:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
افزايش نرخ ها در بازار ارز و طلا

دور برگردان قيمت سكه و ارز؛ افزايش 1000 توماني قیمت ارز مسافرتی و نرخ خريد ارز در بانك ها، هر گرم طلا ۳۹۴ هزار تومان

سکه طرح قدیم 4 میلیون و 100 هزار تومان، طرح جدید 4 میلیون و 300 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 130هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 200 هزار تومان در بازار در حال معامله است. از سوي ديگر، سکه یک گرمی ۶6۵ هزار تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 693 هزار تومان
کد خبر: ۱۲۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
روز يكشنبه 27 آبان 97،  پس از چند روز كاهش نرخ ارز و سكه و طلا، بازار با وضعيت افزايشي مواجه شد و نرخ هاي ارز و سكه و طلا در ساعات عصر با افزايش نسبي همراه شد و نرخ دلار آزاد بين 13100 تا 13600 تومان معامله شد. 



 همچنين در بازار طلا نيز با رشد قيمت اونس جهاني به 1221 دلار و افزايش نرخ دلار، قيمت طلا و سكه در بازار ايران افزايش يافت و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 100 هزار تومان، طرح جدید 4 میلیون و 30۰ هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 130هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 200 هزار تومان در بازار در حال معامله است.  از سوي ديگر، سکه یک گرمی ۶6۵ هزار تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 693 هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز 391 هزار تومان قیمت خورده است.
سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارزها براي روز شنبه 26 آبان را براي دلار 12087، يورو 14127، درهم 2135، يوآن 1818،‌پوند 16035، لير تركيه 2420 تومان اعلام كرده است كه نشان مي دهد روند كاهش نرخ ارز در سامانه سنا نيز حكايت از نزولي بودن نرخ ها در بازار ارز در يك هفته اخير دارد.  اما انتظار مي رود كه نرخ سنا براي روز يكشنبه افزايشي گزارش شود. 

هر گرم طلا ۳۹۴ هزار تومان

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد که هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان فروخته شده و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۹۴ هزار تومان است.
ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: قیمت سکه و طلا با افزایش نسبی نسبت به روز گذشته مواجه شده و هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان معامله شده است و سکه طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نیم سکه ۲ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان و سکه گرمی ۶۶۶ هزار تومان قیمت دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران همچنین درباره قیمت طلا خاطرنشان کرد: قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۱ میلیون و ۷۰۷ هزار تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۹۴ هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته با قدری افزایش مواجه شده، اما اگر بازار ارز به درستی کنترل شود، روند اخیر کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ادامه پیدا می‌کند

افزايش 1000 توماني قیمت ارز مسافرتی
 
نرخ یورو مسافرتی نيز در بانک‌ها حدود ۱۴ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل ۱۰۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد.
شعب ارزی بانک‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو به سایر کشورها ارائه می‌کنند که نرخ آن در شعب ارزی بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۱۷ تومان بدون احتساب کارمزد است که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل، قیمت فروش هر یورو مسافرتی به حدود ۱۴ هزار و ۵۲ تومان می‌رسد.
این نرخ نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. البته نرخ خرید یورو مسافرتی در بانک‌ها ۱۰۰۰ تومان کمتر از نرخ خرید آن در بازار آزاد است.

افزایش ۸۰۰ تومانی نرخ خرید دلار در بانک‌ها

همچنین تا ساعت ۱۳ روز 27 آبان، نرخ خرید دلار با افزایش ۸۰۰ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها ۱۱ هزار و ۸۱۸ تومان بود. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روز گذشته با افزایش همراه شد و بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۳ هزار و ۴۹۴ تومان خریداری می‌کنند.نرخ خرید هر پوند انگلیس نیز در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۱۹۱ تومان اعلام شده است. این در حالی است روز شنبه نرخ خرید دلار در بانک‌ها حدود ۱۱ هزار تومان و یورو حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد که قیمت خرید دلار در بانک‌ها حدود ۸۰۰ تومان افزایش داشته که این افزایش قیمت، متاثر از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است.
این در حالی است که روز پنج‌شنبه بانک مرکزی، نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های ملی را اعلام کرد که بر این اساس قیمت خرید هر دلار ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان شده بود.
نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تا هفته گذشته عموما رو به افزایش بوده است؛ به طوریکه نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و در هفته گذشته به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اما با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، بانک‌ها نیز نرخ خرید دلار را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر در بازار غیر رسمی ۲۶۰۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۵۵۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

بازگشت ارزهای صادراتی به کشور

از سوي ديگر، معاون اقتصادی بانک مرکزی از اقدامات گسترده این بانک برای ثبات بازار ارز خبر داد و یکی از این اقدامات را ایجاد ساز و کاری برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور دانست.
 پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات متنوعی را برای بحث ثبات بخشی به بازار دلار دارد، گفت: با توجه به شرایط کشور و لزوم ثبات اقتصادی، بانک مرکزی در بازار ارز وارد شده که خوشبختانه توانست ثبات را در بازار دلار ایجاد کند و این اقدامات با قوت ادامه خواهد داشت.

روند منطقی اصلاح قیمت دلار

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به برخی از این اقدامات افزود: این اقدامات متنوع شامل ساماندهی بازار ارز و ساختار بازار، افزایش شفافیت و اطمینان به مشتریان و فعالان حوزه ارز، اقدامات لازم برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و بحث استفاده از ابزار نظام‌های پرداخت و ساماندهی آن بوده است. البته در این رابطه اقدامات گسترده دیگری نیز در جریان است.
وی روند اصلاح قیمت دلار را منطقی دانست و ادامه داد: بانک مرکزی به‌عنوان مسئول سیاست‌های ارزی کشور تمام سعی و تلاش خود را می‌کند تا بتواند از ثبات بازار دفاع کرده و از همین رو، سیاست‌های کنترلی ادامه‌دار خواهد بود و با گذشت زمان شاهد ثبات روزافزون در بازار هستیم.

 47 میلیارد دلار، برآورد بازگشت ارز صادراتی

گفتنی است رئیس کل بانک مرکزی نیز دیشب در یادداشتی خبر داد: در مشورت با فعالین بخش خصوصی، تمهیداتی در مورد نحوه عمل گروه های مختلف صادرکنندگان اتخاذ شده است که با اجرای آن، برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد، که برای امسال حداقل 47 میلیادر دلار برآورد می شود سرعت خواهد گرفت.

عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در چند روز آینده

 همچنين خوش‌بینی خریداران در بازار طلا با بسته شدن قیمت‌ها در محدوده مثبت، اوج گرفته است با این حال برخی از تحلیلگران هشدار دادند سرمایه‌گذاران نباید چندان هیجان زده شوند. برخی از تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران نباید در کوتاه مدت انتظار هیجان زیادی داشته باشند زیرا معاملات هفته جاری به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری آمریکا کوتاه‌تر است.
در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۸ دلار یا ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۲۲۳ دلار بسته شد و برای کل هفته ۱.۲ درصد رشد رقم زد. طلا اواخر هفته گذشته از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی پیرامون برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (بریگزیت) حمایت یافت و با افزایش تقاضای خرید روبرو شد.
تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا هفته جاری با اوج گیری نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی، روند افزایشی پیدا کند. تهدید فزاینده ضعیف شدن رشد اقتصاد جهانی سبب شده برخی از فعالان بازار سرمایه‌گذاری خود در بازارهای سهام را کاهش داده و متقاضی خرید دارایی‌های مطمئنی مانند طلا باشند.
تغییر انتظارات پس از این روی داد که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در رویدادی در فدرال رزرو دالاس گفت: اگرچه اقتصاد آمریکا در وضعیت مطلوب مانده اما وی ریسک‌های بالقوه‌ای را پیش رو می‌بیند.
مایک مک گلان، استراتژیست کالا در بلومبرگ ایتلیجنس می‌گوید پایان سیکل تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا اتفاقی است که طلا برای افزایش قیمت نیاز دارد زیرا این فلز ارزشمند در بازه قیمت محدودی حبس شده است.
تحلیلگران می‌گویند تشدید نگرانی‌های بریگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) که سقوط بازارهای سهام اروپایی را در پی داشته است نیز در کوتاه مدت از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.
هفته گذشته ترزا می، نخست وزیر انگلیس پیش‌نویس توافق بریگزیت را ارایه کرد که با انتقاد شدید برخی و استعفای دو عضو ارشد دولت روبرو شد. می با تهدید از دست دادن جایگاه خود روبروست زیرا اعضای پارلمان خواستار برگزاری رای اعتماد شده‌اند.
اقتصاددانان شرکت نومورا می‌گویند این ابهام همچنان مانعی برای رشد اقتصاد انگلیس خواهد ماند.

