:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مدیر کل ساخت راه آهن منطقه دو کشور توضیح داد

مسیر کلیدی راه‌آهن کشور چگونه در دل تحریم‌ها افتتاح می‌شود؟

مدیر کل ساخت راه آهن منطقه دو کشور، اعلام کرد: راه‌آهن ارومیه که رسما روز دوشنبه (28 آبان) افتتاح خواهد شد، یکی از کامل‌ترین پروژه‌هایی است که در طول تمام سال‌های گذشته برای بهره‌برداری در اختیار راه‌آهن قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
اقتصادگردان- علی اکبر مردی توضیح داد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در طول سال‌های گذشته صورت گرفت، راه‌آهن استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از پروژه‌ های اولویت دار کشور، مراحل ساخت و پیشرفت خود را دنبال کرد تا به طور کامل این طرح آماده بهره‌برداری به شمار می‌رود.

به گفته وی، از چند روز قبل کار اجرایی در این پروژه‌ به پایان رسیده و این چند روز انتظار برای این بود که در جریان سفر رییس جمهور به این استان رسما خط ریلی نیز به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل ساخت راه آهن منطقه دو کشور در پاسخ به این سوال که زمان بهره‌برداری نهایی از این پروژه‌ چگونه در دستور کار قرار می‌گیرد، نیز توضیح داد: ما تمام مراحل مورد نیاز برای آغاز به کار رسمی این پروژه‌ را انجام داده‌ایم و از این رو پس از افتتاح رسمی نخستین گروه از مسافران از ارومیه به مقصد مشهد مقدس  سفر خواهند کرد و پس از آن نیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی شرکت‌های ریلی مسافران می‌توانند از این مسیر ریلی جدید استفاده کامل داشته باشند.

مردی درباره چگونگی تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه‌ در ایام تحریم نیز، اظهار کرد: خوشبختانه بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز در این پروژه‌ از طریق شرکت های داخلی تامین شد. در حوزه ریل نیز پیش از خروج آمریکا از بر جام ریل مورد نیاز این طرح از کشورهای روسیه، چین و هندوستان تامین شده بود و مشکل خاصی در اجرای این طرح نداشتیم.

وی ادامه‌ داد: در کنار آن این پروژه‌ ویژگی‌های خاص خود را نیز دارد. برای مثال در دو مسیر کرمانشاه و همدان به  دلیل طراحی نشدن فضای لازم قطارها باید با دو دیزل حرکت کنند تا پس از رسیدن به مقصد دیزل دوم فعال شده و قطار را بر گرداند، اما در مسیر ارومیه  ما یک سینی دوار در انتهای مسیر طراحی کرده‌ایم که با استفاده از آن قطارها می‌توانند با یک دیزل حرکت کرده و با امکان پذیر شدن دور زدنشان به سمت مقصد دوم حرکت کنند.

به گفته مدیر کل ساخت راه آهن منطقه دو کشور، در حال‌ حاضر ساختمان های اصلی و خطوط ریلی مسیر ارومیه کاملا آماده بهره‌برداری هستند و جز مراحل پایانی کار در برخی از ساختمان‌های صنعتی که لزوما در جریان رفت و آمد مسافران تاثیر مستقیمی نخواهند داشت کار اجرایی دیگری باقی نمانده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، مسیر ارومیه در کنار پروژه‌ های ریلی شهرهای کرمانشاه، همدان، رشت و خط دوم تبریز از چند سال قبل به عنوان پروژه‌ های اولویت دار شرکت ساخت در دستور کار اجرا قرار گرفته‌اند و پس از راه‌اندازی رسمی مسیرهای کرمانشاه و همدان ، ارومیه سومین پروژه‌ ای خواهد بود که به بهره‌برداری می‌رسد.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت  ساخت راه‌آهن رشت نیز در مراحل پایانی کار خود قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود ریل گذاری مسیر دوم تبریز تا بستان آباد نیز تا پایان سال جاری نهایی شود.

راه‌آهن شهرهای بوشهر، اردبیل و سنندج اولویت های بعدی هستند که در صورت رسیدن به منابع مالی لازم پیگیری شده و از سه استان دیگر را نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند.