:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
رئیس صندوق توسعه ملی:

صندوق توسعه ملی نباید به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی بابیان اینکه این صندوق نباید به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود، گفت: اهداف این صندوق وارد کردن ارز از خارج است.
کد خبر: ۱۲۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
اقتصادگردان- مرتضی شهیدزاده در ستاد اقتصاد مقاومتی که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: این صندوق متعلق به بخش خصوصی است و حتی اگر دولت نیاز به منابع داشته باشد باید با دستور مقام معظم رهبری از این صندوق منابعی را به‌صورت تسهیلات دریافت کند.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و بر اساس تجارب حاصل از کارکرد ذخیره ارزی ایجاد شده و مجموعه‌ای از نظام بر آن نظر دارد چون منابع نسل‌های آینده است.

این مقام مسئول یادآور شد: هدف از تأسیس صندوق توسعه ملی حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت، گاز و فراورده‌های نفتی و تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار است.

وی با اشاره به طرح‌های در حال اجرا با همکاری این صندوق اظهار کرد: طرح مهار آب‌های مرزی با اجرای بانک سپه و احیای اراضی خوزستان با همکاری بانک کشاورزی از نمونه طرح‌هایی هستند که توسط این صندوق و بانک‌های عامل دیگر اجرایی شده‌اند.

واریز سالانه ۳۲ درصد از فروش نفت به صندوق توسعه ملی

شهیدزاده خاطرنشان کرد: سالانه ۳۲ درصد از فروش نفت به صندوق واریز می‌شود تا به منابع پایدار تبدیل شود و ما باید در مصارف آن خط قرمزها، سیاست‌های مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی را رعایت کنیم.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به مصارف صندوق تصریح کرد: اعطای تسهیلات به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی از جمله مصارف این صندوق هستند.

وی بابیان اینکه صندوق توسعه ملی نباید به‌ حساب ذخیره ارزی دچار شود، افزود: اهداف این صندوق وارد کردن ارز از خارج به کشور است و ما باید به‌ عنوان حامی و نگهبان این صندوق اهداف و سیاست‌های مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و هیئت‌امنای صندوق را اجرا کنیم.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: قزوین ظرفیت‌های بسیاری خوبی در بخش‌های مختلف دارد و سرمایه‌گذاران به دلیل نزدیکی به تهران و دارا بودن زیرساخت‌های ریلی و فرودگاهی استقبال بسیاری خوبی برای حضور در استان خواهند داشت و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کرد.

وی مطرح کرد: حمایت از طرح‌های آبیاری نوین، محیط‌زیست، توسعه واحدهای دام‌پروری، تقویت زنجیره گوشت قرمز و سفید، طرح‌های زیرساخت ریلی، تقویت گردشگری، احداث و تأمین هتل، مراکز اقامتی و مجتمع‌های رفاهی در این صندوق مصوب شده و در اولویت ما قرار دارند.

شهیدزاده یادآور شد: صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق محروم نیز از طرح‌های مصوب با نرخ چهار درصد ارزان‌تر حمایت می‌کند و برای حمایت از طرح‌های صنایع دانش‌بنیان نیز پشتیبانی کامل دارد.