:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتاق بازرگانی ایران:

تقسیم بندی سه سطحی مشکلات اقتصادی کشور

رییس اتاق بازرگانی ایران، گفت:مشکلات را در سه سطح قواعد حاکم بر اقتصاد،قوانین حاکم بر اقتصاد کلان و قوانین حاکم بر اقتصاد خُرد تقسیم بندی کرد ونمی توانیم با اصلاح قوانین خرد یا کلان مشکلات را حل کنیم.
کد خبر: ۱۲۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز (یکشنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، اظهار داشت: وزرای جدید، کار خود را آغاز کرده است. اتاق برنامه دارد قول های وزرا قبل از رای اعتماد را با عملکرد آنها پایش خواهد کرد و امیدواریم آنها به قول های خود عمل کنند.

وی با قدردانی از وزیر صمت برای دیدار با فعالان بخش خصوصی افزود: از اینکه قرار است اتاقی در وزارت صنعت برای فعالین بخش خصوصی اختصاص یابد. رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات متعدد کشور در زمینه اقتصادی، گفت: سال هاست که کارشناسان به بیان مشکلات اقتصادی می پردازند و با ارائه راهکارهایی خواهان حل مشکلات هستند اما با این شیوه نمی توانیم راه به جایی بببریم.  

وی افزود: اگر با روش گذشته عمل کنیم نه تنها قادر به حل مشکلات نخواهیم بود بلکه بر عمق مشکلات افزوده و برون رفت را سخت تر خواهیم کرد. شافعی ادامه داد: حجم عظیمی از مشکلات و راه حل هایی که برای برون رفت از وضعیت فعلی از جمله کاهش سهم نفت در بودجه، کاهش فساد، اصلاح نظام بانکی، بهبود محیط کسب و کار ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی مشخص فعالان اقتصادی به طور دائم بر این مشکلات و راه حل ها تاکید کردند ولی شاهد حل و فصل نهایی این مشکلات نیستیم. رییس اتاق بازرگانی ایران دلیل و ریشه اصلی ناتوانی حل مشکلات را عدم ارائه صورت بندی از مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: با صورت بندی مشکلات و اولویت بندی مشکلات باید درجه بندی حل مشکلات را انجام دهیم ولی ما دائما معلول ها را می گوییم بدون آنکه به علت اصلی بپردازیم.  

وی خاطرنشان کرد: با این روش فعلی قادر به حل مشکلات متعدد اقتصادی نیستیم و باید مشکلات را سطح بندی کنیم. شافعی مشکلات را در سه سطح قواعد حاکم بر اقتصاد، قوانین حاکم بر اقتصاد کلان و سپس قوانین حاکم بر اقتصاد خُرد تقسیم بندی کرد و افزود: صرفا نمی توانیم با اصلاح قوانین خرد یا کلان مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. بسیاری از  راه حل های ارائه شده در سطح اقتصاد خرد یا کلان بوده اند اما بسیاری از مشکلات ناشی از عدم پیروی از قوانین کلی اقتصاد مانند عدم تمرکز در ساختار اقتصادی و بهره گیری از نظرات کارشناسی و فعالان اقتصادی بوده است.  

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: سیاست های اقتصادی با سیاست خارجی ما همسو نبوده اند و راه حل بازگشت به قواعد ترسیم شده در اقتصاد کشور  است. شافعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره تدوین لایحه بودجه اظهار داشت: برای اولین بار نمایندگانی از اتاق بازرگانی در کمیسیون های تدوین بودجه حضور دارند که این موضوع قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم نهادها و دستگاه های دولتی لایحه بودجه را پیگیری کنند و در بهترین روش باید در این زمینه تعادل برقرارشود و هزینه ها براساس منابع قابل وصول، تدوین شود. شافعی گفت: قرار بود تصدی گری دولت کاهش یافته و دولت کوچک شود اما شواهد اندکی در زمینه عمل به این مسائل بوده ایم.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: قرار بود بخشی از منابع حاصل از فروش نفت برای آیندگان به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز شوند ولی دست اندازی های دولت باعث شد امروز اندوخته مناسبی در زمان تحریم نداشته باشیم.  

وی گفت: بودجه و اندازه دولت باید تناسبی با ساختار اقتصاد کشور و تولید داشته باشند و باید از فعالیت سازمان های غیر تولیدی و فعالیت های موازی در دولت جلوگیری شود. از دولت می خواهیم با قدرت از موازی کاری بپرهیزد.  

شافعی خاطرنشان کرد: دولت بیش از توان خود اوراق مشارکت و خزانه منتشر می کند و تداوم استفاده از این روش می تواند به بحران بدهی و بزرگتر شدن بخش عمومی نسبت به بخش خصوصی منجر خواهد شد.