 سقوط بیت کوین 

 همچنين مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری در جهان برآورد کرده که سقوط و کاهش ارزش بیت‌کوین موقتی است و سرمایه‌گذاران می توانند به افزایش دوباره آن در آینده امیدوار باشند.
در هفته‌های اخیر بهای ارز دیجیتال بیت‌کوین به شدت کاهش یافته بود به گونه‌ای که دو روز پیش در پایین‌ترین قیمت خود طی یک سال گذشته رسید و 11 درصد از ارزش خود را از دست داد .

بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی نباید منجر به رانت شود

 از سوي ديگر،  عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گمانه زنی برای تقسیم بندی صادرکنندگان در زمینه رفع تعهد ارزی، تصریح کرد که این موضوع نباید منجر به رانت شود زیرا که بازار متمایل به حفظ منافع بیشتر است.
علی شریعتی در گفتگو با ایبِنا درباره گمانه زنی های مطرح شده درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: تاکنون بخشنامه جدیدی صادر نشده و تنها رییس کل بانک مرکزی نوید داده که با توجه به توافق با بخش خصوصی، بخشنامه جدیدی درباره رفع تعهد ارزی صادر می کند که به بازگشت ارز حاصل از صادرات سرعت می دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از صادرکنندگان منتظر ابلاغ بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی هستند، افزود: طبقه بندی یا دسته بندی کردن صادرکنندگان این ایراد اساسی را دارد که احتمال رانت و فساد اداری را به همراه خواهد داشت زیرا بازار متمایل به سمت حفظ منافع بیشتر حرکت خواهد کرد.
بر اساس اظهارات فعالین بخش خصوصی قرار است در بخشنامه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان به چهار گروه صادرات تا یک میلیون دلار، صادرات تا ۳ میلیون دلار، صادرات تا ۵ میلیون دلار و صادرات بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال تقسیم بندی شوند و تعهد ارزی برای گروه اول الزامی نخواهد بود و برای گروه های دوم و سوم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و برای گروه چهارم به طور صد در صدی خواهد بود.
عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که بسیاری از صادرکنندگان بزرگتر برای کمتر شدن تعهد ارزی خود به سمت دسته یا طبقه کوچک تر حرکت کنند که تعهد ارزی ندارد یا تعهد ارزی آن کمتر است.
شریعتی طبقه بندی صادرکنندگان را عاملی برای تغییر سایز صادرات و استفاده از کارت های اجاره ای بیشتر عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور توسط ۲۰ درصد از شرکت های صادرکننده انجام می شود و نباید در زمان معافیت ها، تعداد مشخصی از شرکت ها که ریسک بالاتری را می پذیرند، در طبقات یا گروه های مغفول باقی بمانند.
صادرکننده نمونه کشور با مقایسه شرایط شرکت های صادرکننده ترکیه با ایران اظهار داشت: در حال حاضر ترکیه در زمینه صادرات گوشت مرغ یکی از کشورهای پیشرو محسوب می شود اما نکته مهم آن است که تنها ۱۲ شرکت در این کشور اجازه صادرات گوشت مرغ را دارند در حالی که در ایران حتی تعاونی های بسیار کوچک استانی نیز اقدام به صادرات گوشت مرغ می کنند.
وی با برشمردن آسیب های مختلف ورود صادرکنندگان کوچک به عرصه بازاریابی و حضور در بازارهای هدف گفت: شرکت های کوچک معمولا ریسک های کوچک تری را می توانند قبول کنند؛ از سوی دیگر اجازه دارند تا تمامی کالاها را صادر کنند و این موضوع باعث می شود تا بیشتر «بازار خراب کن» باشند یا دامپینگ کرده و کالاهای بی کیفیت صادر کنند تا بازار هدف را بدست بیاورند.
عضو اتاق بازرگانی صادرکنندگان را موتور پیشران اقتصاد کشور و تولید نام برد و تصریح کرد: بانک مرکزی و وزارت صنعت می توانستند به جای شاخص رقمی ارز صادراتی، کارنامه محصولات صادراتی، کیفیت محصولات، خام فروشی یا محصول نهایی فروشی را جایگزین کنند

