:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
با وجود ثبات نسبی در بازار لوازم خانگی داخلی، واردات در این بخش همچنان متأثر از نرخ ارز است

لوازم خانگی خارجی، همچنان در التهاب و متاثر از بازار ارز

با وجود آنکه بازار لوازم خانگی تولید داخل با افزایش قیمت و کاهش محصول روبرو است، اما بازار لوازم خانگی خارجی‌سازی دیگر کوک کرده است. اختلاف قیمت این محصولات خارجی با نمونه تولیدی آن در کشور به قدری بالا است که دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید لوازم خانگی خارجی اساساً قیمت ندارند
کد خبر: ۱۲۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
اقتصاد گردان -
بازار نابسامان ارز مدت‌هاست که بازار لوازم خانگی را متاثر کرده، طوری که اغلب خریداران لوازم خانگی یا کالای دلخواه خود را نمی‌یابند یا به دلیل گرانی از خرید منصرف می‌شوند. از دیگر سو، با وجود آنکه بازار لوازم خانگی تولید داخل با افزایش قیمت و کاهش محصول روبرو است، اما بازار لوازم خانگی خارجی‌سازی دیگر کوک کرده است. اختلاف قیمت این محصولات خارجی با نمونه تولیدی آن در کشور به قدری بالا است که دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید لوازم خانگی خارجی اساساً قیمت ندارند. با وجود این، هر چند بازار لوازم خانگی هم‌اکنون در وضعیت بهتری نسبت به اوایل سال جاری به سر می‌برد اما صنعت لوازم خانگی همچنان در رکود است.

افزایش نرخ ارز در نخستین روزهای سال جاری باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها در کشور شد. این روند اما در بازار لوازم خانگی به شکل دیگری ورق خورد. افزایش قیمت کالا و لوازم خانگی مشکلاتی برای تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان به وجود آورد و از آن سو، کالا در بازار کم شد. این رویه تا جایی ادامه داشت که موجب رکود در بازار لوازم خانگی و ناتوانی در خرید از سوی مصرف‌کنندگان شد. حالا اما بازار لوازم خانگی وضعیت بهتری را نسبت به ابتدای سال سپری می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به جدیدترین وضعیت تولید لوازم خانگی و مباحث مربوط به فروش این محصولات، می‌گوید با شرایطی که در بازار ارز پیش آمده، رشد قیمت‌ها غیرمنتظره بوده، شرایط تولید و بازار لوازم خانگی را با چالش ایجاد کرده و باعث شده تا تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه به مشکل بخورند.

حبیب‌الله انصاری، در نشستی خبری با اشاره به اینکه ابتدای سال جاری افزایش ۹.۶ درصدی برای قیمت لوازم خانگی در نظر گرفته شد، گفت: این رقم با واقعیت بازار فاصله بسیار زیادی داشت و پس از آن برنامه‌ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفت تا در نهایت قیمت‌ها در اواخر شهریورماه سال جاری به تعادل رسیده و طبق بند «ج» کارگروه تنظیم بازار، قیمت‌ها منطقی شد. او ادامه داد: در آن زمان که هنوز قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده بود، با کاهش شدید تولید مواجه بودیم و در حوزه تولید لوازم خانگی رکود شدیدی ایجاد شد که افزایش شدید قیمت‌ها را در بازار به دنبال داشت و علاوه بر این، شاهد پدیده احتکار توسط برخی سودجویان بودیم. اما در حال حاضر با منطقی شدن قیمت‌ها، رکود شدید تولید در لوازم خانگی نسبت به قبل بهتر شده است اما صنعت لوازم خانگی همچنان در رکود به سر می‌برد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اختلاف قیمت لوازم خانگی خارجی را با محصولات تولید داخل، بسیار بالا و قابل تامل دانست و گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی سود متعادلی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که به مراتب کمتر از آن چیزی است که باید اعمال شود، اما آنها ناگزیر هستند با توجه به لزوم حفظ سرمایه و گردش نقدینگی، محصولات خود با حداقل سود بفروشند. انصاری در خصوص قیمت بالای لوازم خانگی خارجی و داخلی در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی با حداقل سود کالای خود را عرضه می‌کنند اما در مورد لوازم خانگی خارجی نه خودشان تعیین قیمت کرده‌اند و نه قیمت این لوازم خانگی مشخص شده و اختلاف بین کالای داخلی و خارجی بسیار زیاد و قابل تامل است.

  تمرکز بر صادرات

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه در حوزه لوازم خانگی باید صادرات‌محور باشد، اما باید بدانیم که ریشه صادرات، تولید است و ابتدا باید زمینه‌ تولید و بسترهای لازم فراهم شود تا پس از آن به صادرات دست یابیم. در مجموع، افزایش قیمت ارز برای صادرات مطلوب است اما این مساله زمانی رخ می‌دهد که تولیدکننده از لحاظ تامین مواد اولیه نگرانی نداشته باشد.

