:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران:

قیمت‌گذاری‌ها به صنوف واگذار شود

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هدف کمیسیون کشاورزی حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری برای محصولات است. لذا مناسب‌تر است که قیمت‌گذاری‌ها به خود صنف‌های مربوطه واگذار شود و ستاد تنظیم بازار تنها نظاره‌گر بر اجرای قیمت‌ها باشد.
کد خبر: ۱۲۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
اقتصادگردان- غلامعلی فارغی در ابتدای نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی که صبح امروز (یکشنبه) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور هستیم که در این شرایط خاص، انتظار این است که همکاری متقابل بین بخش خصوصی و دولت وجود داشته باشد و این کنار هم بودن و همسو شدن به حل مشکلات و کاهش هزینه‌هایی که به هر نحو خواسته، ناخواسته یا در نتیجه بی‌مبالاتی‌ها بر حوزه کشاورزی تحمیل می‌شود کمک خواهد کرد. هدف از تشکیل این جلسات، همسویی و کاهش هزینه‌هاست.

وی افزود: چند سالی است که فرماندهی جنگ اقتصادی بر عهده بخش خصوصی گذاشته شده است، اما تنها در حد شعار بوده و زمانی که مشکلات در جلسات مطرح می شده یا توانایی رفع مشکلات وجود نداشته یا آنها برای انجام امور در محدودیت بوده‌اند. همچنین مشکلات سیاسی را غالب بر مشکلات اقتصادی دانسته و در آخر هم مسائل امنیتی را پیش کشیده و مشکلات را به نحوی توجیه می‌کنند و این گفتار درمانی‌ها چاشنی جلسات ما شده است؛ اما ابزاری جز همکاری برای رفع مشکلات وجود ندارد؛ به ویژه در حوزه کشاورزی که به لحاظ کمی، کیفی، تامین به موقع و نرخ محصولات باید مورد توجه و تدبیر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی تصریح کرد: در بحث قیمت‌گذاری و مشکلاتی که در این زمینه‌ وجود دارد، انعطاف پذیری کم است و با نگاه دستوری قیمت‌ها تعیین می‌شود که واقعیت اقتصاد غیر از این است.

در ادامه اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی به بیان مشکلات خود پرداختند آن هم در شرایطی که «علی اکبر مهرفرد- معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی» و «سید داود موسوی- عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کارهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی» در این جلسه حضور نیافتند.

در این نشست مهمترین خواسته صنوف و کمیسیون‌های کشاورزی، حذف قیمت‌گذاری‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بود همچنین در این جلسه به این نکته اشاره شد که قیمت‌ گذاری‌ها به خود صنف‌های مربوطه واگذار شود و ستاد تنظیم بازار تنها نظاره‌گر بر اجرای قیمت‌ها باشد؛ چراکه ستاد تنظیم بازار با توجه به سیاستهای کلان دولت قادر به تایید قیمت‌گذاری صحیح و محاسبات دقیق نیست. هر چند که این موضوع از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد تایید نیست و معتقدند که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برخلاف آنچه که در قانون مصوبه است در قیمت‌گذاری‌ها دخالت نداشته و تنها مجری است.