اخذ مالیات از سوداگران بازار سکه، ارز و خودرو 

دستور رئیس جمهور برای برخورد مالیاتی با سوداگران منجر به ارائه پیشنهاد سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگری بازار سکه، ارز و خودرو شد اما این کار در معاونت اقتصادی رئیس جمهور متوقف شده است
به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر با چند برابر شدن قیمت نرخ ارز تب سوداگری و دلالی بالا گرفت به طوری که هر لحظه قیمت‌ها در بازارهایی مانند خودرو، سکه و ارز با التهاب زیادی روبرو بود. این هیجان قیمتی به سرعت گریبان بازار کالاهای اساسی و معیشت مردم را در برگرفت و موجب نگرانی جامعه شد.

همین مباحث باعث شد ۲۸ خرداد حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ساماندهی بازار حمایت دولت از بخش تولید را رفاه و آرامش جامعه بداند و خطاب به سوداگران بگوید دولت اجازه سوء استفاده در بازار کالاهای مورد نیاز مردم را نخواهد داد و اگر کسانی به فکر سود باد آورده هستند، آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند.
پس از اظهارات روحانی، رئیس کل سازمان مالیاتی از تشکیل کارگروهی برای برخورد قاطع مالیاتی با برهم زنندگان بازار ارز و سکه خبر داد.
فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی به گونه‌ای بود که عده‌ای یک شبه درآمدهای کلان و بادآورده به جیب زدند. به همین دلیل سازمان مالیاتی را بر آن داشت تا اخذ مالیات از فعالان بازار سکه، ارز و خودرو در دستور کار قرار دهد.
در همین راستا سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد 20 شهریور در جمع خبرنگاران از تهیه جدولی به منظور مالیات فعالان بازار سکه، ارز و خودرو خبر داد.  وی گفته بود جداول تهیه شده و در اختیار سران قوا برای تصویب قرار خواهد گرفت. 
رئیس سازمان امور مالیاتی به تشریح جزئیات این موضوع پرداخته و عنوان کرده بود تا 25 سکه خرید و فروش شده معاف از مالیات بوده و بیش از هزار سکه خرید و فروش با نرخ 35 درصد مالیات تعلق خواهد گرفت. 
با وجود گذشت حدود ۵ ماه از اظهارات رئیس جمهور و بیش از دو ماه از پیشنهاد سازمان مالیاتی برای برخورد قاطع مالیات می‌گذرد اما همچنان خبری از مطرح شدن آن در دولت و جلسه سران قوا نیست.
در همین راستا، سید کامل تقوی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا جداول پیشنهادی برای دریافت مالیات از سکه، ارز و خودرو به نتیجه رسید، گفت: اوایل شهریور ماه زمانی که آقای اکرمی تازه سرپرست وزارت اقتصاد شده بود پیشنهادات خود را در قالب جداولی به دولت فرستادیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا این جداول تصویب شده چرا در دستور کار نیست، با ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: پیگیری هم کردیم اما این سوال را باید از معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور بپرسید و معمولا مسائل اقتصادی در آنجا بررسی می‌شود و توسط آنها در دستور کار قرار می‌گیرد. ما برای خرید و فروش ارز، سکه و خودرو جداولی تهیه کرده و هر زمان تصویب شود می‌توانیم اقدام کنیم. 
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال فارس که آیا برای سوداگری در بخش مسکن نیز  اقدام مشابهی صورت گرفته است،گفت: برای سوداگری بازار مسکن جدولی تهیه نشده و طرح مالیات بر عائدی مسکن در مجلس پیگیری می‌شود. 
تقوی نژاد افزود: برای بازنگری در بخش مشوق‌ها، معافیت‌ها و توسعه پایه‌های مالیاتی بررسی‌هایی صورت گرفته و گزارش‌هایی تهیه شده است که در دستور کار قرار دارد.