:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
ضوابط جدید برای خرید گوشی موبایل

تنظیم و کنترل بازار تلفن همراه با کد ملی کاربران و ضوابط جدید برای خرید گوشی موبایل

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا، فروش گوشی موبایل با کدملی را اقدام فروشندگان درجهت کنترل و تنظیم بازار تلفن همراه عنوان کرد و گفت: ابلاغیه‌ای دراین باره به صنف داده نشده است
کد خبر: ۱۲۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
اقتصاد گردان -حمیدرضا دهقانی نیا، اقدام فروشندگان تلفن همراه در فروش گوشی موبایل با کد ملی را مبنی بر بخشنامه و یا الزامی قانونی ندانست و گفت: این موضوع، تصمیم جدیدی نیست و برمبنای آنکه از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان مقرر شده بود تمام فرآیند توزیع گوشی از زمان ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، پیگیری شود، صنف تلفن همراه تصمیم بر فروش گوشی با یک کد ملی گرفت.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه خرید گوشی با کد ملی، در جهت تنظیم و کنترل بازار مصرف کننده است، ادامه داد: این روش باعث می‌شود که برای مثال یک نفر امکان خرید ۱۰۰ گوشی موبایل را نداشته باشد که بخواهد آن را احتکار کرده و چند ماه بعد، گرانتر از قیمت اولیه بفروشد.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم از سوی صنف تلفن همراه صورت گرفته و ابلاغیه و یا دستورالعملی دراین راستا، صادر نشده است، تاکید کرد: صنف تلفن همراه با اجرای این تصمیم، قصد کنترل در بازار را داشته تا افراد نخواهند پول خود را تبدیل به سرمایه‌ای مانند گوشی موبایل کنند.

دهقانی نیا با بیان اینکه فروشندگان گوشی تلفن همراه باید در قبال پیگیری دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف کننده، پاسخگو باشند، به مهر، گفت: تصمیم برای فروش گوشی با کدملی، از سوی واردکنندگان و توزیع کنندگان گرفته شده و ارتباطی باطرح رجیستری ندارد.

سخنگوی طرح رجیستری تلفن همراه ادامه داد: فارغ از اینکه خریدار گوشی را با اعلام کدملی می‌خرد، ثبت و فعالسازی گوشی در سامانه رجیستری نیز نیاز به ثبت کدملی دارد. اما بطور کل ضوابط جدید برای خرید گوشی، ارتباط مستقیمی با رجیستری ندارد، بلکه ارتباط غیرمستقیم در حوزه تنظیم بازار دارد که اختیار آن با وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده است.

وی این تصمیم بازار را محدودیت در خرید گوشی ندانست و با بیان اینکه این اقدام در جهت شفافیت بازار است، افزود: سامانه رجیستری تلفن همراه، محدودیتی بابت خرید ندارد و تمامی گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور شوند، در سامانه همتا فعال خواهند شد.

همچنین چندی پیش رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی از آغاز اجرای شرایط جدید فروش موبایل خبر داد و گفت: شرکت‌های واردکننده موبایل باید از این پس گوشی‌های وارداتی را با مقررات جدید به فروش برسانند. ضوابط جدید فروش شامل قیمت و روش فروش توسط سازمان حمایت و سازمان صنعت‌، معدن و تجارت تعیین شده و واردکننده موظف است نماینده‌ای برای فروش کالا با همان قیمت اعلامی، به سازمان اعلام کند تا بخش نظارت وزارت صنعت بر عرضه کالا نظارت داشته باشد.

به‌گفته وی، هر خریدار با کد ملی مشخص می‌تواند تنها یک عدد گوشی موبایل و به‌صورت حضوری خریداری کند. خریدار باید برای دریافت سفارش خود شخصا و همراه با کارت ملی و سیم‌کارت مربوط به همان کد ملی برای تحویل گرفتن گوشی خود به‌صورت حضوری به نماینده فروش شرکت مراجعه کند. محبی در ادامه صحبت‌های خود افزود:

خریدار باید دارای آدرس و کدپستی مشخص بوده و اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی خریدار نیز مطابقت داشته باشند. در زمان دریافت گوشی، بسته‌بندی در مقابل خریدار باز می‌شود و ثبت در سامانه همتا انجام می‌گیرد. این روش فروش گوشی از آبان ماه سال جاری توسط نمایندگان فروش در مراگز فروش گوشی تلفن همراه آغاز شده است . این در حالی است که کالایی که اخیرا از این روش وارد بازار شده، متعلق به شرکت‌هایی است که پیش از این واردات موبایل نداشته‌اند و به‌تازگی به موضوع واردات موبایل وارد شده‌اند؛ هم‌اکنون نیز تنها یک شرکت واردکننده موفق به واردات جدید و فروش کالای خود با این دستورالعمل شده است.

این در حالی است که چندی پیش معاون وزیر ارتباطات گفت: سامانه ثبت گوشی‌های مسافری با اتصال به سامانه نیروی انتظامی راه‌اندازی شد و از این پس هر مسافر، تنها امکان ثبت یک گوشی با کد ملی و شماره پاسپورت خود را خواهد داشت.

حسین فلاح جوشقانی گفت: در راستای ساماندهی ورود گوشی‌های مسافری به کشور و جلوگیری از قاچاق این کالا، سامانه ثبت گمرکی این گوشی‌ها راه‌اندازی شده است. این سامانه امکانی فراهم کرده که مسافرانی که با خود گوشی به کشور وارد می‌کنند، در این سامانه رجیستر می‌شوند.

وی توضیح داد: تا پیش از این هر مسافر محدودیتی برای ورود گوشی موبایل به کشور نداشت و می‌توانست با کدملی خود هرتعداد گوشی وارد کند. اما هم اکنون با هماهنگی صورت گرفته با نیروی انتظامی و گمرک، هر مسافر امکان ورود یک گوشی با یک کدملی و پاسپورت را خواهد داشت. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در این سامانه شخص مسافر، می‌تواند با پرداخت عوارض گمرکی نسبت به ورود گوشی به کشور و ثبت رجیستری آن اقدام کند، ادامه داد: به این ترتیب در این سامانه تنها مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، گوشی خود را با کارت ملی و شماره پاسپورت ثبت می‌کنند و از این طریق می‌توان جلوی ورود گوشی‌هایی که از طریق واردکنندگان موبایل و به اسم مسافری وارد کشور می‌شود را گرفت.

رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات افزود: تاکنون مشکل در اتصال سامانه گمرک به نیروی انتظامی وجود داشت که هم اکنون این مشکل برطرف و سامانه فعال شده است که در نهایت با هماهنگی انجام شده، رجیستری و ثبت شناسه گوشی‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

نوسانات نرخ ارز در بازار و افزایش چندبرابری قیمت گوشی موبایل در ماه‌های اخیر، باعث کندی واردات این کالا در کشور شده است. به همین دلیل عده‌ای به صورت مسافری نسبت به وارد کردن این گوشی‌ها به صورت تکی و به اسم مسافری اقدام کرده و این گوشی‌ها را به نرخ ارز آزاد در بازار می‌فروشند.