 به گزارش ایسنا، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از ابتدای سال جاری  جز در بخش مواد اولیه و قطعات، گفت: ممنوعیت واردات لوازم خانگی اتفاق خوبی بود. او همچنین در مورد وضعیت قیمت ارز در سامانه نیما، تاکید کرد: باید در سامانه نیما شاهد سرعت‌ بخشیدن به تخصیص ارز باشیم و علاوه بر این بررسی‌های لازم صورت گیرد تا بدانند کدام صادرکننده ارز خود را به کشور باز نگردانده است.

او همچنین در مورد میزان تولید لوازم خانگی در نیمه نخست سال جاری، گفت: در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تولید به‌شدت کاهش یافته است، هرچند که پس از منطقی شدن قیمت‌ها شرایط مطلوب‌تر شده است. او خاطرنشان کرد: افزایش تولید، توسعه بازار، افزایش صادرات و خروج از رکود، از مهم‌ترین اهداف صنعت لوازم خانگی ایران است و باید تاکید کرد که صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور بوده و محصولات آن جزو لاینفک زندگی مردم به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، صنعت لوازم خانگی از صنایع مهم بالادستی پتروشیمی، آلومینیوم، مس و فولاد استفاده می‌کند و از بخش‌های توسعه‌دهنده به منظور رشد اقتصاد یک کشور به‌شمار می‌آید.

انصاری با بیان اینکه همزمان با افزایش نرخ ارز، تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی برای واردات کالاهای مورد نیاز خود از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند، گفت: البته بعد از اینکه این پرونده‌ها به مرحله ترخیص کالا رسید، باید مابه التفاوت تا نرخ ۸۱۰۰ تومانی پرداخت می‌شد؛ بنابراین این افزایش نرخ، ما را در واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه ساخت. به گفته انصاری، اگر کشور نگاه صادرات محور داشته باشد، بطور قطع افزایش نرخ دلار می‌تواند منجر به افزایش صادرات شود، ولی نکته این است که صادرات به مثابه درختی است که ریشه در تولید دارد و بر این اساس، در محافلی که با مسوولان دولتی برگزار می‌شود، همواره سخن از این است که بتوان ابتدا افزایش تولید کیفی داشت و سپس به صادرات اندیشید؛ پس اگر سیاست‌های نرخ ارز به گونه‌ای تدوین شود که جانب تولید را نداشته باشد، این افزایش نرخ بطور قطع منجر به افزایش صادرات هم نخواهد شد.

  رقابت‌پذیری لوازم خانگی

به گفته انصاری، کیفیت و قیمت در حوزه رقابت خودنمایی می‌کند؛ این در حالی است که بالا بودن نرخ تمام شده، آسیبی است که خود را در بازارهای صادراتی هم نشان می‌دهد.  این در حالی است که بعضا در شش ماهه نخست سال جاری، ۶۰ درصد افزایش قیمت صورت گرفته است، ضمن اینکه هزینه دستمزدها را نیز باید به آن اضافه کرد؛ در حالی که به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت بیش از ۶ درصد را نداده بودند، پس این دو نرخ با هم همخوانی ندارد و به همین دلیل کاهش معناداری در عرصه تولید در نیمه اول امسال رخ داده بود. او در این مورد گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اواخر شهریورماه اجازه داده تا نرخ لوازم خانگی با افزایش مواجه شود؛ بنابراین با منطقی‌شدن قیمت‌ها، تولید افزایش یافته است، اما در نیمه اول امسال، کاهش محسوسی در تولید لوازم خانگی داشتیم. دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: امروز اگر قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش یافته است، متاثر از افزایش قیمت مواد اولیه است؛ این در حالی است که ورود لوازم خانگی نیز از ابتدای امسال ممنوع است و همین امر اتفاق خوبی است که فضا را برای تامین کنندگان داخلی فراهم می‌آورد؛ بنابراین اکنون هیچ گونه کمبود لوازم خانگی داخلی در بازار وجود ندارد. او اظهار کرد: هم اکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از نیاز بازار با لوازم خانگی داخلی تامین می‌شود، این در حالی است که روی برخی از اقلام لوازم خانگی، حتی یک قلم کالای وارداتی هم نداریم.

انصاری گفت: استراتژی ما افزایش تولید، توسعه بازار، افزایش صادرات و خروج از رکود است، این در حالی است که هدف ما فروش نیست، بلکه تلاش داریم تا معرفی توانمندی‌های صنعت را داشته باشیم؛ به نحوی که مردم با مقایسه کالاهای داخلی و خارجی بتوانند تصمیم درستی داشته باشند. او معتقد است که افزایش تولید، منتج به توسعه بازار می‌شود و اصولا ما تلاش داریم تا این هدف را تحقق بخشیم، این در حالی است که صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور است و حرکت آن، بسیاری از صنایع بالادستی و نیز مشاغل جانبی را به حرکت درمی آورد.