای جذب سرمایه گذاری داخلی در سال جاری ۹۶۱ میلیارد ریال هدف گذاری شده بود که در ۷ ماهه امسال ۱۹۲۰ میلیارد ریال یعنی ۲۰۰ درصد تحقق یافته است. همچنین در خصوص توسعه سرمایه گذاری خارجی برای سال جاری ۲۲ میلیون دلار هدف گذاری شده بود که در 7 ماهه سال جاری ۲۴ میلیون دلار یعنی ۱۰۴ درصد تحقق یافته است.

وی، میزان صادرات کالای تولیدی در هفت ماهه سال ۹۷ را ۴٫۶ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: برای سال جاری ۹ میلیون دلار صادرات کالای تولیدی هدف گذاری شده که امیدواریم تحقق یابد.

سلیمانی با تشریح اهم برنامه های عملیاتی این سازمان اظهارکرد: بهره برداری از شهرک های صنعتی صنایع سبک و صنایع نیمه سنگین، مشارکت در احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه، مشارکت در احداث سایت انرژی بر، آماده ­سازی دهکده لجستیک و بین­المللی کردن فرودگاه ماکو از جمله برنامه های عملیاتی سازمان است.

وی از ارتقاء و انتقال فناوری های نوین در زنجیره های مزیت دار منطقه خبر داد و افزود: در همین راستا راه اندازی شهر هوشمند، احداث پارک علم و فناوری، راه اندازی مرکز نوآوری ، رشد و شتابدهی هوشمند و حمایت از واحدهای فناور مستقر در مرکز نوآوری ، رشد و شتابدهی هوشمند در زمره برنامه های سازمان است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو انتقال فناوریهای نوین در زنجیره های مزیت دار منطقه (دامی، باغی، بوم­گردی و …) را از برنامه های آتی این سازمان برشمرد و افزود: برگزاری رویدادهای استارت آپ روستایی و ایجاد ارتباط بین شرکتهای دانش بنیان و واحدهای تولیدی منطقه نیز انجام می شود.

وی ایجاد اشتغال و تقویت سرمایه انسانی سازمان را پراهمیت خواند و افزود: توسعه زنجیره های خرد در حوزه فرش و دستبافته ها، حوزه فرآورده های دامی و باغی، پوشاک و سنگهای قیمتی، همچنین افزایش تعداد واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار است.

وی، آموزش دبیران آموزش پرورش در جهت گذار به سمت مدارس کارآفرین را از برنامه های در حال اجرای سازمان عنوان کرد و گفت: آموزش فعالین اجتماعی در جهت گذار به سمت رهبران تحول آفرین، آموزش کارآفرینانه شاغلین روستایی، تخصصی سازی هنرستان های منطقه و ایجاد مدارس بین المللی از جمله برنامه های نرم افزاری سازمان منطقه آزاد ماکو است که در حال انجام است.

وی از افزایش تعداد گردشگر داخلی اقامت کننده در هفت ماهه اخیر به بیش از ۸۲ هزار نفر خبر داد و تصریح کرد: این در حالیست که در سال ۹۶ تعداد گردشگر داخلی در حدود ۷۲ هزار نفر بوده و لازم به ذکر است که تعداد2500  نفر گردشگر خارجی اقامت کننده از منطقه آزاد ماکو بازدید کرده اند.

"رستم آقازاده قولکی" به عنوان عضو غیرموظف هئیت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو به مدت سه سال جایگزین "ارسلان ازهاری" شد و"میرعلی سیدی" به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو به مدت سه سال جایگزین "قربانعلی سعادت" شد و "سیدرضا حسینی" به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو به مدت سه سال جایگزین "کامیار بیات" شد.